052-3792247

רעיונות שיווקיים » מיתוג » מיתוג עסקים – כיצד בונים מותג קמעונאי מצליח?

מיתוג עסקים – כיצד בונים מותג קמעונאי מצליח?

קמעונאות היא אחד התחומים המורכבים ביותר בתחום השיווק. לא די שאנו מתחרים על תשומת ליבו של הצרכן במדיה, עלינו גם לבלוט בנקודת המכירה כשסביבנו מבחר אפשרויות וחלונות ראווה מנצנצים. מה הדרך למשוך את הלקוחות לחנות שלנו ולגרום להם לחזור שוב ושוב?
המשימה של מיתוג בעולם הקמעונאי ויצירת נאמנות לקוחות דורשת מספר עקרונות בסיסיים:

לשמור על ערכים אמיתיים של שירות ואיכות
הצרכנים היום דורשים הרבה ובצדק. מותג שאינו מסוגל לספק איכות לא ישרוד לאורך זמן. חברות רבות עברו בשנים האחרונות לייצור המוני זול ולשימוש בחומרי גלם שאינם איכותיים. החיסכון הראשוני בייצור יוביל כמעט תמיד להפסדים בטווח הארוך, שכן הצרכנים יחוו שוב ושוב אכזבה הקשורה לאיכות המוצר. יש לזכור שגיוס לקוח חדש יקר בהרבה משימור לקוח קיים ושהמנוע החשוב ביותר להצלחה עסקית הוא הקניה החוזרת. לכן הטעות החמורה ביותר בשיווק הנה להבטיח איכות בפרסום ולא לקיים או להבטיח שירות ולא לקיים.
צרכן שנכנס לחנות וקיבל שירות גרוע לא יחזור אליה. זה אולי נשמע טריוויאלי אבל חברות רבות עושות שגיאות גדולות בתחום זה. הדוגמאות רבות: בחברות הסלולריות משקיעים הון עתק בפרסומות. אולם כמעט כל מי שנכנס אי פעם למרכז שירות של חברה סלולארית יסכים איתי ש"שירות" אינו התחושה שמקבלים במרכזים אלו. ענף הסלולארי בישראל הוא מהמובילים במספר תלונות הצרכנים ומספר התביעות שהוצגו כנגד החברות. התלונות העיקריות כנגד חברות אלו הינן הבטחות שאינן מקוימות (30%), חיובים לא מוצדקים (26%), שירות לקוחות לקוי (11%), קושי בהתנתקות ובביטולי עסקה (10.5%), אי-גילוי נאות והטעיה בפרסום (5.4%).
בתחום הקמעונאות רשתות רבות מחזיקות כח אדם זול ואינן משקיעות בהכשרתו. לא פעם יצא לי לפנות למוכרים בחנויות קמעונאיות ולצאת נדהמת מרמת השירות הנמוכה ומרמת הידע הנמוכה בתחום (למשל מה דעתכם על מוכר בחנות ציוד ספורט שאינו יודע להבדיל בין נעלי ריצה לנעלי אירובי?). מיתוג עסקים קמעונאיים דורש הכשרה מקצועית במכירות ומחייב שהמוכרים בחנות יהיו אדיבים, אינטליגנטים ובעלי ידע בתחום המוצרים הנמכרים.

ליצור דיאלוג עם הצרכנים לאורך זמן
בעוד שבעבר מודלים בתקשורת דיברנו על גוף שמשדר מסרים וקהל יעד שקולט מסרים, אזי עולם התקשורת שלאחר המצאת האינטרנט והרשתות החברתיות השתנה ללא היכר. הצרכן היום מצפה שידברו איתו וישאלו אותו מה הוא אוהב. דרך נפלאה לייצר דיאלוג לאורך זמן עם הלקוחות היא הרשמה למועדון לקוחות. לקוח שמסר פרטיו יקבל מבית העסק עדכונים שוטפים, מידע על מוצרים חדשים ומבצעים וכמובן הטבות. לקוח שמחזיק כרטיס חבר מועדון ומסתובב בקניון, קרוב לודאי שיעצור בחנות לראות מה חדש גם אם הפיתויים סביב גדולים.

להפתיע ולרגש ללא הרף
חלון הראווה חייב להשתנות בתדירות גבוהה וכך גם הרכב המוצרים בחנות. מומלץ שלערוך לפחות פעם בחודש בתוך החנות שינוי בתצוגה או בחלון הראווה כדי לגרום ללקוחות המסתובבים להבין שיש משהו חדש ומרגש שמצדיק כניסה לחנות. קשה להפתיע את הלקוחות המורגלים בגירויים. ולכן כדאי להשקיע מחשבה ביצירת תועלת וערך מוסף למותג גם בדברים הקטנים – להציע ללקוח קפה איכותי או שי קטן, להציע "טעימה מן המוצר" או פשוט להכניס כורסא נוחה לחנות שתאפשר ללקוחות המסתובבים בקניון לנוח בתוך החנות.

להיות נאמנים לערכי המותג מחוץ לחנות וגם בתוכה
עסקים רבים משקיעים בפרסום מחוץ לחנות ואז כשהלקוח נכנס לחנות הוא מקבל תמונה שונה לחלוטין. כדי להצליח בתהליך מיתוג לאורך זמן, עקרון חשוב מאין כמותו הוא שמירה על קשר בין הפרסום שבחוץ לחוויה המתקבלת בתוך נקודת המכירה. אחת הדוגמאות המוצלחות בעיני היא "מיכל נגרין" המצליחה לשמר סגנון ושפה מותגית בכל חנות וחנות ובכל חומר שיווקי ופרסומי שהיא מוציאה. השפה הייחודית שיצרה, לצד המוצרים האופייניים לה הם הסוד של המותג המצליח ברמה בינלאומיות. דוגמא נוספת למותג ישראלי קטן שהצליח לפרוץ לעולם הוא "סבתא ג'מילה" – סבונים טבעיים משמן זית טהור ועשבי מרפא. מי שביקר בנקודות המכירה שלה בארץ ובעולם יודע לספר שהצניעות והפשטות של ג'אמילה נשמרים במראה האריזה, בעיצוב נקודת המכירה ובכל חומרי השיווק של החברה. המותג "סבתא ג'אמילה" מציג ערכים של פשטות, טבע ורפואה בכל צעד ושעל.

לסיכום, כדי להצליח בתהליכי מיתוג בתחום הקמעונאי חשוב לשמור על ארבעת העקרונות הללו: לשמור על ערכים אמיתיים של שירות ואיכות, ליצור דיאלוג עם הצרכנים לאורך זמן, להפתיע ולרגש ללא הרף ולהיות נאמנים לערכי המותג מחוץ לחנות וגם בתוכה.

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית מיתוג לעסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

רוצים למתג את עצמכם ברשת ולא יודעים איך? צרו עמנו קשר קשר ונשמח ללמד אתכם איך עושים את זה צעד אחר צעד. כמו כן דה מרקט מעניקה לכם שירות של ניהול מותגים באינטרנט – ומנהלים עבורך את כל הפעילות השיווקית ברשת ומחוצה לה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *