052-3792247

רעיונות שיווקיים » אסטרטגיה » ניהול עסק בזמן משבר הקורונה – 10 טיפים להתמודדות עם תקופה של האטה בפעילות העסקית

ניהול עסק בזמן משבר הקורונה – 10 טיפים להתמודדות עם תקופה של האטה בפעילות העסקית

כולנו קיבלנו בתדהמה את הנחיות משרד הבריאות להשבתה חלקית של המשק, בשל מגפת הקורונה העולמית. השבתת מערכת החינוך, לצד איסור התקהלות של מעל 10 אנשים נוספות וההנחיה לא לשהות במרחק של פחות משני מטרים זה מזה, מהווים אתגר משמעותי לכל המשק, כאשר להתנהלות בתקופה הקרובה של בעלי עסקים קטנים ובינוניים תהיה השפעה מכרעת על יכולתם לצלוח את התקופה הלא פשוטה שצפויה לנו.

לכן, אספנו עבורכם 10 טיפים חשובים שיעזרו לכם לצלוח את משבר הקורונה.
חשוב לשים לב שטיפים אלו רלוונטיים ונכונים בכל תקופה משברית. ניהול העסק בתקופת משבר הוא נושא שכל עסק חייב להכיר וליישם, כי כבעלי עסקים קטנים אנחנו חשופים במיוחד לתקופות משבר ואין לנו רשת בטחון שתגן עלינו.

במדינה המשוגעת שלנו לא חסרים אירועים ביטחוניים, אירועי אקלים וגם תקופות של ירידה בפעילות העסקית בגלל תקופות חגים ממושכות או חלילה מצב רפואי של בעל/ת העסק,  ולכן כולנו צריכים להיערך לתקופות קשות בהן הכנסות העסק יורדות בצורה דרמטית. מטרת הטיפים שרשמתי לכם לסייע לעסק לשרוד את התקופה הקשה, במינימום נזקים כלכליים, ועם הרבה מזל – אולי גם תצאו מהתקופה הזו מחוזקים ואפילו תצליחו להביא לצמיחת העסק – עם היציאה מהמשבר.

להלן 10 טיפים לניהול עסק בזמן משבר הקורונה

  1. זה הזמן לשים לב לתזרים המזומנים של העסק. עליכם לצאת מנקודת הנחה שתזרים ההכנסות שלכם הולך לפחות בצורה משמעותית בתקופה הקרובה, ולכן עליכם לעשות ככל שביכולתכם לצמצם הוצאות. בדקו האם ישנן הוצאות שניתן לדחות או לפרוס לתשלומים. בדקו עם הספקים שלכם עד כמה הם גמישים בנושא זה. המנעו עד כמה שניתן מהוצאות גדולות בתקופה הזו ודחו השקעות בציוד שניתן לדחותן. אל תתפתו להצעות של בנקים וגופים פיננסיים אחרים שיציעו לכם לקחת הלוואות. זכרו שהלוואות צריך להחזיר והן לרוב כרוכות גם בהוצאות מימון שיכבידו עליכם לאורך זמן. לכן עדיף בתקופות כאלו לצמצם בהוצאות ולא להתבסס על הלוואות.
  1. זה הזמן לקבוע פגישות עם יועץ מס / רואה החשבון / סוכן ביטוח / יועץ פנסיוני / יועץ משכתנאות.
    כפי שהתייחסתי בסעיף הקודם, חשוב בתקופת משבר לראות איפה ניתן לצמצם בהוצאות. מצד שני תקופות משבר והאטה בפעילות העסקית, מחדדות את הצורך בחסכון כספי ויצירת עתודות כלכליות, שיאפשרו לכם כעצמאים להיות עמידים יותר בפני משברים עתידיים.
    בדקו מחדש את תיק הביטוחים שלכם ובדקו האם יש לכם כיסוי למקרה של אבדן כושר עבודה או מקרי חירום רפואיים. בדקו האם יש אפשרות למחזר את המשכנתה ולפרוס אותה בצורה נוחה יותר. בדקו עם רואה החשבון / יועץ המס שלכם את האפשרות להקטין מקדמות לביטוח לאומי. וודאו האם אתם מפרישים מספיק כסף לחסכון עתידי בקרנות השתלמות ובפנסיה. נצלו את הזמן להתייעלות כלכלית וללמידה מאנשי המקצוע איך לעבור טוב יותר את התקופה הקשה ואיך להכין את עצמכם טוב יותר לתקופות משבר עתידיות. ולא פחות חשוב מכך – חשוב בתקופה זו שתדעו את זכויותיכם! אם אתם מעסיקים עובדים יש כמה זכויות שמגיעות לכם, וגם חלק מהעצמאים זכאים לדמי אבטלה בתקופה זו. לכל ההטבות למעסיקים ולעצמאים היכנסו לכאן.
  1. זה הזמן ליזום פעילויות שיווקיות בעסק. תקופות של האטה בפעילות העסקית הן תקופות מצוינות להשקיע בשיווק, שאת פירותיו תקטפו עם יציאת המשק מהמשבר. אם יש לכם אתר – השקיעו בשדרוגו ובעדכונו. רעננו את המיתוג שלכם והשקיעו ביצירת חומרי שיווק חדשים כגון ברושורים, קטלוגים, דפי נחיתה וכד'.  אם אין לכם עדיין אתר אינטרנט לעסק, זה הזמן להקים אתר. מוזמנים לקרוא כאן הנחיות לפתיחת אתר צעד אחר צעד.
  1. זה הזמן להתקשר ללקוחות שלכם וגם לספקים. מכיוון שכל המשק עובר משבר, סביר להניח שגם הלקוחות שלכם וגם הספקים שלכם נמצאים במצב דומה. טוב תעשו אם תרימו טלפונים ותבדקו לשלומם. תתעניינו אם יש משהו שאתם יכולים לעשות כדי לעזור להם ולהקל עליהם. היות ואנשים רבים נמצאים במתח ובחרדה בתקופה הזו, הלקוחות והספקים שלכם יעריכו מאוד את היחס והמחשבה. הם יכירו לכם תודה על המאמץ הרבה אחרי שמשבר הקורונה יהיה מאחורינו.
  1. זה הזמן ליצור תוכן בעל ערך ללקוחותיכם. בתקופה כמו שכולנו חווים עכשיו, שהמשק כולו בבידוד, הלקוחות שלכם נמצאים במצוקה לא פחות מכם. לכן זו הזדמנות מצוינת לייצר תוכן שיהיה בעל ערך עבורם. הם יעריכו מאוד את ההשקעה שלכם בהם וישמרו לכם נאמנות עם היציאה מהמשבר. דוגמאות:  כל חוגי הספורט נסגרו כמו גם מועדוני הכושר. זו הזדמנות מצוינת למדריכי כושר לשלוח ללקוחותיהם סרטונים עם המלצות לתרגילים שאפשר לעשות בבית כדי לשמור על הכושר גם כשנמצאים בבידוד. פסיכולוגים יכולים לשלוח טיפים להתמודד עם הסטרס וטיפים איך לשוחח עם הילדים בתקופה הזו באופן שירגיע אותם. יועצי תזונה יכולים לשלוח תפריטים שמתאימים לתקופה הזו. מטפלים ברפואה משלימה יכולים להכין טיפים ועצות איך לחסן את הגוף מפני וירוסים וכד'…
  1. זה הזמן לפתוח בלוג מקצועי ולחזק את המותג שלכם. יצירת תוכן בעל ערך ללקוחות חשובה כל השנה ולא רק בתקופות משבר. אם עדיין אין לכם בלוג מקצועי – תקופת ההאטה במשק היא זמן מצוין להקים אותו. הרעיון מאחורי בלוג הוא שאנחנו מעלים תוכן איכותי ורלוונטי ללקוחות באופן שיטתי ומתמשך. לבלוג יש שני יתרונות מרכזיים: ראשית הוא בונה אתכם כמומחים בתחומכם. שנית, התוכן שאתם יוצרים ומעלים לרשת משמש כקידום אורגני לאתר וימשוך אליכם לקוחות חדשים. זכרו שכל תוכן שאתם מעלים לבלוג נשמר לאורך זמן. כך שהשקעה של התקופה הקרובה ביצירת תכנים איכותיים לבלוג תשמש אתכם לזמן ממושך, גם הרבה אחרי שמשבר הקורונה יסתיים והמשק יתאושש. אתם יכולים לבחור האם להעלות תוכן כתוב, מצולם או מוקלט. שלושתם מצוינים והבחירה ביניהם מתבססת בעיקר על הפלטפורמה בה הכי נוח לכם לייצר תוכן. אני מזמינה אתכם לקבל בלינק זה מידע נוסף על בלוגים או ליצור  איתנו קשר לקבלת עזרה בפתיחת בלוג.
  1. זה זמן להשקיע בהשבחת הידע שלכם ושל העובדים שלכם. דווקא עכשיו, כשאתם חווים ירידה בפעילות העסקית, זה זמן מצוין להשקיע בהשבחת הידע. יש היום המון קורסים ושיעורים מצוינים שאפשר ללמוד און ליין, מבלי לצאת מהבית, בעלות סמלית או ללא כל תשלום. חלק משמעותי של ניהול עסק בזמן משבר הוא לבנות את היום שלאחר המשבר. לכן זה זמן מצוין להשקיע בשיפור מיומנויות השיווק והמכירה שלכם. לצד מיומנויות אלו שהן חשובות לכל עסק, נצלו את הזמן שהתפנה לכם לרכישת מיומנויות ספציפיות בתחום העיסוק שלכם.
  1. זה הזמן לפתח מוצרים ושירותים חדשים. חשבו מה המשק יצטרך ביום שאחרי היציאה מהמשבר. עסקים שיצאו מחוזקים מתקופות משבר הם עסקים שהראו גמישות ויצירתיות ופיתחו פתרונות ייחודיים ללקוחות שלהם. נסו לחשוב אילו צרכים חדשים יתעוררו אצל הלקוחות שלכם עם החזרה לשגרה ובנו מודלים חדשים של תמחור ו/או שירותים חדשים ופניה לקהלים חדשים. לדוגמא: סביר להניח שעם החזרה לשגרה תעלה הדרישה לקייטנות ומסגרות חינוכיות לילדים בחופש, בגלל הפסד ימי העבודה הרבים של המשק בתקופה הנוכחית. סביר להניח שמשפחות שתכננו לנסוע לחו"ל בחופש פסח ובחופש הגדול יוותרו על  הטיסות בגלל הצורך להצטמצם, כך שמי שידע לספק פתרונות לחופשה משפחתית מוזלת בארץ – ללא ספק ירוויח בגדול.  סביר להניח שתעלה גם הדרישה לאירועים במתכונת מצומצמת מאותה הסיבה (חתונות, בר מצוות וכ"ד). מומלץ שכל בעל עסק יחשוב בתקופה הקרובה מה הם הצרכים החדשים שצפויים להתעורר בעקבות משבר הקורונה ויבחן אפשרות להציע פתרונות מותאמים.
  1. זה הזמן לפתח שירותים דיגיטאליים. אם אתם עדיין לא נמצאים בזירה הדיגיטאלית, זה בדיוק הזמן לעשות זאת. משבר הקורונה הוכיח לנו מעבר לכל ספק, את נחיצותם של השירותים הדיגיטאליים. העלייה של מאות אחוזים בהזמנות און ליין מרשתות השיווק הוכיחה לרשתות שטוב עשו שהשקיעו בפלטפורמות דיגיטאליות. מסעדות ובתי קפה שיאפשרו בתקופה הקרובה הזמנות Take Away דרך האתר יצליחו לשמר פעילות עסקית חלופית מול ההנחיה לסגור את כל מקומות הבילוי וההסעדה.  ישנם תחומים רבים בהם אפשר להציע שירותים דיגיטאליים:  יועצים במגוון רחב של תחומים, מטפלים שאין מגע ביניהם ובין המטופלים (כגון פסיכולוגים, קואוצ'רים,דיאטנים וכד'), מרצים ומדריכים – כל אלו יכולים להציע שירותים דרך האינטרנט ולהפגש עם הלקוחות בפגישות סקייפ, זום או אפילו בוואטסאפ.  עסקים שמצליחים לשלב שירותים דיגיטאליים בתוך התמהיל העסקי שלהם, יצליחו לשרוד משברים מסוג המשבר עמו אנו מתמודדים בצורה טובה יותר.
  1. זה הזמן להגדיל את הנוכחות שלכם ברשתות החברתיות. מכיוון שחלק גדול מהמשק נמצא בבידוד ורבים נמצאים בביתם ולא עובדים, הנוכחות של הציבור ברשתות החברתיות עלתה במידה ניכרת. לכן זה זמן מצוין להגביר את הנוכחות שלכם ברשתות, לפרסם תכנים, להשתתף בדיונים ולהגדיל את החשיפה אליכם. מזמינה אתכם לקרוא עוד על מיתוג העסק ברשתות חברתיות וטיפים על פרסום העסק בפייסבוק בקישור זה.

לסיכום:

ניהול עסק בזמן משבר הקורונה  חיוני לעתידכם. ניהול נכון של העסק בתקופה הקרובה יבטיח השרדות של העסק לאחר תקופת המשבר, וגם יחשל אתכם לקראת משברים עתידיים שעלולים להתרחש. לכן – אל תיפול רוחכם!

קחו נשימה עמוקה, יישמו חלק מהטיפים שרשמנו כאן, והכי חשוב זכרו שמדובר במצב זמני, המשבר יחלוף והמשק יתייצב בסופו של דבר. חשוב לשמור גם בתקופה הקרובה על אופטימיות וחשוב מאוד להיות פרואקטיביים וליזום פעילויות שיווקיות ועסקיות.

 

מי שמעוניין בייעוץ אישי בתקופה הזו מוזמן לפנות אלינו ונשמח לסייע.

נכתב על ידי ענבר בזק, יועצת עסקית והבעלים של דה מרקט.

2 Responses to ניהול עסק בזמן משבר הקורונה – 10 טיפים להתמודדות עם תקופה של האטה בפעילות העסקית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *