052-3792247

רעיונות שיווקיים » אסטרטגיה »כללי » יצירתיות וחדשנות כמנוע לצמיחה ולהצלחה בעסקים

יצירתיות וחדשנות כמנוע לצמיחה ולהצלחה בעסקים

השבוע העברתי הרצאה במסגרת שבוע היזמות, על יצירתיות וחדשנות כמנוע לצמיחה ולהצלחה בעסקים. אין ספק שנושא החדשנות בעסקים הוא אחד הנושאים החמים והמסקרנים ביותר, שכן הוכח במהלך השנים כי עסקים חדשניים ויצירתיים מצליחים לשרוד לאורך שנים ולא רק לשרוד – הם מצליחים לצמוח ולשמור על רווחיות גבוהה.

בחלקו הראשון של המאמר סקרתי מה הוא העסק היצירתי והסברתי מה הן התכונות המאפיינות אותו. במידה ולא קראת את החלק הראשון מומלץ מאוד לקרוא אותו כהקדמה למאמר זה.

במהלך השנים בהם אני מלווה עסקים בתחום השיווק והפיתוח העסקי, פיתחתי שיטה ייחודית וקלה מאוד ליישום לעודד יצירתיות וחדשנות בעסקים.

קראתי לשיטה "מודל התמנון לחשיבה רב מימדית", שם קצת מסורבל ולא ממש סקסי, אבל הוא טומן בחובו עקרון פשוט – ישנם שמונה מימדים בהם אפשר לפתח את העסק, בדיוק כמו שלתמנון יש שמונה זרועות. אם תקפידו לעבור על כל שמונת הממדים, פעם או פעמיים בשנה, תביטו בהם מזוויות ראייה חדשות ותבחרו לשנות ממד אחד או יותר – תהפכו להיות עסק יצירתי וחדשני. בשורות הבאות אסביר איך בדיוק הטכניקה הזו עובדת.

שמונה הממדים של יצירתיות וחדשנות שיווקית:

  1. ממד המוצר
  2. ממד התמחור
  3. ממד הזמן
  4. ממד השירות
  5. ממד קהל היעד
  6. ממד ערוץ התקשורת
  7. ממד ערוץ המכירה
  8. ממד המסר השיווקי

אתם לא חייבים לשנות את כל הממדים. יופיו של המודל בכך שמספיק שתמצאו פתרון יצירתי לשיפור המוצר או השירות שלכם באחד הממדים, באופן שיספק לצרכנים שלכם ערך מוסף – זה יספיק כדי לתת לכם יתרון תחרותי ולבלוט אל מול המתחרים שלכם.

אז ללא שהות נוספת נתאר כיצד ניתן לייצר פתרונות חדשניים בכל אחד מהממדים:

יצירתיות בממד המוצר

כדי ליצור חדשנות במוצרים כל מה שעלינו לעשות הוא לשאול עצמנו כמה שאלות יסוד: האם אפשר לשנות תכונה אחת במוצר שתהפוך אותו ליעיל יותר או מושך יותר את העין? האם אפשר להוסיף לו תכונה חדשה שאין למוצרים אחרים? אולי נוכל לחבר תכונות של שני מוצרים מעולמות תוכן דומים או שונים ולייצר פתרון חדש ויצירתי?

למשל, דמיינו שאתם נכנסים לבית ובמקום הידית המוכרת של הדלת מחכה לכם כף יד המזמינה אתכם ללחוץ אותה, נכון שזה יגרום לכם לשים לב לכניסה ולהרגיש שבית העסק או הבית אליו נכנסתם הוא מקום מזמין וידידותי?

או בתמונה השמאלית – מה דעתכם על הרעיון להשתמש במדרגות כשטח אכסון? זוהי דוגמא למוצר שמחבר פתרונות משני עולמות תוכן שונים ויוצר פתרון חדשני ויצירתי.

 

יצירתיות בממד התמחור

לפעמים יש לנו מוצר לא זול וללקוחות שלנו קשה לשלם עליו. יצירתיות בממד התמחור היא האופן בו אנו מציגים ללקוח את המחיר, כך שהוא יראה לו משתלם במיוחד ולא ייתפס כיקר. למשל: "עסק משפטי", הוא מיזם חברתי חדשני, המציע מודל תמחורי ייחודי בתחום הייעוץ המשפטי לעסקים קטנים, המאופיינים מטבעם במגבלת תקציב מובנית. במקום לגבות אלפי שקלים להסכם משפטי, כמו רוב משרדי עריכת הדין, מציעים ב"עסק משפטי" לשלם מעין "מנוי" לשירותים משפטיים בסך של 100 שקלים לחודש, למשך שנה שלמה, ולקבל ייעוץ משפטי לאורך כל השנה. לזה אני קוראת "חדשנות בממד התמחור". 100 שקלים הוא סכום נמוך בכל קנה מידה עבור ייעוץ משפטי, והוא מאפשר לבעלי העסקים הקטנים לרכוש שירות שבאופן רגיל לא היו חושבים לרכוש אותו.

 

יצירתיות בממד הזמן

כולנו יודעים שזמן = כסף.

אבל כמה מאיתנו חשבו להציע מוצר או שירות המבוססים על ממד הזמן?

מי שחשב על זה הם חברת Fedex, שהציעו שירות חדשני ומהפכני – התחייבות למשלוח מכל מקום בעולם לכל מקום בעולם תוך 24 שעות. ללא ספק מדובר במוצר שעונה על צורך חזק ביותר של הלקוחות של Fedex, מה שהביא לביקוש עצום של השירות ולהצלחתה המסחררת של החברה תוך זמן קצר.

דוגמא נוספת לפתרון יצירתי המבוסס על ממד הזמן, הוא ההצעה השיווקית של פיצה האט, שהבטיחו ללקוחותיהם התחייבות לספק את הפיצה תוך מקסימום 30 דקות מרגע ההזמנה, כאשר אם לא יעמדו בהבטחה השיווקית – הלקוחות לא יחויבו בגין הפיצה. זו דוגמא יצירתית במיוחד של הצעה שיווקית המבוססת על ממד הזמן.

 

יצירתיות בממד השירות

מאז עידן הרשתות החברתיות והאינטרנט הלקוחות התרגלו לקבל שירות מעולה, בפלטפורמות מגוונות ובכל שעה משעות היום.

חשבו כיצד העסק שלכם יכול להעניק שירות הרבה יותר טוב משל המתחרים. יצירתיות בשירות מתחילה בפלטפורמות השונות בו מעניקים את המענה הראשוני (טלפון, אימייל, צ'אט אינטרנטי, באמצעות הודעה ברשתות החברתיות וכו'), וממשיכה בהיקף האחריות ובאיכותה, ולא פחות חשוב – במהירות בה הלקוח מקבל את השירות אותו ביקש.

במהלך פגישה שערכתי לפני מספר שבועות עם אחד מלקוחותי, הגיע למשרדו נציג של חברת מדפסות לתקן את המדפסת. כשהתעניינתי בפשר השירות, הסביר לי הלקוח שמאחר שכל המדפסות שהוא רכש בעבר סבלו מתקלות, הוא בחר לשכור מדפסת איכותית מאוד, כאשר במקום לרכוש אותה הוא למעשה שוכר אותה מחברת המדפסות, ובמסגרת השכירות החודשית הוא זכאי לקבל דפים, דיו וגם שירות תיקונים לפי הצורך. למרות שעלות הצילום לכל עמוד גבוהה יותר במסגרת עסקה זו, ביחס לרכישה של מדפסת משרדית רגילה, הלקוח שלי העדיף הסכם זה, בגלל השירות המעולה והביטחון שיהיה מי שיתקן את המדפסת במקרה של תקלה. זו דוגמא של יצירתיות בממד השירות שמקנה ערך מוסף על פני למתחרים.

 

ממד קהל היעד

יצירתיות בממד קהל היעד היא אחד הפתרונות הפשוטים ביותר ליישום.

בדקו לעומק למי פונים המתחרים שלכם, אתרו קהל יעד שאינו מקבל מענה על ידי אף אחד מהמתחרים, וייצרו פתרונות ייעודיים לקהל יעד זה בדיוק.

זו הייתה בדיוק האסטרטגיה של סטודיו צעדים, אשר הוקם באזור רווי תחרות בתחום חוגי המחול.

לאחר שבדקו למי פונים המתחרים באזור, מצאו כי קיים קהל שאינו מקבל מענה – ילדות וילדים מתחת גיל 6. כל חוגי המחול באזור פונים לילדים מכיתה א' ומעלה, ומאופיינים בקבוצות גדולות יחסית.

לכן צעדים בחרו באסטרטגיה שונה. הם החליטו לפנות לילדים ולילדות צעירים מגיל 3, ולייצר עבורם חוויית מחול עוטפת באווירה ביתית. לצד הפניה לילדים הצעירים הם גם מציעים חוגי תנועה להורים עם פעוטות (מגיל שנה), שיעורי מחול לבוגרים ולנשים בהריון, כאשר המאפיין המרכזי של בית הספר הוא הכיתות הקטנות והיחס האישי והמשפחתי. כך הצליחו צעדים לייצר חווית שירות ייחודית במינה, ולהתגבר על התחרות – הם פשוט בחרו לפנות לקהל יעד שונה ולספק הבטחה שיווקית ייחודית להם.

 

ממד ערוץ התקשורת

הבחירה שלנו איפה לפרסם וכיצד לפנות ללקוחות שלנו יכולה להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון. אם כל המתחרים מפרסמים בפייסבוק, האם כדאי שגם אנחנו נפרסם בפייסבוק או שאולי עדיף שנחפש ערוץ פרסומי אחר, בו המתחרים שלנו לא נמצאים?

לפני כמה שנים, מכון לכירופרקטיקה בארה"ב בחר בערוץ פרסומי ייחודי במינו. במקום לפרסם בעיתונות המקומית או באינטרנט, הם פיזרו בכל העיר מטבעות כסף. כאשר העוברים והשבים התכופפו להרים את המטבעות הם מצאו עליהם את הכיתוב הבא: "אם כאב לך הגב כשהתכופפת – מזמינים אותך להתקשר אלינו". זו בחירה יוצאת דופן של ערוץ תקשורת, מקורית, בולטת וללא ספק אפקטיבית הרבה יותר ממודעה בעיתון.

 

ממד ערוץ המכירה

איפה אנחנו בוחרים לספק את השירות או המוצר שלנו?

היום, בעידן הדיגיטאלי יש הרבה מאוד אפשרויות חדשניות להעניק שירות. יש כיום פסיכולוגים ומאמנים שמעניקים טיפול באמצעות הסקייפ או הטלפון, ללא הצורך להגיע לקליניקה. אפילו חלק מקופות החולים מעניקות שירות של רופא ילדים ורופא כללי שעורכים בדיקה ראשונית באמצעות הסקייפ כתחליף לשירותי  רפואה דחופה, ומוציאים הפניה למיון באמצע הלילה, במקום שהמטופלים יצטרכו לנסוע לשר"פ. כל אלו דוגמאות של ערוצי מכירה חדשניים, שמספקים ללקוחות ערך מוסף גדול מאוד.

 

ממד המסר השיווקי

מסר שיווקי ניתן לנסח בדרכים שונות. חלקן אפקטיביות יותר מהאחרות. נסו לנסח כמה דרכים להגיד את אותו המסר ובדקו על חברים וגם על לקוחות ועוברי אורח, איזה מהמסרים עושה את העבודה הטובה ביותר.

האם 25% הנחה נשמע טוב יותר מ 3+1 מתנה?  האם "משלוח חינם" עדיף על הנחה?  האם"70% הנחה על כל החנות" הוא מסר שיווקי חזק יותר מאשר – "מחירי סוף עונה"?
בדקו דרכים שונות להעברת המסר השיווקי שלכם. שאלו אנשים בסביבתכם מה היה גורם להם להגיע לחנות ובחרו את הנוסח המנצח.

 

לסיכום

יצירתיות וחדשנות בעסקים היא המפתח ליצירת עסק בר קיימא שישרוד ויצליח לאורך זמן. סגלו לעצמכם הרגל של בדיקה לפחות פעם בשנה, כיצד אתם יכולים לשנות ממד אחד במוצר או בשירות שלכם כדי להפוך אותו אטרקטיבי יותר ללקוחות.

בדקו אפשרויות לשינוי בשמונה ממדים שונים: מוצר, תמחור, זמן, שירות, קהל היעד, ערוץ התקשורת, ערוץ המכירה והמסר השיווקי. חפשו זווית חדשה ושונה מהמתחרים בכל אחד מהממדים האלו ובחרו לפחות אחד מהם.

שיהיה המון בהצלחה!

 

שאלות? הבהרות? מוזמנים לרשום כאן למטה.

לחלקו הראשון של המאמר שיווק יצירתי וחדשנות שיווקית  המתאר את תכונות העסק היצירתי.

2 Responses to יצירתיות וחדשנות כמנוע לצמיחה ולהצלחה בעסקים

  • אהבתי
    אך איך אפשר ליצר חדשנות בבית אבות שהתפוסה לא מלאה והשוק מאוד תחרותי או לשלב 2 עולמות???????

    • הי אימאן
      יש לכך בהחלט תשובות מוזמנת ליצור קשר 052-3792247

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *