052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק » שיווק יצירתי – סיכום כנס שעסק ביצירתיות בניהול עסק

שיווק יצירתי – סיכום כנס שעסק ביצירתיות בניהול עסק

השבוע השתתפתי בכנס בנושא "יצירתיות בניהול עסק" בהפקת קרן שמש ליזמים צעירים. הכנס עסק במגוון דרכים של שיווק יצירתי ושל יצירתיות בניהול עסק. בחרתי לסכם את הכנס עבורך, שכן אני מוצאת שיצירתיות היא אחד המפתחות להצלחה בניהול עסקים.

היות והשוק מוצף באלטרנטיבות, וקשה מאוד לבלוט בתוך ים המסרים המציף אותנו, הדרך העיקרית שתאפשר לעסק לבלוט מעל השאר היא יצירתיות. יצירתיות ניתן להביא לידי ביטוי בפיתוח מוצרים חדשניים, בשיטות ניהול, בעיצוב המוצר וכמובן בראש ובראשונה במהלכים של שיווק יצירתי.

את הכנס פתח מנכ"ל ZAP GROUP, ניר למפרט, עם ההרצאה "מהפיכה! מדפי זהב לזאפ", וסיפר בצורה מרתקת על האופן בו הפכה החברה ממחברת "דפי זהב" המסורתית לקבוצת צרכנות המאגדת מספר רב של אתרי אינטרנט ופורטלים, מעולמות תוכן נרחבים.

בהרצאתו תיאר למפרט כיצד נדרשה החברה, והוא כמנכ"ל בפרט, להפעיל מגוון כלים של שיווק יצירתי, על מנת להתאים את הפעילות לאופי הדינאמי של השוק. צוות ההנהלה התמודד עם שמרנות וחששת הן מצד הלקוחות, עסקים שהתרגלו לפרסום במדריך המודפס, והן מצד עובדי החברה, שנתבקשו לשנות את דרך החשיבה המסורתית ולהבין את הפוטנציאל האדיר הטמון בקידום עסקים באינטרנט.

הסרטון הבא ממחיש את המוצר הנוכחי של ZAP דפי זהב – מוצר דיגיטלי מגוון, הנותן פתרון שיווקי יצירתי לצרכן ופורס בפניו מידע שימושי בעל ערך רב. כברת דרך ארוכה מהמוצר המקורי – מדריך דפי זהב מודפס ועב כרס.

ההצלחה של זאפ מוכיחה לנו כמה חשוב שעסק ידע להתמודד בצורה יצירתית עם השינויים בשוק, ולא ינסה להתחרות בשוק משתנה עם מוצרים מיושנים שאינם תואמים לתקופה.

 

בהרצאה השנייה, "איך לדוג רעיונות? מחלום למציאות", סיפר עמית גל על כלי ייחודי שפיתח לחשיבה יצירתית, שבבסיסה עומדת הטכניקה "להזמין" את הרעיונות ולא לרדוף אחריהם בצורה אקטיבית ומתישה.

הטכניקה מציעה לדמיין שאתה צף בבריכה, פותח את החשיבה ובכך קורא קריאה שקטה לדגי הזהב שיגיעו לבריכה ותוכל לדוג אותם, מבלי שדעתך מוסחת מהלחץ לעמוד בלוח זמנים. השחרור ממסגרת נוקשה ומהצורך לספק רעיונות יצירתיים הוא זה שמביא בסופו של דבר לתהליך של חשיבה מקורית, רעיון מוליד רעיון וכך נולדים כיוונים טובים של שיווק יצירתי.

גל סיכם את ההרצאה בדוגמא מצוינת לקמפיין שלו ל"ועד למלחמה באיידס", דוגמא מרתקת לאופן בו הועד פנה לקהל יעד של צעירים במסר המשכנע אותם להיזהר ממין לא מוגן, באמצעות מהלך של  שיווק יצירתי ומקורי במיוחד.

בהרצאה המסכמת, "להמציא בתוך הקופסה", הציג אלון האריס מחברת SIT העוסקת בפיתוח חדשנות בארגונים מובילים, מספר דוגמאות הממחישות כיצד שיווק יצירתי יכול לשנות את תמונת המצב של העסק, מעגומה למבטיחה, לעיתים באמצעות שינוי קטן בלבד.

אחד הסיפורים שתאר האריס, הנו סיפורו על מפעל מצליח לייצור סבונים, שקיבל תלונה מלקוח מוביל שלו (רשת קמעונאית גדולה) – חלק מהאריזות מגיעות ריקות לנקודת המכירה (ללא סבון), והדבר גורם לעגמת נפש בקרב הצרכנים שרכשו את המוצר ומופתעים לגלות אריזה ריקה.

מנכ"ל המפעל גייס באופן בהול את חברי ההנהלה וביקש מהם לחשוב על דרכים לפתרון הבעיה. בסופו של דבר, הפתרון הגיע דווקא מהנכד הצעיר של המנכ"ל שהבחין במאוורר שעמד בקצה פס הייצור, לרווחת העובדים. הוא הציע להטות במעט את זווית המאוורר, כך שיפנה לפס הייצור ויעיף באמצעות משב הרוח את האריזות הריקות מהמסוע.

האריס דיבר בהרצאתו על כך שהמחשבה שלנו היא מחשבה מקובעת, באופן טבעי, ולכן אילוצים "שוברים" את הקיבעון, גורמים לנו לחשוב אחרת בתוך הקופסא, ולהפעיל כלים של שיווק יצירתי.

בסיכום ההרצאה הציג האריס כלי מעניין לשיווק יצירתי – אבחנה בין משתנים פנימיים (בעל העסק יכול לשלוט בהם) ובין משתנים חיצוניים (שאינם בשליטתו של בעל העסק). החיבור בין משתנה פנימי ומשתנה חיצוני יוביל אותנו לרעיונות חדשים ולהוספת מימד חדש בפעילות השיווקית. (לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה)

טבלת SIT להוספת מימד

לדוג': רשת דומינוס' פיצה שהבטיחה שאם יגיעו יותר מחצי שעה לאחר ביצוע ההזמנה – הלקוח לא ישלם עבור הפיצה. הרשת בחרה משתנה פנימי (מחיר) וחיברה אותו למשתנה חיצוני (זמן ההגעה) ובאמצעות שיווק יצירתי יצרה בידול וחדשנות בשוק הרדום של משלוחי פיצה.

האריס חתם את הרצאתו עם סרטון מקסים, שממחיש איך באמצעות שיווק יצירתי הצליחו לטפל גם בנושא לא אטרקטיבי – המתנה ברמזור, והצליחו ליצר שינוי התנהגותי של הרבה יותר אנשים שהמתינו להתחלפות הרמזור.

אם גם אתם רוצים לעורר שיווק יצירתי בעסק שלכם, להגדיל את מגוון המוצרים או השירותים, להגיע לקהלי מטרה חדשים, או לפנות ללקוחות שלכם בדרכים יצירתיות – נשמח לסייע לכם!

יש לנו תהליך מאוד מיוחד ומעניין של ניהול תהליכי חדשנות בעסק  – מוזמנים לקרוא עליו.

רשמה: נועה ישר-אל מומחית למיתוג עסקים ולפיתוח עסקי, דה מרקט משרד מיתוג ופיתוח שיווקי.

קרן שמש הינה ארגון ללא מטרות רווח, הפועל לעידוד יזמים צעירים (עד גיל 35) בעלי עסק עצמאי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *