052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק » שיווק יצירתי וחדשנות שיווקית

שיווק יצירתי וחדשנות שיווקית

בעידן בו כולנו מוצפים במוצרים ובמסרים שיווקיים, התחרות על תשומת ליבו של הצרכן הפכה קשה מתמיד. בעידן כזה שיווק יצירתי וחדשנות שיווקית הם המפתח להצלחה עסקית. מאמר זה מציג את מאפייני העסק היצירתי ומציג מספר מודלים פשוטים ליישום של תהליכי חדשנות ויצירתיות שיווקית בעסקים.

ניתן לאפיין 3 סוגי עסקים נפוצים:

  • העסק ממוקד המטרה – הוא אותו עסק שבונה חזון, תוכנית עסקים ויעדים ופועל בצורה מתוכננת על פי תוכניות אלו. עסקים מסוג זה הם לרוב יעילים מאוד אולם נוטים לפספס הזדמנויות רבות, אשר אינן יושבות במדויק על התוכניות שלהם.
  • העסק המתמודד עם אתגרים – אלו העסקים שמשקיעים את מרבית זמנם בכיבוי שרפות. הם שורדים. מצד אחד הם מתמקצעים בפתרון בעיות והופכים למאוד יעילים ביכולתם להתמודד עם תקלות ומצבים בלתי מתוכננים, אך הם לרוב אינם משקיעים בתכנון אסטרטגי ובפיתוח עסקי ולכן לעיתים קרובות הם דורכים במקום.
  • העסק הספונטני – אלו אותם עסקים שלא מקדישים יותר מידי מאמץ לתוכניות ארוכות טווח ולגיבוש אסטרטגיה עסקית ויעדים. הם אלופים בלייצר הזדמנויות חדשות ומאוד גמישים. הטעות שלהם לרוב היא חוסר מיקוד והשקעת אנרגיה רבה במספר כיוונים שונים ללא מטרה מוגדרת וללא מסלול משורטט איך להגיע לשם.

הכירו את העסק היצירתי

בשונה משלושת טיפוסי העסקים שתוארו להלן, העסק היצירתי הוא זה שמשקיע הרבה מאוד מחשבה ומשאבים בפיתוח חדשנות בעסק ובגיבוש פתרונות יצירתיים.
בעידן המודרני, בו אנו חשופים לאלפי פרסומות מידי יום, העסק היצירתי הוא זה שיצליח לחדור את מסננת הקשב של הלקוחות ולמשוך את תשומת ליבם.

אז איך תהפכו גם אתם להיות עסק יצירתי?

לעסק היצירתי יש כמה מאפייני יסוד בולטים, שאם תאמצו אותם תהפכו גם אתם להיות עסק יצירתי וחדשני, אשר מושך לקוחות מבלי להתאמץ:

העסק היצירתי תמיד חושב איך להיות שונה, בולט, ומייצר פתרונות מחוץ לקופסא אשר מפתיעים את לקוחותיו.

אבל כמובן שזה לא מספיק.
בולטות היא אמנם תכונה חשובה, כי רק ככה לקוחות ישימו לב אליכם, אבל זה לא מספיק. חשוב שהמוצרים או השירותים יתנו מענה לצרכים ולכאבים של הלקוחות.
בגדול אנשים רוכשים מוצרים כדי לתת מענה לאחד משני מצבים: הפחתת כאב או הגברת העונג.
כשאנחנו הולכים למסעדת גורמה או לבילוי בתאטרון – זה יושב על הצורך בהגברת העונג.
לעומת זאת כשאנחנו בוחרים לאכול פלאפל באמצע יום העבודה, כי תפס אותנו רעב, או כשאנחנו בוחרים ללכת להרצאה מקצועית בתחום העיסוק שלנו – לרוב זה יושב על המקום של הפחתת כאב.

הפלאפל – פותר את מצב של רעב מיידי. ההרצאה – נותנת מענה לצורך שקיים לנו בעסק ודורש מענה (אולי זה כדי להבין איך לייצר יותר הכנסות לעסק, איך למשוך יותר לקוחות או ללמוד כיצד לבצע שיווק יצירתי ואפקטיבי יותר? ). בכל אופן זה ההבדל המהותי בין הרצאה מקצועית שיושבת על הצורך ב"הפחתת כאב" לבין בילוי בתאטרון – שמטרתו להגביר את העונג.

העסק היצירתי ידע לדבר על הלקוחות שלו בגובה העיניים ולהיות אותנטי. אותנטיות היא תכונה חשובה ביותר. כשאתם מתכננים קמפיין שיווקי או בונים את המסרים השיווקיים שלכם, תזכרו תמיד כמה חשוב להיות אותנטיים.

אחת הדוגמאות האהובות עלי לקמפיין שמשדר אותנטיות הוא הקמפיין "אל תשתפו – אל תשתתפו" של איגוד השיווק הישראלי, בו ביקשו מידוענים להקריא את הטוק בקים שגולשים ברשת כתבו עליהם. מזמינה אתכם לצפות בסרטון ולראות כמה השפעה יש לאותנטיות. שימו לב למנעד הרגשות שהסרטון הזה מעלה בכם במהלך הצפייה.

שיווק יצירתי הוא הרבה יותר ממסר מפתיע ומרגש.

שיווק יצירתי הוא היכולת של העסק להתאים את הפתרונות בדיוק לצרכים ולרצונות של הלקוחות שלו. להבין מה חסר ללקוחות שלכם ומה אתם יכולים לעשות כדי לענות על צרכים אלו. אחת הדוגמאות האהובות עלי של עסק שהצליח לפרוץ את הגבולות ולהגיע לרמות יוצאות דופן של הצלחה בזכות היכולת להבין את הצרכים של הלקוחות שלו והיכולת להתאים לצרכים אלו פתרונות, הוא סיפורו של ספורטסקילס אשר סקרתי בעבר פה בבלוג.

ולסיכום התכונות של העסק היצירתי – חשוב לשמור על שפה גראפית נקיה, אחידה וברורה, כזו שמעבירה את המסר שלכם בצורה מדויקת.

 

כדי לסכם את מאפייני העסק היצירתי נציג פה בקצרה את 7 העקרונות שהופכים עסק לעסק יצירתי:

  1. להיות אחר, לצאת מהקופסא, לבלוט
  2. להפתיע להיות בלתי צפוי
  3. לדבר על הכאבים ועל הצרכים של הלקוח
  4. לדבר עם הצרכנים בגובה העיניים
  5. להיות אותנטי – להיות אתה להיות אמיתי
  6. להבין מה הלקוחות צריכים – לדבר אליהם ולא על עצמי
  7. נראות ויזואלית – להראות טוב, להראות מקצועי

ורגע אחד לפני סיום, מזמינה אתכם לצפות בשני רעיונות יצירתיים ומרגשים, האחד של מותג השוקולד מילקה, והשני של קוקה קולה, שבאמצעות שינוי של זווית הראיה וחשיבה חדשנית הצליחו לייצר מסר שיווקי חברתי של חברות ושיתוף פעולה.

מילקה – תראו מה שיתוף פעולה יכול לעשות.

"מכונת החברות" של קוקה קולה 

רוצים לסגל לעצמכם את התכונות של עסק יצירתי וחדשני?

רוצים לאמץ גם בעסק שלכם הרגלים של שיווק יצירתי וחדשנות מתמשכת?

מזמינה אתכם להמשיך ולקרוא את החלק השני של המאמר, המתאר טכניקה ייחודית שפיתחתי ליצירתיות מתמשכת בעסק שלכם.

שאלות? הבהרות? מוזמנים לרשום כאן למטה. או ליצור איתנו קשר במייל  או בטלפון 052-3792247

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *