052-3792247

רעיונות שיווקיים » כללי »שיווק באינטרנט » קידום אתרים ממומן – כל הכלים, השיטות והטיפים לקדם את האתר שלכם באפקטיביות

קידום אתרים ממומן – כל הכלים, השיטות והטיפים לקדם את האתר שלכם באפקטיביות

לא מזמן סקרנו פה בבלוג את העקרונות לקידום אורגני של אתרים, המאפשר להם להתקדם במנועי חיפוש. אולם בעידן הנוכחי קידום אורגני אינו מספיק, ואם ברצונכם שלקוחות פוטנציאליים ימצאו את האתר שלכם, נדרש לעשות שימוש גם בכלים של קידום אתרים ממומן בין אם במנועי חיפוש ובין אם ברשתות חברתיות.

מאמר זה עוסק בכלים, שיטות וטיפים של קידום אתרים ממומן אשר יבטיחו לכם החזר מיטבי על השקעתכם.

 

לפני הכל חשוב שנכיר כמה מושגי מפתח של קידום אתרים ממומן .

המונח המקצועי של קידום אתרים ממומן הנו SEM  – Search Marketing  Optimization, והוא עוסק בקידום אתרים על ידי מודעות ממומנות, כאשר מקובל שהתשלום מתבצע לפי אחד ממספר מודלים אפשריים:

  • PPC / Pay Per Clickמודל תשלום המחושב לפי הקלקות על מודעת הפרסום
  • Cost Per Mille / CPM – מודל תשלום המחושב לפי אלף חשיפות של המודעה
  • Cost Per Action / CPA- תשלום לפעולה מוגדרת מראש שאנחנו רוצים שהגולש יבצע, למשל – ישאיר פרטי התקשרות, יצפה במספר דפים שהגדרנו באתר, ירשם לרשימת התפוצה , ירכוש מוצרים וכד'…
  • CPL / Cost Per Lid – מודל תשלום לפי לידים שמגיעים לאתר

בכל קמפיין שנבצע, לא משנה באיזה מודל ישנם מספר פרמטרים שנבחן כדי לדעת האם הקמפיין היה מוצלח והאם עמד ביעדים:

  • CTR / Click Through Rate – אחוז הקלקות על המודעה. לרוב סביב 3%-10% הקלקות על מודעה נחשב קמפיין טוב. כלומר – על כל 1,000 הצגות של המודעה צפוי שיקליקו עליה בין 30-100 גולשים.
  • A/B Testing – בדיקת אפקטיביות של מודעות שונות זו מול זו. כדי למקסם אפקטיביות של קידום אתרים ממומן אנחנו נקים בכל קמפיין מספר מודעות הפונות לאותו קהל יעד ונריץ אותן זו מול זו. לפי נתוני ההקלקות על המודעה, כמו גם בדיקת נתוני ההמרה (כלומר כמה מתוך הגולשים שהקליקו על המודעה גם ביצעו את הפעולה שהגדרנו באתר) נוכל לסנן את המודעות, להשאיר את האפקטיביות יותר ולבטל את אלו שמשיגות תוצאות פחות טובות. כלי זה A/B Testing  חשוב מאוד בקמפיינים ממומנים שכן הוא מסייע לנו לשפר את תוצאות הקמפיין ולחסוך הרבה מאוד כסף.
  • VFM  –  התמורה אותה אנו מקבלים עבור כל שקל השקעה Value for money, או עלות הבאת הליד לעסק.  בסיומו של כל קמפיין עלינו לחשב כמה כסף הוצאנו על הפרסום וכמה כסף נכנס לעסק. ככל שה VFM של הקמפיין גבוה יותר – כך הקמפיין יחשב למוצלח יותר. במקרים מסוימים אגב, נגדיר מטרות קמפיין בחשיפות ובהגדלת המודעות למותג. במקרים כאלו ניתן פחות חשיבות ל VFM ויותר למספר חשיפות המודעה וההקלקות עליה. אבל בחלק גדול מהקמפיינים בהחלט ניתן הרבה מאוד דגש ל VFM – ונשאף שיהיה גבוה ככל האפשר.

 

כלים שונים של קידום אתרים ממומן

הכלי המרכזי והמוכר ביותר של קידום אתרים ממומן הוא כמובן Google AdWords. מדובר בכלי הפרסום של גוגל, המאפשר להקים קמפיין המבוסס על פרמטרים של מילות וביטויי חיפוש של הגולשים, לצד כלים משלימים ומתוחכמים מאוד שגוגל מספקת, שמאפשרים לנו להגביר את האפקטיביות של הקמפיין על ידי הצגת התוצאות הרלוונטיות ביותר למה שהגולשים מחפשים. המאפיין המרכזי של Google AdWords הוא בכך שהגולש מחפש באופן אקטיבי במנועי החיפוש של גוגל מוצר או שירות, ובין התוצאות הראשונות שיוצגו בפניו הן המודעות שיצרתם עבור העסק שלכם.

המאפיינים של קידום אתרים ממומן ב Google AdWords :

  • מבוסס על התנהגות גולשים
  • יחסית דל בנתונים סוציו-דמוגרפיים
  • רלוונטיות גבוהה לגולש
  • מעורבות גבוהה של הגולש – הוא מחפש  באופן אקטיבי
  • תחרות גבוהה ועלויות גבוהות יחסית
  • מאוד אפקטיבי מבחינת קבלת לידים רלוונטיים
  • ידוע כי 75% מהגולשים מתעלמים מהמודעות

היות והמידע מבוסס בעיקרו על התנהגות הגולשים ופחות על נתונים סוציו-דמוגרפיים שלהם, יש לסוג כזה של חיפוש יתרונות מצד אחד וגם חסרונות.

לרוב הגולשים שכבר הגיעו למודעה שלנו מביעים עניין אקטיבי במוצר או בשירות – שכן הם חיפשו אותו. מצד שני ידוע לנו כי רוב הגולשים מתעלמים ממודעות ממומנות ומעדיפים להיכנס לתוצאות החיפוש האורגניות, ולכן אנחנו למעשה מפספסים חלק גדול מהגולשים.

קמפיין מסוג זה מומלץ לאתרים חדשים, אשר עדיין לא מופיעים בתוצאות החיפוש האורגניות של גוגל, וכן במצבים בהם אנו יודעים שהמוצר שלנו ייחודי ושלקוחות מחפשים אותו באופן יזום – כך קיים סיכוי גבוה יותר שיכנסו למודעה. בתחומים בהם יש תחרות גבוהה בין אתרים, פחות מומלץ להשתמש בכלי זה שכן העלויות יכולות להיות גבוהות מאוד מול סיכויים נמוכים שנקבל לידים רלוונטיים ונצליח לייצר המרות מהקמפיין. מומלץ בכל מקרה לשלב קידום אורגני לצד קידום ממומן ולא להתבסס רק על מודעות Google ממומנות.

כמו כן, כדי להגדיל את האפקטיביות של מודעות ממומנות בגוגל, רצוי לייצר דף נחיתה ייעודי שיש פה קריאה לפעולה (Call for action)  כדי להגדיל את אחוזי ההמרות. קריאה לפעולה יכולה להיות למשל – השארת פרטים כדי לקבל מידע נוסף מנציג שירות לקוחות, או הורדת סרטון / מאמר / חוברת בחינם, הרשמה לרשימת תפוצה ועוד…

 

Ad Banners

מודעות או באנרים באינטרנט, לרוב יופיעו באתרים גדולים, באתרי חדשות ובאתרי תוכן. אתרים בהם יש תנועה גדולה של גולשים יציעו למפרסמים שטח פרסומי בתוך האתר, בשטחים המוקדשים לכך. לרוב נראה את אותם באנרים בחלק העליון של האתר, בצדדים ובחלק התחתון.

אפשר להשוות את הבאנרים לשלטי חוצות הפזורים בערוצי תנועה מרכזיים. ככל שערוץ התנועה מרכזי יותר כך עלות השלט גבוהה יותר. ולכן עלות שלט בכביש איילון יקרה משמעותית מעלות של שלט חוצות בכניסה לנהריה. כך גם באינטרנט – מחיר הבאנרים נקבע בהתאם לכמות הטראפיק הזורמת באתר.מאפייני הפרסום באמצעות באנרים:

  • התשלום לא הולך לגוגל אלא לפורטל או לאתר בו מפרסמים, וכאמור – ככל שהאתר פופולארי יותר כך מחיר הפרסום יהיה גבוה יותר
  • עלויות גבוהות יחסית לכלי הפרסום של גוגל, פייסבוק, יוטיוב  ורשתות חברתיות נוספות ולכן מתאים בעיקר למפרסמים גדולים
  • שטח הפרסום יכול להתחלק בין כמה מפרסמים – בכל פעם שנעשה refresh לאתר נראה פרסומת שונה באותו מיקום
  • יש אפשרות להגדיר תחומי עניין של הגולש, אבל באנרים באתרים הם יחסית מוגבלים ביכולת הסינון לפי נתונים סוציו-דמוגרפיים ותחומי עניין של הגולשים

השימוש בסוג קמפיין כזה מומלץ למי שיש לו תקציב פרסום גדול יחסית ושרוצה לייצר מודעות למותג. הוא מתאים מאוד להחדרת מותגים חדשים לשוק או בכניסת מוצר / שירות חדשני למותג קיים.

עם זאת, מחקרים רבים שנעשו בתחום מעלים כי רוב האוכלוסייה נוטה ל"עיוורון באנרים" , כלומר רוב הגולשים מתעלמים מהבאנרים ולעולם לא יקליקו עליהם, ולכן זה כלי שיווקי שמומלץ לשלבו עם ערוצי שיווק דיגיטאליים נוספים ולא באופן בלעדי.

 

פרסום ממומן ברשתות חברתיות

כמעט בכל הרשתות החברתיות כיום קיימת אפשרות לביצוע פרסום ממומן. המודעות לפעמים נראות כמו פוסטים אורגניים לכל דבר ועניין, כאשר רק הסימון הקטן בצד "sponsored" מרמז לנו על כך שזהו פרסום ממומן. הרשתות בהן פעילות ממומנת היא אפקטיבית באופן מיוחד ומגדילה משמעותית את החשיפה של הלקוחות לבית העסק הן פייסבוק, יוטיוב, לינקדאין ואינסטגראם. אם קהל היעד שלכם הוא בני נוער מומלץ לבצע קמפיינים ברשת החברתית סנאפצ'אט. ניתן כמובן לפרסם גם ברשתות אחרות, אולם אלו הרשתות החברתיות שהשימוש שלהן בישראל הוא הנפוץ ביותר.

המאפיינים המרכזיים של קידום אתרים ממומן ברשתות החברתיות:

  • מבוסס על פרופיל הגולשים
  • מכיל פרמטרים סוציו-דמוגרפיים עשירים יחסית
  • מכיל פרמטרים התנהגותיים ותחומי עניין
  • אוסף הרבה מאוד מידע על הגולשים
  • העלויות נמוכות יחסית, מול ערוצים אחרים של קידום אתרים ממומן
  • לרוב מתאים למוצרים במעורבות יחסית נמוכה – בגלל ה- State of mind  של הגולשים ברשתות החברתיות
  • כל תוכן שעולה לרשתות כאורגני יכול לעלות גם  כתוכן ממומן ומומלץ לבנות מודעות פרסומיות שידמו פוסטים רגילים ולא יראו כמו פרסום, אלו המודעות שמקבלות לרוב תגובות טובות יותר כי הן נראות יותר "אותנטיות".

חשוב לזכור שרוב הגולשים שנכנסים לרשתות החברתיות אינם נמצאים במצב רוח של קניות, אלא נכנסים כדי להתעדכן במה חדש ברשת ולראות מה החברים שלהם העלו. ולכן מודעות פרסומיות שנראות ומתנהגות כמו פרסומת – פחות עובדות. קידום אתרים ממומן ברשתות חברתיות צריך להיות יצירתי יותר, ולהראות ולהרגיש יותר כשיתוף גולשים ופחות כפרסומת. מומלץ לבצע פעילויות אינטראקטיביות היוצרות מעורבות אצל הגולשים ולא להעלות מודעות פרסומיות סתמיות. עוד על הבדלים בין הרשתות החברתיות השונות ואיך לבחור באילו מהן כדאי לפרסם הרחבנו בפוסט אחר בבלוג, לקריאתו לחצו כאן.

 

קידום באמצעות תוכן שיווקי – Taboola & Outbrain

פלטפורמות השיווק שמוצאן בישראל, טאבולה ואאוטבריין, מאפשרות פרסום כתבות תוכן שיווקי, באתרי תוכן גדולים ומובילים, כגון וואלה, גלובס, ynet, nana10, ישראל היום ועוד.  יתרונן המרכזי של כתבות אלו שהן משולבות בתוך תוכן האתר ומעוצבות ככתבות ולא כמודעות פרסומיות, כך שחלק גדול מהגולשים בכלל לא יבחין כי מדובר בפרסומת ולכן יחסית קידום זה נחשב לאמין יותר בעיני הגולשים. הרעיון העומד מאחורי הפיתוח של כלים פרסומיים אלו, הוא שחלק גדול מהגולשים סובלים ממה שקרוי "עיוורון באנרים". כלומר – הם יתעלמו באופן מכוון מבאנרים ומכל מה שנראה כמו פרסומת. הפרסום באמצעות תוכן שיווקי הנו למעשה פרסומות שהתחפשו לתוכן חדשותי עיתונאי, ולכן רבים מהגולשים שלא היו נכנסים לפרסומת דרך באנרים כן יכנסו לתכנים המפורסמים באמצעות כלים אלו.

מאפייני הפרסום באמצעות תוכן שיווקי:

  • נתפס יחסית "אמין" ואובייקטיבי
  • איכות הלידים גבוהה, מכיוון שמדובר בגולשים שנכנסו לתחומים בהם יש להם עניין להעמיק ולחקור
  • מאפשר נוכחות באתרים גדולים ו"נחשבים" ומכאן שמאפשר הגעה לכמות גדולה מאוד של גולשים בעלויות יחסית סבירות
  • מבוסס על תחומי עניין של הגולשים – הצגת הכתבות מותאמת להיסטורית הגלישה
  • תחליף איכותי ליח"צ
  • התוכן לרוב הוא תוכן ארוך יחסית, עם הרבה מלל ביחס למודעות פרסומיות רגילות, ולכן מתאים לתחומים בהם לצרכן יש עניין בקבלת מידע רב על המוצר או השירות המוצע, כלומר מוצרים במעורבות גבוהה של הגולשים
  • הפילוח הגאוגרפי והדמוגרפי של הגולשים מוגבל, שכן המידע מתבסס על הגולשים באתרי התוכן הגדולים, אשר אינם אוספים נתונים סוציו-דמוגרפיים על הגולשים

הפרסום מסתתר בצורה של תוכן שיווקי באתרי חדשות. האם אתם מצליחים להבחין בתמונה הזו בין התוכן החדשותי לבין הפרסום?

הפרסום בטאבולה ואאוטבריין נחשב יקר יחסית לקידום ב google AdWords וברשתות חברתיות אך זול יותר מקמפיין באנרים. הוא מתאים למוצרים שיש בהם מעורבות גבוהה, ושהלקוחות מחפשים מידע מעמיק עליהם. למשל, בתחום הביטוח, השקעות נדל"ן, קבלת אזרחות זרה, בחירת מסלול ללימודים אקדמאיים וכד' – כולם תחומים המתאימים מאוד לסוג של של זה של פרסום.

 

Remarketing

Remarketing הוא כלי פרסומי שמיועד לאנשים שכבר ביקרו באתר.
לגוגל ולפייסבוק יש כלים המאפשרים לשים תג / Cokies לכל מי שמבקר באתר או בדף נחיתה שהגדרנו, ולבנות קמפיין ייעודי לאותם מבקרים. כלי זה הוא מאוד אפקטיבי בהמרת גולשים ללידים וללקוחות רוכשים, שכן הוא מתמקד בגולשים שכבר ביקרו באתר שלנו.
הרעיון מאחורי מודעות Remarketing הוא לא לבזבז תחמושת, אלא להקדיש את המשאבים רק ללקוחות שכבר ביקרו באתר והתעניינו במוצרים שיש לנו להציע. יותר מכך, אפשר (ורצוי) לבנות את הקמפיין על בסיס העמודים שהגולשים ביקרו בהם ובכך לחזק את חווית הקניה.
למשל: אתמול ביקרתי באתר בשם Strawberrynet שהוא אתר מכירה של מוצרי קוסמטיקה, וצפיתי בעמודי מוצרים של חברות קליניק ודרמלוג'יקה  מבלי שרכשתי אותם. דקות ספורות לאחר שיצאתי מהאתר נחשפתי למודעות Remarketing הכוללות את תמונות המוצרים בהם צפיתי. המודעות ימשיכו לעקוב אחר לאן שלא אפנה בימים הקרובים, שכן זה המאפיין של קמפיינים מסוג Remarketing – אנחנו נחזור ונציג ללקוח שהתעניין את המודעות עם המוצרים בהם הביע עניין. מודעות Remarketing נמצאות במגוון רחב של ערוצים: ברשת המדיה של גוגל, ברשתות החברתיות ואפילו באפליקציות הסלולארי.

מודעת Remarketing ברשת המדיה של Google, בתוך אתר חדשות 13 (המודעה היא הבאנר עם מוצרי הקוסמטיקה מתחת לכתבות):

מימין מודעת Remarketing בפיד של פייסבוק ומשמאל – מודעת remarketing של אותו אתר שקפצה לי כשנכנסתי למחשבון בטלפון הנייד (נמצאת בבאנר מתחת למחשבון).


מודעות Remarketing יקרות יותר ממודעות רגילות של Google AdWords  וגם מפרסומות ברשתות החברתיות אך לרוב הן זולות יותר מקמפיין באנרים ומפרסום תוכן בטאבולה ואאוטבריין. ובעיקר – מדובר בפרסום מאוד אפקטיבי עם אחוזי המרה גבוהים במיוחד, שכן אנו מכוונים את הפרסום רק ללקוחות שכבר הביעו עניין במוצר או בשירות שיש לנו להציע.

לסיכום,

הערוץ של קידום אתרים ממומן נפרד מהמסלול של קידום אתרים אורגני ואין קשר בין השניים. מכאם שכשאנו משקיעים בקידום ממומן אין לכך השפעה על תוצאות הקידום האורגני ולהיפך.

לתחומים שונים יתאימו כלי פרסום ממומן שונים. באופן כללי, ככל שרמת המעורבות במוצר גבוהה יותר והספונטניות של הלקוח נמוכה יותר, יתאימו כלי פרסום כגון תוכן שיווקי (טאבולה ואאוטבריין), קמפיין Google AdWords וכלים של Remarketing, בעוד שמוצרים המאופיינים במעורבות נמוכה ובספונטניות גבוהה יתאימו יותר לפרסום במדיות החברתיות. ניתן ואף רצוי לשלב בין קידום ממומן לקידום אורגני בבואנו לקדם את האתר של העסק, וכמובן ברצוי לשלב בקמפיין מספר כלים של קידום ממומן על מנת להגדיל את החשיפה, לפגוש את הלקוח בכמה נקודות ממשק ולשפר את אחוז ההמרה.

 

אהבתם את המאמר? נשמח שתשתפו את חבריכם 🙂

רוצים ללמומד עוד על קידום אורגני? מוזמנים לקרוא את הפוסט  קידום אורגני של אתרים – איך לשפר את הדירוג של האתר שלכם במנועי החיפוש? בבלוג של דה מרקט.

רוצים ללמוד עוד על קידום ממומן? ממליצים בחום על הבלוג המצוין של Ask Pavel המיועד לאנשי מקצוע בתחום קידום האתרים.

יש לכם שאלות על קידום אורגני? מוזמנים לרשום פה למטה בהערות או לשלוח לנו מייל 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *