052-3792247

רעיונות שיווקיים » מיצוב » מיתוג עסקים בנקודת המכירה

מיתוג עסקים בנקודת המכירה

מאמר זה מציג כיצד המראה של העסק מבחוץ באמצעות חלון הראווה שלו משפיע על המכירות ומכאן על יכולתו של העסק לשגשג. מיתוג עסקים בנקודת המכירה רלוונטי במיוחד לעסקים קמעונאיים, אך גם חנויות וירטואליות שמוכרות רק בזירה האינטרנטית יכולים להפיק רבות מעקרונות אלו.
רבים חושבים שהביטוי של מיתוג עסקים הינו רק בחומרי הפרסום והשיווק. לא כך הוא. מיתוג ועיצוב של נקודת המכירה הינו הבסיס למכירות מוצלחות, זכרו שנקודת מכירה מעוצבת היטב וממותגת היטב היא נקודת מכירה שמוכרת יותר.
היכולת של עסק קמעונאי לשרוד, לצמוח ולשגשג עומדת ביחס ישיר על תנועת הקונים הנכנסת לעסק ומבצעת רכישות. קבלת ההחלטה של לקוח עובר מול חזית העסק האם להיכנס פנימה או להמשיך הלאה, אורכת בין שנייה לשנייה וחצי. בזמן זה חייב העסק ללכוד את תשומת ליבו של הלקוח.
בשנייה וחצי אנו אמורים להעביר מידע רב כגון: מה נמצא בתוך החנות? מהי רמת התמחור? האם מה שבחנות רלוונטי לי (הקונה המתלבט)? אחד העקרונות המרכזיים בתחום של מיתוג עסקים הנו שהמסרים הגרפיים והמילוליים צריכים להעביר את "סיפור המותג" בצורה מהירה ותמציתית.
אז איך עושים את זה? 

חזית החנות צריכה להציג פתרונות – לא מוצרים
אחד מהעקרונות המרכזיים בתהליכי מיתוג עסקים הינו שאנו מסבירים כי העסק "מציג פתרון" ולא "מוכר מוצר". לדוגמא – טלפון סלולארי אינו מוכר זמן אויר או דקות שיחה. הוא מציג פתרון לשמירה על קשר עם האנשים היקרים לכם ביותר. לכן בפרסומות החברות הסלולאריות תראו חיילים, ילדים בטיול והורים דואגים. באופן דומה חזית החנות צריכה להציג את אותם אנשים שמחים ורגועים שמשתמשים במכשירים ולא להציג רק את דגמי המכשירים המתקדמים ביותר.
דוגמא נוספת: לאחרונה הצוות של דה מרקט ביקר בקצביה שזקוקה למיתוג מחדש ולעיצוב ומיתוג של נקודת המכירה. בחלון הראווה המלצנו לשים שולחן אוכל ערוך עם מפה, צלחות וכלים יפים כשבמרכז השולחן תבשיל קדרה מגרה. כשבעלת הבית עוברת ליד החנות ורואה את הפתרון של הארוחה מול העיניים זה הרבה יותר מוכר מאשר אם היינו שמים תמונות של עופות, דגים ובשר נע.

החנות צריכה להעביר את ערכי המותג
מיתוג הינו חוויה כוללת שבאה לידי ביטוי בחומרי השיווק והפרסום, בחלון הראווה וגם בעיצוב ומיתוג בתוך החנות עצמה. לאחר שהוגדרו ערכי המותג ונכתב סיפור המותג יש למצוא את הדרך להביא אותם לידי ביטוי גם בתוך נקודת המכירה.
בפרויקט שדה מרקט ביצעה עבור שופרסל , ניסינו ליצור חווית שוק בתוך סניפי שופרסל דיל הענקיים. הבחירה בשוק נבעה מהרצון לשדר חוויה של מחיר וטריות. המיתוג שבחרנו לפרויקט היה של "שוק בראשית", מתחמי פיצוחים, תבלינים, פירות יבשים ומוצרים נוספים שמוצגים בתפזורת ובצורה ארוזה בעגלות שוק כמו פעם. הצגת המוצרים בצורה כזו ותכנון מבנה חנות שמאפשר ללקוחות לראות מעבר לדוכנים (שמרנו על קו ראיה נקי ורחב ככל האפשר), מייצר אוירה של שוק ומעביר את הערכים של טריות ומחיר מבלי שהיינו צריכים לומר אותם במילים. לצפיה בתמונות הפרויקט.

לוודא שנכנסים לחנות האנשים הנכונים
מה יותר חשוב? להכניס תנועה מאסיבית של קונים פוטנציאלים או לגרום לכך שכל לקוח שנכנס גם קונה? התשובה הנכונה היא כמובן גם וגם….
אבל איך עושים את זה? עלינו לוודא שחלון הראווה והעיצוב של פנים החנות יכוון את הקונים הנכונים והמתאימים לעסק ולא יכניס עוברי אורח בלתי רלוונטיים. אחוז ההמרה, שהינו היחס בין מספר הלקוחות שפוסעים לחנות למספר הלקוחות שביצעו רכישה בפועל הוא רכיב חשוב לא פחות ממספר הכניסות לחנות.
אגב הדבר כמובן נכון גם באתרי אינטרנט. ידוע שממוצע ההמרה של גולשים באתרי קניות באינטרנט עומד על כ 3%. מכאן שרוב הנכנסים לאתרים הם עוברי אורח בלתי רלוונטיים.
לכן חייבת להיות הלימה בין מראה חלון הראווה למיצוב החנות, לרמת המחירים ולסוג המוצרים. אם חלון הראווה מעוצב כעסק בוטיק אפילו שמחירי המוצרים בו נמוכים – יתכן שנאבד לקוחות פוטנציאליים שיחששו להיכנס פנימה. לעומת זאת עם חלון הראווה יהיה מעוצב בצורה הפונה לקהל הרחב בעוד שהמוצרים במחירים גבוהים מהמקובל לתחום – נגרום לכניסה של לקוחות רבים אבל אחוז המרה נמוך.

מצאו את הבלתי צפוי בתוך הצפוי
חשבו קצר וקולע. העולם הקמעונאי עמוס בגירויים. המסתובב בקניון או ברחוב מלא חנויות חשוף להמון חלונות ראווה צבעוניים המזמינים אותו להכנס. הלקוחות הפוטנציאליים שלכם מוצפים במסרים שיווקיים ובהזדמנויות לרכישה. עומס המידע יוצר תגובת נגד של הסתגרות וסינון.
אם אתם רוצים להבטיח שהחנות שלכם תבלוט ותקפוץ מבין כל האפשרויות, זה הזמן לחשוב קצר וקולע. מעבר לכך חשוב למצוא פתרונות יצירתיים ושונים. למשל חלון ראווה שכולו ריק ורק מוצר אחד קטן במרכזו ייצור יותר תשומת לב מחלון עמוס מוצרים. הלקוח הפוטנציאלי יסקרן ורצה לראות מה עוד נמצא בפנים. גם כיסוי כל החלון בבד או בנייר אטום עם חלונות הצצה למה שקורה בפנים עשוי להיות פתרון מעניין ומסקרן. זכרו שכל פעולה ששוברת שגרה ויוצרת עניין עדיפה על חלונות עמוסים.
ניסיון להכניס את כל מבחר החנות לחלון ראווה אחד קטן ייצור עומס יתר ולא יעשה את העבודה.

דה מרקט בונה ומנהלת מותגים מהמובילים בישראל. מוזמנים להתרשם מדוגמאות של לקוחות ופרויקטים שביצענו.

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית למיתוג עסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.
אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *