052-3792247

רעיונות שיווקיים » מיתוג » גישות מיתוג שונות – מה מתאים לעסק שלך?

גישות מיתוג שונות – מה מתאים לעסק שלך?

בפוסט זה אסקור מספר גישות שיווקיות שונות , שלכל אחת מהן יתרונות וחסרונות משלה. כל בעל עסק בבואו לבנות את האסטרטגיה העסקית והשיווקית של העסק שלו ולבנות את המיתוג העסקי שלו, צריך לבחון באילו מהמודלים הללו הכי נכון לו למצב את העסק.

מיתוג על פי גישת הייצור מיתוג בגישת הייצור

מיתוג על פי גישת הייצור גורסת שהצרכנים יעדיפו מוצרים זולים יחסית ובעלי זמינות  גבוהה. בגישת הייצור העסק יתן דגש לשני תחומים עיקריים: יעילות הייצור והוזלת חומרי הגלם, על מנת לאפשר לספק המוצרים במחיר נוח, לצד אפיקי הפצה מרובים, שמספקים נגישות גבוהה של המוצרים.

מיתוג בגישת הייצור מתאים כאשר מדובר בשוק הנמצא בתחרות גבוהה, שוק בו הצרכנים פחות מחפשים איכות או ייחודיות ומאוד מודעים למחיר. לדוגמא: רשתות מזון, רשתות הפארם, חומרי בניין, מזון לחיות, חנויות ציוד ואספקה טכנית וכד'…

מיתוג על פי גישת המוצר

מיתוג בגישת המוצרגישת המוצר גורסת שכאשר המחירים דומים, הקונים יעדיפו מוצרים איכותיים וחדשניים, בעלי ביצועים טובים יותר. עסקים שבחרו לפעול על פי גישת המוצר משקיעים באופן תדיר בחדשנות ובפיתוח, בוחנים את המצב בשוק באופן עקבי במטרה לזהות מגמות ולפתח מוצרים חדשניים וערוצי שיווק חדשים – על פי דרישות השוק.

היתרון העיקרי של מיתוג על פי גישת המוצר היא היכולת לגבות מחירי פרמיה על המוצרים.

לקוחות רבים מגיעים אלינו מבקשים שניצור להם מיתוג של "בוטיק". כי התפיסה הרווחת היא שאם אתה "בוטיק" אתה תיתפס על ידי הלקוחות כאיכותי ותוכל לגבות מחירים גבוהים יותר. אבל זה לא תמיד נכון. לא מספיק לקרוא לעצמכם "בוטיק" אלא שכדי  להצליח למתג עצמכם כמוצר איכותי ויוקרתי נדרש להשקיע בפיתוח תמידי.

מיתוג על פי גישת המוצר מתאימה כמעט לכל תחום: ממזון, אופנה, קוסמטיקה ועד מתן שירותים כגון עיצוב גרפי, עורכי דין, מהנדסים וארכיטקטים. בתחום השירותים החדשנות יכולה לבוא על ידי שירותים ייחודיים וחבילות שירותים שהמתחרים שלכם אינם מציעים.

גישת המכירות

גישת המכירות היא גישה הגורסת שהצרכנים לא יקנו את המוצר שלכם ללא עידוד מצדכם, ולכן על פי גישה זו העסק נדרש לנקוט במאמצי  קידום מכירות ושיווק באופן שוטף ומתמשך. גישה זו נפוצה בעיקר למוצרים שהצרכן לא מרגיש צורך לקנותם באופן רגיל, כגון ביטוח, שירותי בנקאות, מנוי לעיתונים, שירותי תקשורת וכד'….

גישת המכירות היא גישה מיושנת יחסית, המנוגדת לתפיסת השיווק המודרנית, הטוענת שאם המוצר יתאים את עצמו ללקוחות- אזי מאמצי המכירות יהיו מינימאליים.

אני מאמינה יותר בתהליך מיתוג עמוק ומדויק שמקנה לעסק ערך מוסף ממשי, כך שכאשר לקוחות יחפשו את המוצר או השירות שלכם, הגם אם זהו מוצר שלא נרכש באופן יומיומי וקבוע, הם יגיעו אליכם דרך המלצות פה לאוזן של לקוחותיכם, ולא באמת נדרש להשקיע באופן מתמשך בקידום מכירות.

מיתוג על פי הגישה השיווקית

הגישה השיווקית היא גישה המתמקדת בזיהוי הרצונות והצרכים של הלקוחות ומתן מענה עליהם. למעשה מיתוג על פי הגישה השיווקית, הוא מיתוג המתמקד בתועלות ללקוחות ולא במוצר או במחיר. תפיסה זו גורסת שאם הלקוחות יהיו מרוצים מהמוצר והשירות, הם יחזרו לרכוש אותו וגם ימליצו עליו לחבריהם, וכך העסק יצמח ויצליח. מכיוון שזו הגישה המתאימה לרוב העסקים הקטנים והבינוניים, הפועלים בזירה תחרותית,  ארחיב מעט על הגישה:

כדי להצליח בתהליך של מיתוג על פי הגישה השיווקית יש לשמור על מספר עקרונות מרכזיים: מיקוד

  1. הבנת הצרכים – יש להבין את הצרכים של הלקוחות ובעיקר לזהות מה הם הצרכים הבלתי ממומשים שלהם ולכוון את המוצרים והשירותים באופן שיענה על צרכים אלו.
  2. מיקוד – מכיוון שלקהלים שונים יש צרכים שונים, ומכיוון שבלתי אפשרי לענות על הצרכים של כולם, נדרש לאפיין את קהל המטרה במדויק ולהתמקד בקהל מוגדר ולא לנסות לפנות לכולם.
  3. מסר מרכזי פשוט להבנה – על מנת שקהל המטרה שנבחר יבין כיצד המוצר או השירות שלכם נותן מענה לצרכים שלו, המסר השיווקי חייב להיות פשוט ולהיות מועבר בצורה ברורה וקלה להבנה.
  4. חזרתיות – כדי שהמסר השיווקי יוטמע ויהיה זכיר נדרשת חזרתיות. כלומר – יש לחזור על המסרים השיווקיים שנבחרו בכל ערוצי השיווק וחומרי השיווק.

 לסיכום: מיתוג עסקים הנו תהליך שמחייב חשיבה ותכנון אסטרטגי מוקדם.  ישנן מגוון גישות של מיתוג, כאשר כל שיטה מתאימה לעסקים שונים בתחומים שונים. כל עסק צריך להבין את הזירה בה הוא פועל ולהבין את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות לפני שהוא עושה לעצמו מיתוג. חשוב להבין שתהליך של מיתוג הנו הרבה מעבר לשם ולסלוגן, אינו מסתיים בבחירת צבעים ופונטים. מיתוג הוא הזהות של העסק שלכם ויכול להיות ההבדל בין הצלחה וכישלון – בין זרם לקוחות לעסק לבין דשדוש תמידי.

פוסט זה מבוסס על ספרם של קוטלר והורניק – ניהול השיווק, בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה, עם מספר פרשויות ותוספות אישיות שלי , הנובעות מניסיון של 15 שנים בתחום ניהול השיווק ובניית מותגים.

כתבה ענבר בזק מומחית מיתוג לעסקים. דה מרקט משרד מיתוג ופיתוח שיווקי.

יש לכם הערות? נשמח אם תרשמו אותם למטה.  אהבתם את הפוסט? נשמח אם תשתפו אותו עם חברים.

4 Responses to גישות מיתוג שונות – מה מתאים לעסק שלך?

  • תודה על כל הידע שאת נותנת.
    היה תענוג לעבוד איתך בעבר וכיף תמיד לקרוא משלך!

    נגה צבי – אהבה ושלום
    אימון וסדנאות לטרנספורמציה

  • ענבר,
    רואים שאת אלופה בשיווק וכותבת מתוך ניסיון.
    אוהבת לקורא אותך, תמיד תורם ומעשיר.
    מחכה למאמר הבא
    🙂
    דניאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *