052-3792247

רעיונות שיווקיים » אסטרטגיה » כלכלה שיתופית ושיווק חברתי – שיווק מוצרים בעידן החדש

כלכלה שיתופית ושיווק חברתי – שיווק מוצרים בעידן החדש

הפוסט הזה עוסק באחת המגמות המעניינות ויוצאות הדופן שמאפיינות את העידן החדש. כלכלה שיתופית היא למעשה שימוש בטכנולוגיית המידע (בעיקר האינטרנט) לצורך שימוש קיים במשאבים ושירותים, תוך העצמה של אנשים וארגונים.

להגדרה המפוצצת הזו יש מטרה מאוד ברורה וממוקדת: לאפשר לאנשים ועסקים לשתף בנכסים קיימים, תוך הוזלת עלויות ללקוחות והגדלת ההכנסות לבעל הנכס / המשאב.

אני יודעת שזה נשמע מאוד "מפוצץ" אבל עד סוף הפוסט מבטיחה שזה יהיה לכם ברור ואפילו הגיוני.

אולם, לפני שנצלול לכמה דוגמאות נפלאות של כלכלה שיתופית, אפתח בוידוי קטן: אני במקור בת קיבוץ. נולדתי וגדלתי בקיבוץ שיתופי של השומר הצעיר. כיום אני כבר לא גרה בקיבוץ אמנם, אבל אני מתגוררת בישוב קהילתי.  כך שהנושא של כלכלה שיתופית מאוד מתחבר לי ויושב לי בול על ה – DNA, כלומר: שיתוף של הקהילה בנכסים הפרטיים שלי .

אבל, השבוע נתקלתי בכלכלה שיתופית לראשונה בהקשר של שיווק ועסקים.

השבוע לקחתי חלק בכנס של איגוד השיווק הישראלי בנושא כלכלה שיתופית, שנערך בבית פרטי בת"א. לאחר שטיפסתי ברגל 3 קומות בבניין די ישן ובלי מעלית, מצאתי עצמי בבית פרטי מרוויח, כאשר במרפסת ישבו כמה עשרות אנשי שיווק שאכלו ארוחת בוקר מפנקת שהכינו באהבה בעלות הבית.

מאוד לא שגרתי לכנס רציני, חשבתי לעצמי, ואז כשההרצאה הראשונה התחילה, הבנתי שמדובר בדוגמא מצוינת של כלכלה שיתופית.

הבית בו התארחנו הנו חלק מארגון עולמי שנקרא eat with , מיזם אינטרנטי שהחל ב – 2013, שמאפשר לאנשים להתארח לארוחה בבתים של אנשים אחרים – ללא הכרות מוקדמת.

כלכלה שיתופית

Eat With

הרעיון במקור היה לאפשר לתיירים לחוות את התרבות המקומית באמצעות אירוח בבתי מקומיים וטעימה מהמזון המקומי האותנטי. לאט לאט הקונספט תפס, וכיום גם מקומיים משתתפים בארוחות אלו, שמתקיימות במאות ערים ברחבי העולם. העיקרון הוא פשוט: אנשים שאוהבים לאכול ולארח מצטרפים לאתר, עוברים סינון של מנהלי האתר כדי לוודא שהאוכל איכותי, המטבח נקי ובעלי הבית הנם אנשים ישרים והגונים. כל אחד יכול להכנס לאתר ולבחור סגנון ארוחה (מקומי, צמחוני, גורמה, טבעוני  וכד'….) לבחור עיר, מספר סועדים, מועד ומיקום, ממש כמו במסעדה, רק שמדובר בבתים של אנשים פרטיים. עלות הארוחה משתנה בהתאם  לרכיבים, למספר הסועדים ולסוג הארוחה.  זו חוויה שונה מארוחה במסעדה, ולבעלי הבית זה מהווה הכנסה צדדית (כמובן שעלויות ההסעדה נמוכות משמעותית לעומת מסעדה שיש לה הוצאות שכירות, עובדים וכד').

מסתבר שהמודל העסקי של eat with אינו היחיד. במדינות רבות בעולם פועל מודל של כלכלה שיתופית במגוון של שירותים ומוצרים:

כלכלה שיתופית

Uber

Uber הינה אפליקציה להזמנת הסעות, הקיימת במאות ערים ברחבי העולם, כאשר המשתמשים יכולים  להזמין הסעה ממקום למקום על ידי נהגים פרטיים, שאינם בעלי מוניות, וכך לחלוק בהוצאות הנסיעה.

Homeexchange.com  הוא אתר המאפשר להחליף דירות בכל מקום בעולם. באתר יש 165,000 בתים ב- 150 מדינות בעולם.  כך שאם אתם נוסעים לחופשה משפחתית בחו"ל למשל, אתם יכולים לנסות לאתר בעלי דירה באותה עיר אליה אתם נוסעים ולהחליף איתם דירה, כך שהם יתארחו בביתכם בזמן שאתם תתארחו אצלם. זהו פתרון מאוד מקובל בקהילות יהודיות ברחבי העולם, וניתן למצוא הרבה מאוד קבוצות פייסבוק לקהילות היהודיות שישמחו להחליף איתכם בתים, בעיקר אם אתם מתגוררים במקומות נחשקים כמו ת"א, ירושלים וכד'… (אם מישהו שקורא את הפוסט הזה מעוניין דווקא בהחלפת דירה עם בית פרטי בגליל, הבית שלי לרשותכם!)

החלפת הדירות מאפשרת הוזלה משמעותית של חופשה משפחתית, כאשר לצד החסרון בעלויות הלינה, ניתן לחסוך לרוב גם את עלויות השכרת הרכב, כי כל משפחה משאירה לאורחים את רכבה.

אפשרות נוספת להתארח בחו"ל אם אתם לא מרגישים בנוח עם חילופי הדירות, היא באמצעות אפליקצית Airbnb, שמאפשרת לשכור בית או דירה של אנשים פרטיים במאות ערים בעולם (מבלי לבצע חילופי דירות).  כיום Airbnb מגלגלת 20 מיליארד דולר בשנה, במקום השלישי בענף המלונאות בעולם, קצת מתחת רשת הילטון ורשת מריוט, וזאת מבלי שיש אף לא חדר אחד בבעלות החברה! לא כל שכן הם אינם מחזיקים חדרניות, Bell boys או עובדים כלל!

כלכלה שיתופית

Spinlister

Spinlister הוא אתר המאפשר השכרת ציוד ספורט אתגרי מאנשים פרטיים. כך שאם אתם חובבי הז'אנר של גלישת גלים למשל, במקום להיסחב עם הגלשן שלכם בטיסות לחו"ל, אתם יכולים לבחור להשכיר גלשן בעיר אליה אתם נוסעים. וזה נכון גם לגבי ציוד רכיבה, סקי, צלילה, שייט וכד'.

Vayable  הנו עוד אתר מעניין, שמאפשר לקחת מורי דרך מקומיים להדרכה פרטית. ושוב, כמו בדוגמאות הקודמות, לא מדובר במורי דרך מקצועיים, אלא דווקא במקומיים, חלקם פנסיונרים, שלוקחים את התיירים לסיור מודרך אישי. יש לכך יתרון גדול על פני שימוש בספרי התיירות הרגילים, שמביאים את כולם לאותם אתרים. השימוש במדריכים המקומיים מבטיח טיול ייחודי שיביא אתכם לפינות החמד האמיתיות של המקום בו ביקרתם.

ואחד קטן אחרון, שממש הצחיק אותי: האתר Borrow My Dog הוא אתר בו אנשים "משאילים" את הכלב שלהם לטיול לאנשים זרים. תשאלו את עצמכם למה שמישהו ירצה לשאול כלב של מישהו אחר לטיול ועוד לשלם על כך?  נסתרות הן דרכי האדם….

דוגמאות אלו ורבות נוספות מאפיינות מודל עסקי חדש של העידן הטכנולוגי בו אנו חיים. בכולן המשותף הוא שימוש בנכסים של אנשים פרטיים לצורך הגדלת הכנסות, תוך מתן חוויה ייחודית ומעניינת לצרכן, לעיתים תוך חסכון בעלויות, ולעיתים נותן מענה לצרכים אחרים. לדוגמא: הורים שלא מעוניינים להחזיק כלב בבית אבל מאפשרים לילד שלהם להשאיל כלב של מישהו אחר פעמיים בשבוע…

כולן משתמשות בכלים טכנולוגיים לצורך חיבור בין אנשים מכל העולם, ובכולן בעל המיזם עשה בוכטות של כסף.

לרוב המודל העסקי הוא שכל העסקאות מתקיימות באמצעות האתר או האפליקציה, ובעל המיזם גוזר אחוז מסוים מהעסקה. ב- eat with. למשל, נגבים 15% מכל ארוחה. וכשמדובר בעשרות אלפי ארוחות בחודש ברחבי העולם, זה מצטבר לסכומים גבוהים מאוד

לכלכלה השיתופית יש גם היבטים חברתיים ולכלכליים שיכולים להשפיע מאוד על הכלכלה ועולם העסקים. ללא ספק היוזמות הללו פוגעות בבעלי עסקים, כדוגמת נהגי מוניות, בעלי מסעדות, מדריכי טיולים וגם בענף המלונאות כולו. במדינות מסוימות מסרבים לאפשר למיזמים של כלכלה שיתופית להתקיים בגלל הפגיעה בעסקים ממוסדים, וגם עשויים להיות היבטים חוקיים נוספים כמו בריאות ובטיחות (למשל באוכל ביתי שאינו עובר פיקוח של משרד הבריאות, או נהגים פרטיים שאינם עוברים בדיקות מחמירות לצורך קבלת רישוי להסעת נוסעים)

בכל אופן, למרות הבעיות החוקיות, אני מוצאת שהמודלים האלו של כלכלה שיתופית הנם מרתקים, וכל עוד יהיו יזמים שיחפשו דרכים להתעשר, ואנשים פרטיים שירצו לחסוך בהוצאות וגם לעשות "השלמת הכנסה" מהצד, סביר להניח שנפגוש יוזמות נוספות שמבוססות על כלכלה חברתית.

מוזמנים להשאיר לי הערות לפוסט, ואם היה לכם מעניין, יותר מאשמח שתשתפו עם אחרים (כלכלה שיתופית כבר אמרנו?)

כתבה ענבר בזק מומחית לשיווק ומיתוג והבעלים של דה מרקט. משרד מיתוג ופיתוח שיווקי.

 

9 Responses to כלכלה שיתופית ושיווק חברתי – שיווק מוצרים בעידן החדש

  • פקחת את עיניי ,אהבתי מאוד את הפוסט אהבתי שכל המיזמים עוסקים בחיבור בין אנשים

  • כמה מחשבות בזבזתי אבל אף אחד לא הקשיב . והינה זה פה ואני מאושרת כל כך שזה יוצא לדרך
    אפשר לקדם את זה לממשלת יהלום של ממש . העיקר שיהיה בהצלחה ותישאר שם נשמה ונשימה ליד ביד
    ולא חלילה לאיזה מיזם קידום רווחים ועושר על גב בני אדם . אמן וזה יצליח זו תהיה הצלחה לעולם ,
    ……..איך נרשמים להיות חלק ממיזם גאוני .

    • ענת שלום
      אני לא בטוחה שהבנתי מה כוונתך
      אבל אם יש לך שאלות מוזמנת להרים טלפון 052-3792247

  • כתבה יפה. למה שלא תעשי סדרת מאמרים? TheMarker עשו לאחרונה כנס כלכלה שיתופית והציגו שם כמה חברות, גם EatWith, וגם ישראליות מקוריות כמו rentitb.com ושירות השכרת חניות ששכחתי את שמו, וגם uber וairbnb היו שם. כל הכבוד על המאמר!

    • תודה רון על תגובתך.
      המאמר הזה נולד כתטצאה מכנס "כלכלה שיתופית" של איגוד השיווק. אני מתעניינת בכל התחום של מדיה חברתית ושיווק באמצעות האינטרנט ורשתות חברתיות, כאשר כלכלה שיתופית היא אחת התופעות המרתקות של התפתחות הרשתות החברתיות.

      יש מצב שביום מן הימים אערוך את הבלוג לאסופת מאמרים בנושא מדיה חברתית. תודה על הרעיון 🙂

  • נושא מלהיב, כתוב היטב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *