052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » מה הם גורמי המפתח של שיווק באינטרנט?

מה הם גורמי המפתח של שיווק באינטרנט?

מאמר זה סוקר את ארבעת גורמי המפתח של שיווק באינטרנט, אלו אשר הופכים את הפרסום במדיה הדיגיטאלית ליעיל במיוחד, אך בעת ובעונה אחת יכולים גם מקור לפגיעה בעסק ובמותג. הבנת גורמי מפתח אלו תאפשר למפרסם למקסם את יעילותו של כל קמפיין שיווק באינטרנט ולמנף את הפוטנציאל העיקרי הגלום ברשת לטובת מיתוג עסקים ומיתוג אישי.
ארבעת גורמי המפתח עליהם אני רוצה לדבר הנם: מהירות הפצת המידע, גלובאליות, ויראליות ורשתות חברתיות.

מהירות הפצת מידע– ביחס לכל קמפיין במדיה אחרת (רדיו, טלויזיה, עיתונות, חוצות) קמפיין שיווקי באינטרנט הנו מהיר להפצה וזול להפקה. מרגע שהעליתי פוסט לפייסבוק או באנר אינטרנטי הוא מגיע באופן מיידי לקהל רחב תוך שניות בודדות. הודות למהירות זאת ניתן להעלות קמפיינים קצרי טווח ולתקן אותן במידה ולא עבדו, ניתן גם לתקן המסרים לאחר שהועלו במהירות וללא עלות כמעט – וזאת בניגוד לפרסום במדיות אחרות.
קמפיין אינטרנטי מופץ במהירות מיידית ויש לו פוטנציאל חשיפה לאלפי ועשרות אלפי גולשים בזמן קצר ולכן מבחינת עלות-תועלת מדיה זאת מובילה במיוחד.
כדי להביא את היעילות של מאמצי שיווק באינטרנט למקסימום החשיפה במינימום עלות מומלץ שהתוכן שנעלה יהיה ויראלי.

ויראליות– כשמה כן היא – מתפשטת כמו וירוס. התכונה המרכזית של שיווק באינטרנט היא היכולת שלו להתפשט במהירות בין הגולשים – ללא כל עלות נוספת מצד המפרסם – חבר מעביר לחבר ומה יכול המפרסם לבקש יותר? על מנת שתוכן יהפוך ויראלי, חשוב שיצליח לגעת בצורך של קהל רחב ככל שניתן. עליו להיות מקורי, בלתי צפוי, מצחיק ובעיקר מרגש. כדי שקמפיין שיווק באינטרנט יהפוך לויראלי עליו לרגש הגולש באופן שיגרום לו לרצות לשתף את התוכן עם אנשים אחרים.
מגוון האפשרויות לקמפיינים הוא אינסופי. דוגמאות לקמפיינים ויראליים מצוינים ניתן לראות בקמפיין  הומוריסטי המצליח של חברת הבלנדרים בלנדטק will it blend? שמראה "מדען" שמנסה לערבל מוצרים שונים בבלנדר החברה כדי להראות כמה הוא חזק. הקמפיין זכה למספר רב של צפיות תוך זמן קצר. או הקמפיין המשעשע והסקסי בצורה מפתיעה שהועלה לקידום המודעות לסרטן השד.

גלובליזציה של המידע– כל אחד יכול להקים עסק בינלאומי מסלון ביתו. אם בעבר היה נדרש הון עצמי גבוה כדי להקים עסק בינלאומי, והיה נדרש לממן סוכני מכירות וקמפיינים שיווקיים יקרים על מנת לבנות מותג בינלאומי, בזכות המדיה האינטרנטית ניתן כיום לפתוח עסק בינלאומי בקלות בלתי נתפסת. העולם העסקי מתרחב וזה יוצר הזדמנויות לסחר בינלאומי, מיתוג עסקי ומיתוג אישי בכל מקום בעולם, אפשרות לעבודה מהבית ותפוצה אינסופית.
היום כל אחד יכול להפוך להיות מותג בינלאומי הודות לאינטרנט. ריף כהן, הישראלית, זמרת ששרה בצרפתית התפרסמה עם השיר A Paris שצילמה בעצמה והעלתה ליו טיוב . לדבריה: "ברגע שלחצתי ENTER , הרגשתי ששלחתי פצצת אטום". הקליפ התפשט באופן ויראלי בכל העולם, וזכה ליותר ממיליון צפיות. כיום ריף היא מוזיקאית מוכרת שמופיע בארץ ובאירופה

אפנתיות הרשתות חברתיות– הרשתות החברתיות הם גורם מפתח בתחום של שיווק באינטרנט. הרשתות החברתיות עובדות לפי העקרון של Six degrees of separation, תאוריה שהגה הסופר ההונגרי Frigyes Karinthy, על פיה בין כל שני אנשים בעולם מפרידות רק 6 אנשים שונים. כלומר, אם נרצה לפגוש אדם מסוים בעולם נצליח למצוא אותו דרך מקסימום שישה אנשים שמכירים זה את זה באופן כזה או אחר עד שנגיע לאדם הרצוי. עקרון זה הוביל מקור להתפתחות הרשתות החברתיות שמקשרות בין אנשים בכל העולם.
פייסבוק לבדה מונה כיום כמיליארד משתמשים אשר מחציתם נכנסים בכל יום. לצד פייסבוק יש עוד 300 רשתות חברתיות נוספות. הרשת החברתית הפכה למקום הפופולארי ביותר באינטרנט זה המקום ליצירת קשרים אישיים ועסקיים, לאיתור ספקים ולקוחות, וגם להצפת דילמות עסקיות ולקיום דיאלוג עם הצרכנים.
הרשתות החברתיות יוצרות הזדמנויות עסקיות בעלות פוטנציאל אדיר בתחום שיווק באינטרנט בכלל ובתחום של שיווק בינלאומי וגלובאלי. היכולת של המפרסם לפלח את הצרכנים פילוח ברמה מיקרוסקופית ולפרסם באופן מיידי, עם הרבה מאוד מקום לתיקונים במהלך הקמפיין – אינה דומה לשום מדיה פרסומית אחרת. הדיאלוג העיקרי בין אנשים מתרחש כיום ברשתות החברתיות, וזו הפלטפורמה הנוחה והזולה ביותר להשתמש בה לתכנים שיווקיים.

גרי ווינרצ'ק, – עסק משפחתי ליינות ובלוג יינות מצליח, שהיום הוא יועץ בתחום של שיווק באינטרנט, מספר כיצד העלה מבצע למשלוח חינם בו זמנית בשלוש מדיות שונות: קמפיין חוצות בעלות 7,500$ – הביא ל 170 הזמנות ; פרסום דרך רשימת תפוצה הניב 300 הזמנות וציוץ בודד בטוויטר ללא כל עלות הביא 1,700 הזמנות !

שיווק באינטרנט – למי זה מתאים?
השאלה הנכונה היא – למי בעצם לא? כולם היום מפרסמים באינטרנט, החל מחברות מסחריות גלובאליות כמו קוקה קולה, דרך פוליטיקאים, עסקים קטנים, עמותות וארגונים ללא מטרות רווח ואנשים פרטיים הרוצים להפוך להיות מותג אישי. שיווק ופרסום באינטרנט פתוח לכל אחד ואחת מכל מקום בעולם.

שיווק באינטרנט – ההזדמנות והסיכון
כל אותן תכונות שמניתי – מהירות הפצת המידע, ויראליות, גלובאליות המידע והרשתות החברתיות יכולות להפוך להיות חרב פיפיות עבור חברות וארגונים כשהן הופכות למסרים שליליים נגד הארגון או העסק.
משברים ומחאות צרכניות פושטות באינטרנט כאש בשדה קוצים ויכולות להרוג מותגים. ניהול משברים ברשת
היות וכל אדם פרטי חמוש בסמארטפון יכול לצלם ולהפיץ בכל רגע נתון מידע שלילי על החברה, זה עשוי להיות מאוד לא נעים ואפילו קטלני לעיתים. הנה סרטון שנלכד במצלמת אבטחה של בית פרטי, בו נצפה עובד של חברת המשלוחים Fedex זורק ברשלנות חבילה שהכילה מסך פלזמה שביר הסרטון התפשט במהירות ופגע במוניטין של החברה.
ודוגמא ידועה נוספת היא עובדים של חברת דומינוס פיצה שהפיצו ברשת תמונות של עצמם יורקים ומתעטשים לתוך בלילת הפיצה לפני שמגישים אותה ללקוחות.
או רשת מקדונלדס שהעלתה קמפיין בטוויטר וזכתה לקיטונות של תגובות גולשים שעסקו באיכות המזון הגרועה של מקדונלדס.

דוגמאות ידועות למשברים שפרצו בישראל סביב הכלים האינטרנטיים הן מחאת הקוטג' , חרם צרכני שהתחיל על ידי קבוצה בפייסבוק וקרא להורדת מחירי הקוטג' ומוצרים בסיס נוספים. הקמפיין הביא לצניחה במכירות תנובה באופן שחייב את החברה להגיב בהורדת מחירים.
ומה דעתכם על רשת פתאל שאורחים במלון צילמו שגיאות כתיב בשלטים בחדר האוכל והעלו אותם לפייסבוק? כמה מבוכה זה גרם לבעלי המלון?
זהו אחד מהסיכונים המרכזיים של השיווק באינטרנט – שהמפרסם לא יכול לצפות לאן יתפתח ולא תמיד הוא מתפתח לערוצים חיוביים.

הדרך לטפל במשברים שפורצים ברשת היא לענות באותה מדיה בה פרץ המשבר. לדוגמא התגובה של Fedex לסרטון של העובדים שלה, נעשתה גם היא באמצעות סרטון רשמי שהעלתה החברה ל you tube בניסיון לתקן הנזק.  הלקוחות שנפגע: חשוב עם זאת לשים לב שבעוד הסרטון המקורי הביא למעל 2 מיליון צפיות , אזי סרטון התגובה הביא לרבע מכמות הצפיות.
רשת מלונות פתאל הגיבה לפרסומים המביכים בצורה יצירתית ומשעשעת והעלתה קמפיין פייסבוקי .משלה שכלל שגיאות כתיב מכוונות ומשעשעות, הקמפיין נחל הצלחה רבה וזכה לחשיפה רבה

לסיכום
בשיווק באינטרנט טמון פוטנציאל עסקי ופרסומי עצום. תכנון מראש והכנה מדוקדקת של קמפיינים תמקסם את התועלת למיתוג עסקים ולמיתוג אישי ותמזער נזקים שעשויים להתעורר על ידי שימוש נכון בפלטפורמה הויראלית.
מגוון האפשרויות הוא אינסופי, ואין תקרה למקוריות. הכל יכול לעבוד בשיווק באינטרנט ולכן יש לשמור .על ראש פתוח. לסיום בנימה אופטימית, מומלץ לצפות אינטרנטי מוצלח ומשעשע של חברת טיפקס

מצורפת לנוחיותכם מצגת גורמי מפתח בשיווק דיגיטאלי  ומצגת נוספות בנושא מונחי יסוד בשיווק דיגיטאלי

דה מרקט בונה ומנהלת מותגים מהמובילים בישראל. מוזמנים להתרשם מדוגמאות של לקוחות ופרויקטים שביצענו.

33 Responses to מה הם גורמי המפתח של שיווק באינטרנט?

  • מסכימה לחלוטין שאלו הם גורמי המפתח לשיווק באינטרנט ולמרות זאת הצעדים והחוקים להצלחת קמפיין באינטרנט אינם חד משמעיים וברורים לחלוטין. הרי ריגוש בן אדם זה משהו שהוא אינדיבידואלי ומשתנה מאדם לאחר, לכן אין זה בהכרח אומר שיצירת קמפיין מרגש עבורי יגע בליבם של אחרים. לדעתי בכל תחום השיווק הדיגיטלי יש מין ניסוי וטעייה (ולא תהייה עפ"י האקדמיה ללשון העברית) וטאץ' אישי של המשווק. גם כן לדעתי עוד גורם מפתח לשיווק באינטרט הוא היחוד שהמשווק מביא: בין אם זה בסגנון הכתיבה, הרעיון או הגישה שבה הוא נוקט.
    בכל הנוגע לכשלונות והנפילות שקורות, אכן אני מסכימה על כך שאין להסתיר זאת, תמיד יש להיות כנה ולהציג את האמת בצורה נבונה וכמובן להתייחס ברצינות לכל תקלה ומקרה.

  • בעיניי, ארבעת גורמי המפתח שציינת משפיעים לחלוטין על כל תרבות הצריכה העכשווית ומהווים מעין יסודות לקשר החדש שנרקם בין המפרסם לצרכן בעידן שלנו.
    הגורמים האלה הובילו להבנת החשיבות של 2 היבטים חשובים, שבאופן אישי אני חושבת שתרמו באופן חיובי מאוד לצרכנים:
    הראשון- ההבנה של הצרכנים, שלהם יש היום את הכוח בידיים לעשות שינוי (לטוב ולרע). בזכות ההשפעה הגדולה של הצרכן באינטרנט ובמיוחד ברשתות החברתיות, כל אדם יכול להרוס עסק בלחיצה קצרה על העכבר ולעומת זאת, לתרום לו ולהרים את העסק בעזרת פרסום חיובי.
    ההיבט השני- דווקא מתקשר לבעלי העסקים. בעידן של היום, שקיפות היא הגורם המרכזי בשביל לבנות מערכת יחסים עם הלקוחות. בעלי העסקים מתחילים להבין את האיום שב"שיימינג" שמתפרסם באופן ויראלי ובמהירות הפצת המידע ומרגישים את הצורך להיות חשופים יותר לקהל שלהם בשביל לבנות איתם קשר הדדי.

  • ישנו גורם נוסף שהייתי מוסיפה לגורמי המפתח לשיווק באינטרנט, אמנם הוא חלק מגורם "מהירות הפצת המידע" אבל הוא לאט לאט הופך להיות גורם מפתח חשוב במיוחד לעסקים אשר משתמשים באינטרנט ככלי שיווקי, והוא גורם "מהירות התגובה".
    כיום וככל שהטכנולוגיה השיווקית מתקדמת יותר ויותר וככל שנפתחים יותר ויותר אתרי אינטרנט עסקיים נוצר הרושם כי יש חשיבות למהירות התגובה ללקוח/לקהל.
    כיום בפייסבוק לדוגמא, כל אדם יכול לראות את מהירות התגובה של בעל עסק המשווק את שירותיו/מרכולתו באינטרנט ל"דרישות" לקוחותיו ובכך להעריך את שירותו/תוכנו.
    או שפשוט יש מצב שאנחנו, הצרכנים פשוט נעשים חסרי סבלנות…

  • אני מסכים עם גורמי המפתח, יש דוגמאות רבות בעקבות שיווק נכון באינטרנט שגרם לכניסת אנשים אנונימיים לחיים שלנו שהפכו בתוך תקופה מאוד קצרה לאנשים מפורסמים, וחלקם מיליונרים. דוגמא מובהקת לזה היא נטע אלחמיסטר שבאמצעות הויראליות של הרשת הגיעה לכל העולם והתפרסמה, ומפורסמים מכל העולם הזמינו את המוצרים שלה. מהירות הפצת המידע וההצלחה שלה גרם להצלחה מיידית.
    מהצד השני, שלא קשור בדיוק לשיווק באינטרנט כשהסתכלתי על הגורמים האלה נזכרתי במקרה של פרסום ההרוגים בצוק איתן לפני שזה הגיע באופן רשמי למשפחות, דבר שלא קשור לשיווק באינטרנט אבל כן יכול להראות צד פחות חיובי שנגרמים בעקבות הויראליות ומהירות הפצת המידע שמתרחשת בעידן הנוכחי.

    • נכון מאוד. החשיפה של הרוגי צוק איתן נגרמה בגלל הוואטסאפ. צריך להבין שהיום כל בן אדם עם מכשיר נייד הוא למעשה עיתונאי שמדווח מהשטח, וזה לרוב יותר יעיל אפילו מהתקשורת שמגיע רק אחרי שכבר הודלפו ידיעות על ידי אזרחים.

  • הכתבה מציגה בפנינו את גורמי המפתח של השיווק באינטרנט, אחד הגורמים הוא הגלובליזציה.
    והוא כשל עצמו הביא עמו יתרונות כה רבים- אך לאורך כל הקריאה שלי לא הצלחתי להתעלם מהמחשבה על בני הגיל השלישי ועסקיהם או תעסוקתם.
    אנו (בני הדור שלנו, וגם הורנו) נולדנו לעידן שההתפחות הטכנולוגית מתרחשת באופן עקבי בחיים שלנו ויש לנו יכולת להסתגל לשינויים ולנצל אותם לטובתנו (בעצם כך נולדה המהפכה ששינתה את פני המשחק של הרשת) וזה נכון לומר שהתהליך הזה השפיע לטובה על הרבה מאוד דברים וגם על עסקים קטנים.
    אבל, אנשים שחווים קושי טכנולוגי עלולים להישאר מאחור ולמצוא עצמם לא רלוונטיים בשוק העבודה או חסרי לקוחות במידה והם בעלי עסק.
    לשמחתי קיימים מקרים רבים שבני הדור שלנו משתמשים באינטרנט כדי לקדם עסקים שאין להם חיבור לעולם הטכנולוגי-
    נווה שאנן למשל קיימת פיצה בשם פיצה לזינו, בתור חיפאית ונו"שניקית הכרתי אותה כל חיי- בעזרת פרסום של אדם שהגיע לאכול פיצה בתמימות והבין שלעסק אין מספיק לקוחות כדי להתקיים (הוא מנוהל על ידי אישה מבוגרת (ומקסימה דרך אגב) אשר בעלה נפטר לאחרונה) והפצה נכונה של אותו פרסום לעמודי פייסבוק עם הרבה מאוד עוקבים- עזר לאישה הזאת ולעסק הקטן שלה להתקדם עוד צעד אל עבר רווחיות ואין ספק שהרבה מאוד אנשים נתקלו בפוסט הזה ויודעים היום שיש פיצרייה בנווה שאנן בשם פיצה לזינו שלא רק מוכרת אחלה פיצה אלא גם נותנת לנו כצרכנים את האפשרות לבחור להשקיע את הכסף בצורה יותר "ערכית", במקום לקנות עוד פיצה תעשייתית מרשת ענקית.
    https://www.facebook.com/search/posts/?q=%D7%A4%D7%99%D7%A6%D7%94%20%D7%9C%D7%96%D7%99%D7%A0%D7%95

    • נטע את מאוד צודקת בניתוח שלך, והאנשים עליהם את מדברת נקראים "מהגרים דיגיטליים" לעומת דור ה"ילידים הדיגיטליים" שהם הילדים שנולדו לתוך העידן הדיגיטלי, ילידי סוף שנות התשעים והילך.
      בהחלט הדור המבוגר מאוד מתקשה להדביק את הקצב ומי שרוצה להישאר רלוונטי בשוק העבודה חייב "ללמוד את השפה".

  • בזמן קריאת המאמר, עלתה לי מחשבה שאני אכן רואה הרבה גברים עם כיתוב על החולצה "אבא פגום" וכן מדבקות וסטיקרים רבים של סיסמא זו ולא ידעתי מהו המקור לכך. לאחר הקריאה ובדיקה של הנושא, גיליתי כי זוהי קבוצת פייסבוק אשר משתמשת בהומור כדי לקדם את עצמה ואת רעיונותיה והפכה לויראלית. כמו כן, גם המחאה החברתית נגד יוקר המחיה בישראל, התחילה מקבוצת פייסבוק וישנן עוד דוגמאות רבות. מעניין לראות איך רעיונות קטנים של אנשים שאפילו בלי כוונה לכך, יכולים להיות מופצים, גלובליים ומשפיעים בכזאת מהירות וקלות.
    אך חשוב לשים לב, כי בעקבות האפשרות של הגולשים להכניס תוכן משלהם, חברות קטנות וגדולות יכולות ליפול מכך ולהרוס את תדמיתם משום שכל אדם יכול לפרסם דברי אמת או שקר שיכולים לפגוע באותה חברה ולהפיץ זאת באותה מהירות וקלות. לכן, על החברות שנפגעו או הושמצו, מומלץ להגיב באותה הפלטפורמה שפורסמו האמירות כדי להגיע לאותו קהל יעד ויש צורך לדעת מראש שהשיקום יכול להיות הרבה יותר יקר וארוך מאשר הפרסום והשיווק של אותה חברה.

    • רוני את בהחלט צודקת. הקלות של הגולשים על המקלדת יכולה להרוס מותג, לא כל שכן מוניטין של בן אדם. לא יצא לנו לדבר על הנושא של שיימינג ברשתות החברתיות, אבל זה בהחלט דומה להשמצה של מותג.
      אלו דברים שמאוד מטרידים מנהלי שיווק ובעלי עסקים, שחייבים להיות הרבה יותר שירותיים והרבה יותר זהירים בהתנהלות שלהם מול הלקוחות. שכן הכח עבר לידיים של הלקוחות

  • אנו יכולים לשים לב שהאינטרנט היום, ופרט הרשתות החברתיות הפכו להיות עבור המשווקים והמפרסמים נכס ופלטפורה לשיווק מוצריהם.
    מספיק כיון שאדם אחד ישתף סרטון או מוצר מסויים, ויחשפו אליו עוד ועוד אנשים, על אחת כמה וכמה אם מפרסם הסרטון הוא פוליטקאי/סלב/ אושיית פייסבוק.
    כמו שכתבו כבר לפני, הם עלו על שיטה חדשה לשיווק ובה שיתוף או פרסום פוסטים של מוצריהם יזכו אחד מהמשתפים בפרס- אם במוצר או אם בפרס אחר, וככה מבלי לשים לב אנו הצרכנים עושים עבורם את העבודה, משווקים את המוצר שלהם לחברינו.
    אנו יכולים לראות גם שהרשת יכולה להוביל לטוב או לרע, למשל מחאת הקוטג' הובילה לירידה באחוזי תנובה, ישנם פוסטים שמסבים את תשומת הלב על שירות לקוי, התייחסות לא נאותה ללקוחות, וכך מגבירה את הדחייה של אותו המקום.
    ומנגד יש לזכור שהרבה פעמים הרשת באה להעצים מקומות קטנים, ולנסות לעזור להם להצליח אם בגלל סיפור אישי שנחל הצלחה, או היכרות אישית, או סתם כי לדעתם מגיע לאותו העסק שיגיעו אליו.
    הדוגמה שאני מאוד אהבתי היא של אלכס הסנדלר, שהוא ניצול שואה, וארגון לתת פרסם סרטון על מנת שאנשים יעזרו ויגיעו לסנדלריה שלו
    אנו יכולים לשים לב שהאינטרנט היום, ופרט הרשתות החברתיות הפכו להיות עבור המשווקים והמפרסמים נכס ופלטפורה לשיווק מוצריהם.
    מספיק כיון שאדם אחד ישתף סרטון או מוצר מסויים, ויחשפו אליו עוד ועוד אנשים, על אחת כמה וכמה אם מפרסם הסרטון הוא פוליטקאי/סלב/ אושיית פייסבוק.
    כמו שכתבו כבר לפני, הם עלו על שיטה חדשה לשיווק ובה שיתוף או פרסום פוסטים של מוצריהם יזכו אחד מהמשתפים בפרס- אם במוצר או אם בפרס אחר, וככה מבלי לשים לב אנו הצרכנים עושים עבורם את העבודה, משווקים את המוצר שלהם לחברינו.
    אנו יכולים לראות גם שהרשת יכולה להוביל לטוב או לרע, למשל מחאת הקוטג' הובילה לירידה באחוזי תנובה, ישנם פוסטים שמסבים את תשומת הלב על שירות לקוי, התייחסות לא נאותה ללקוחות, וכך מגבירה את הדחייה של אותו המקום.
    ומנגד יש לזכור שהרבה פעמים הרשת באה להעצים מקומות קטנים, ולנסות לעזור להם להצליח אם בגלל סיפור אישי שנחל הצלחה, או היכרות אישית, או סתם כי לדעתם מגיע לאותו העסק שיגיעו אליו.
    הדוגמה שאני מאוד אהבתי היא של אלכס הסנדלר, שהוא ניצול שואה, וארגון לתת פרסם סרטון על מנת שאנשים יעזרו ויגיעו לסנדלריה שלו
    https://www.facebook.com/latet/videos/10153845931619411/

  • אנו יכולים לשים לב שהאינטרנט היום, ופרט הרשתות החברתיות הפכו להיות עבור המשווקים והמפרסמים נכס ופלטפורה לשיווק מוצריהם.
    מספיק כיון שאדם אחד ישתף סרטון או מוצר מסויים, ויחשפו אליו עוד ועוד אנשים, על אחת כמה וכמה אם מפרסם הסרטון הוא פוליטקאי/סלב/ אושיית פייסבוק.
    כמו שכתבו כבר לפני, הם עלו על שיטה חדשה לשיווק ובה שיתוף או פרסום פוסטים של מוצריהם יזכו אחד מהמשתפים בפרס- אם במוצר או אם בפרס אחר, וככה מבלי לשים לב אנו הצרכנים עושים עבורם את העבודה, משווקים את המוצר שלהם לחברינו.
    אנו יכולים לראות גם שהרשת יכולה להוביל לטוב או לרע, למשל מחאת הקוטג' הובילה לירידה באחוזי תנובה, ישנם פוסטים שמסבים את תשומת הלב על שירות לקוי, התייחסות לא נאותה ללקוחות, וכך מגבירה את הדחייה של אותו המקום.
    ומנגד יש לזכור שהרבה פעמים הרשת באה להעצים מקומות קטנים, ולנסות לעזור להם להצליח אם בגלל סיפור אישי שנחל הצלחה, או היכרות אישית, או סתם כי לדעתם מגיע לאותו העסק שיגיעו אליו.
    הדוגמה שאני מאוד אהבתי היא של אלכס הסנדלר, שהוא ניצול שואה, וארגון לתת פרסם סרטון על מנת שאנשים יעזרו ויגיעו לסנדלריה שלו
    https://www.facebook.com/latet/videos/10153845931619411/

    • אני חושבת שגם מהפרסום השלילי (כמו מחאת מחירי הקוטג' אליה התייחסת) יכול להפוך לכלי מצוין עבור החברה.
      חברות ומותגים שישכילו לעקוב אחרי תגובות הגולשים ברשת ויזהו גם את התלונות ויגיבו במהירות – יזכו להערכה גבוהה.
      לעומתם, מותגים שלא ישכילו להתאים עצמם לעידן הדיגיטאלי, לא יגיבו מספיק מהר למשברים ולירידת אמון מצד הצרכנים שמתבטאת בפוסטים שליליים ברשת, יכולים להפסיד לא רק נתח שוק אלא אמון הלקוחות. וזה דבר הרבה יותר מורכב לשיקום.

  • בעצם ארבעת גורמי המפתח הסיבה להצלחת השיווק דרך האינטרנט לעומת שיווק דרך אמצעים שונים …
    בזכות מהירות הפצת המידע, הויראליות השיווקי, ורשתות החברתיות שכמעט כולם נרשמים בה היום, הקל את תהליך השיווק.
    היום כדי שתשווק למוצר כלשהו, או כל דבר שהוא, גם כישרון שלך, לעצמך ולעבודה שלך, אתה לא צריך לא ניסיון וגם לא כסף ..
    היום כולם נהיים מפרסמים לדברים מגוונים, ואפילו מהבית, בלי עריכת וידאו מושקעת, וזה בעצם מה שמקשה את התחרות בין המשווקים והמפרסמים לאותם מוצרים.
    למשל, היום יש שיטה נהדרת לשיווק דרך האינרטנט למפרסמים קטנים כדי שיגיעו למספר קהל גדול דרך הפייסבוק, שהם מפרסמים מוצר יפה משלהם ודורשים שהאנשים ישתפו את התמונה ואחד מהם יזכה במוצר הזה כ-מתנה.
    וזו הייתה הצלחה אדירה להרבה חברות קטנות וחנויות בגדים לא מפורסמות.
    שיטה זו הייתה שיטה להפצת המידע בקלות, רק בקליק אחד המוצר מגיע למאות מהאנשים.

    ולפי שציינת, ארבעת גורמי המפתח לשיווק באינטרנט יש להן את הצד השני של החרב, למשל התמונה שפורסמה בגדול ברשתות החברתיות על החסה שנמצא בה נחש ארסי בשופרסל, וזה כן משפיע על אמון הצרכנים ב-רשת כלשהיא.

    המהירות בהפצת המידע והויראליות בשיווק הפכה את הקהל ליותר ויותר צרכנים, דברים שלא היינו צריכים בעבר עכשיו כן רוצים.

  • המאמר מציג את מאפייני הרשת אשר מאפשרים למפרסמים ברשת למקסם את יעילות הפרסום שלהם, הפופולריות והקלות. הפרסום באינטרנט הוא קל וזמין, מצריך פחות השקעה כלכלית שכן כיום ציוץ בטוויטר, פרסום בפייסבוק או תמונה באינסטגרם יכולים לזכות להרבה יותר חשיפה והצלחה מקמפיין שהושקע בו תקציב גבוה. בנוסף, הרשת מתאפיינית במהירות של הפצת התכנים לאלפי גולשים בטווח זמן קצר, וגם בהנגשת האפשרות להעלאת תכנים פרסומיים באינטרנט גם לעסקים קטנים ודלי אמצעים, לעמותות שונות וארגונים בעלי אג'נדה, ואפילו לנו, הגולשים הפשוטים, שיכולים בקלות להעלות את התכנים שלנו באינטרנט ולזכות לחשיפה רבה. אך עם זאת, אותם המאפיינים טומנים בחובם גם סיכון למפרסמים, שכן מהירות הפרסום תקפה גם לגבי מהירות הפרסום של הלקוחות הכעוסים על חווית שירות שלילית שקיבלו מעסק מסוים ובכתיבת פוסט פשוט יכולים להגיע לאלפי לקוחות פוטנציאליים אחרים, והזמינות של פרסום תכנים באינטרנט לגולש הפשוט, מאפשרת לכל אחד להרוס תדמית של חברות שלמות בלחיצת כפתור. הדבר נותן כוח רב ללקוחות אך מהווה פוטנציאל להרס רב למפרסמים, שלא יכולים לשלוט בתכנים אשר קשורים אליהם ויגיעו לאינטרנט.

  • מאמר זה עוסק בעיקרו בגורמי המפתח לשיווק באינטרנט – מהירות הפצת מידע, גלובאליות, ויראליות ואופנתיות רשתות חברתיות – שמטרתם היא הנעה לפעולה שתוביל בסופו של דבר להגדלת המכירות בעקבות הקמפיין. יחד עם זאת, אותם גורמי מפתח עלולים להוות גם מכשול גדול עבור חברות וארגונים כשהן הופכות למסרים שליליים נגד הארגון או העסק. אל לנו לשכוח, כי מחאות צרכניות שונות ומשברים שונים החלו את דרכם באינטרנט. אך, כפי שהפלטפורמה הזו מצליחה לרומם ולפאר מותג מסוים בנקל, באותה מידה היא מסוגלת גם 'לכופף' אותו. משברים רבים פרצו בחברות שונות בשל שימוש עצמאי של אנשים שתיעדו פעולות מסוימות המציגות את אותה החברה באור שלילי, כגון: פדקס, דומינוס פיצה ומקדונלדס. אין על כך שליטה, וביכולתו של כל אדם למוטט מותג מסוים בלחיצת כפתור וללא מאמץ מיוחד. לכן, תכנון מראש והכנה מדוקדקת של קמפיינים תמקסם את התועלת למיתוג עסקים ולמיתוג אישי ותמזער נזקים שעשויים להתעורר על ידי שימוש נכון בפלטפורמה הויראלית. ישנן חברות, שיגיבו בתבונה ובזריזות וימנפו את המשבר באופן כזה שיביא להם תועלת ויחסי ציבור – עליהם להיות מהירים ולהשיב באותה מדיה בה פורסמה הידיעה השלילית.

  • האינטרנט היום הינו פלטפורמת העברת מידע המרכזית ביותר אשר קיימת בקרב בני הנוער והצרכנים. אם בעבר מה שהיה מקובל היו דרכים מסורתיות יותר כגון טלוויזיה ועיונות אזי כל פיפס באינטרנט ישר מקבל ויראליות אשר גורמת חדירה ואף הפצה בתקשורת הפורמאלית ע"י סיקור שמתבצע בזמן אמת או רטרו אקטיביות. לכן ניהול נכון של קמפיינים ושיווק באינטרנט יכול להביא להפצה מהירה יותר של המסר… האנשים מחוברים 24/7 למסך המוביל ולמחשב הן ע"י רשתות חברתיות הן ע"י אתרי עיתונות וכו. לעומת זמנים מוגדרים ביותר שבהם ניתן לקבל מידע רלוונטי דרך פרסומות או חדשות מהטלוויזיה והעיתונות.
    העינתרת הינה המדיה המרכזית החיינו ולכן יש באפשרותה להרוס כמו לשפר את ביצועי שיווק המותג.
    יפה נאמר שתגובה ראויה נחשבת תגובה מאותו מדיה אחרת הכוח וההפצה יורדים.

  • הרלוונטיות והיעילות של הפרסום באינטרנט באות לידי ביטוי במהירות בה אפשר לעשות הערכת מצב לגבי הפרסומת אותה מפרסמים. רשתות חברתיות כמו פייסבוק מספקות מידע מלא ומדויק לגבי נתונים קריטיים שעוזרים להבין כמה הפרסומת טובה והיכן ניתן לשפר או לשנות, כלי שהוא יעיל ביותר מכיוון שהוא מצמצם את הנזק שיכול להיגרם מפרסום לא נכון. עוד פלוס ענקי לטובתו של האינטרנט הוא היקף החשיפה הפוטנציאלי המתאפשר מעצם היותו של האינטרנט חסר גבולות וגלובלי הן מבחינת כמות האנשים המשתמשים בו והן מבחינת המקומות שאליהם הוא מגיע. לסיכום, האינטרנט הוא פלטפורמת השיווק היעילה ביותר כיום, שכן, הוא מאפשר הפצה מהירה ורחבה בעלויות זולות, נתוני פרסום מדויקים, בקרת נזקים מהירה וזמן תגובה קצר.

  • זה ממש מעניין לדעת שהפעולות שאנו עושים כל יום בפייסבוק זה בעצם סוג של שיווק. אומנם לא מקצועי אבל עדיין זה בחינם ועוזר לנו מאוד בתחום השיווק. גורמי המפתח שלא כולנו שמים לב אליהם, ארבעתם ביחד עוזרים לנו בהפצת המידע באופן היעיל ביותר. וזה הופך את השיווק באינטרנט לסוג הפופולרי ביותר כך שהוא בעצם מתאים לכל אדם. ובקשר לסיכון של השיווק באינטרנט, כמו שנזכר במאמר ישנה דרך לתקן אומנם לא יעילה מאוד, אבל לפי דעתי זה לא צריך להוות מכשול בדרכם של המפרסמים והמשווקים.

  • אני רוצה להעיר באשר לסיכון הכרוך בפרסום באינטרנט. כביכול זה נראה דבר מבטיח מאוד. זול, מהיר והכי חשוב עם יכולת גישה לציבור רב של לקוחות פוטנציאליים. בתגובה שלי לסיכום הקודם רשמתי שיש במהפכה שהייתה מעין סגירת מעגל וחזרה לנקודת האפס בתחום השיווק, כאשר כול אחד יכול לפרסם היום ולהתחרות באופן שווה.
    אבל לצד כול ההבטחה הזאת הרשת יכולה להיות פי כמה יותר אכזרית ובמובן מסוים חסרת מוסר ביחס לעולם ה"פיזי" שבו אנו חיים. אילו עשית טעות אסטרטגית או אף מינורית בפרסום בעיתון או שלט חוצות, כנראה שכעבור זמן מה זה יעבור. ברשת כאמור זה לא ככה והטעות שלך יכולה לנדוד לצדך "לנצח". טוב שכול מי שבוחר לפרסם באינטרנט ולהנות מכול האופציות שהוא מעניק, ראשית יהיה בטוח בפרסום שלו, ולא יפול למלכודת המהירות והקלות, ושנית יהיה עם אומץ לב ואורך רוח להתמודד עם הקשיים שכנראה יצוצו. זה לא מגרש לחלשים…

  • אני חושבת שמענין לראות גם מתי סרטון הופך לוויראלי. יש סרטונים שהועלו לרשת ורק אחרי תקופה ארוכה הם הפכו לוויראלים. דוגמא לכך היא הסרטון הזה- http://www.youtube.com/watch?v=17j5QzF3kqE&feature=youtu.be

    הסרטון הועלה לyoutube במאי 2012 וצבר עשרות אלפי צפיות בלבד. לפני מספר ימים נתקל בסרטון בלוגר מפורסם שפירסם בבלוג שלו את הסרטון אשר צבר במהירות מיליוני צפיות וזכה לתגובות נרחבות בכל העולם.

  • כתבה מעניינת! לדעתי, את הדוגמאות הבולטות ביותר באינטרנט אפשר למצוא ברשת האינסטגרם! אלפי (בהמעטה) נערות שרואות עצמן כבלוגריות אופנה מעלות תמונות של המוצרים ה"נכונים" לעונה, צוברות מאות אלפי עוקבים ומפתחות עצמן כך שמקבלות מוצרים רבים, מפרסמות מותגים רבים ובעצמן הפכו להיות הפנים של המון קמפיינים. למשל, בחורה בשם kenza zouiten, בת 22 מסטוקהולם, שהתחילה כבלוגרית אפנה, היום יש לה אתר על שמה, ייסדה חברה אפנה (בעקבות ההצלחה הגדולה כבלוגרית) שנקראת IVRIVEL, ובין היתר- יש לה 552,000 עוקבים שאוהדים אותה ועושים לה לייק על כל תמונה שמעלה.
    (http://kenzas.se/)

    דוגמא נוספת שמתאימה לשיווק באינטרנט אפשר לראות בפרסומת ה"אנושית" של חברת "A DRAMATIC SURPRISE ON A QUIET SQUARE" אשר הציבו כפתור באמצע כיכר מרכזית ומהרגע שלוחצים על הכפתור "הטירוף" מתחיל…
    http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw

  • האתגר האמיתי בשיווק באינטרנט הוא הנעה לפעולה של הצרכן. נכון, סרטונים ויראליים אכן נותנים במה וכח לפריצה המונית, אך יחד עם זאת, ישנה נטייה הולכת וגוברת לחשוב שאם אנהל התוכן שלי נכון בפייסבוק, או אם אעלה סרטון שערורייתי כזה או אחר ביו-טיוב, אזכה לחסוך סכומי כסף אדירים בהוצאה על פרסום, והחשיפה תתבצע לבד.. נדירים המקרים הללו, אם בכלל הם קורים – חשוב לזכור שללא אסטרטגיית פרסום (שנקראת בשפה המקצועית 360), שתפגוש את הצרכן במקומות המפתח בו הוא מבלה, ללא שיווק מכוון מטרה או כלים מדויקים – המאמצים לא יהיו שווים כלום. הצלחה נמדדת בסוף היום בכמות האנשים שהפכו את ה״לייק״ שלהם, את השיתוף שלהם או התגובה שלהם לרכישה בפועל, להכרת המותג וערכיו ובעבודה טובה מקצועית גם גולת הכותרת של כל פרסומאי – הזדהות עם המותג.
    אין ספק שעם נתונים כמו 82% זכירת מותג ו 77% שיחזור מוצר ספציפי בפרסום דרך יו-טיוב ( לעומת 54% ו 18% בהתאמה בטלוויזיה) כוחן של הרשתות החברתיות הוא אדיר, אך ויראלי כשמו הוא – ויראלי – מדבק מהר אך גם חולף מהר ואם לא נדע למנף את ההצלחה לטובתנו, נחזור לנקודת ההתחלה.

    • טל אני מאוד מסכימה עם מה שרשמת. בסופו של דבר המפרסמים צריכים לזכור שתפקידו המרכזי של שיווק הוא הנעה לפעולה. יש נטיה "להתבלבל" כשמנהלים קמפיינים במדיה דיגטאלית ולספור לייקים וצפיות שזה בעצם לא הדבר החשוב ביותר אלא הנעה לפעולה – כלומר גידול במכירות כתוצאה מהקמפיין. יש באופן כללי בעיה בעולם השיווק לבדוק את הקשר המיידי בין קמפיין שיווקי למכירות. גם במדיות מסורתיות כמו טלוויזיה ועיתונות הדרך של אנשי השיווק לבדוק האם קמפיין היה מוצלח הוא בדיקת מודעות בקרב קהל היעד. אבל בשורה התחתונה – כל קמפיין שיווקי צריך ליצר עליה במכירות אחרת הוא חסר טעם.

  • מאי שלום, את מאוד צודקת יאיר לפיד הוא אחת הדוגמאות לפוליטיקאים שנופלים פעם אחר פעם ברשת החברתית עם פוסטים שלו שיוצרים הדים תקשורתיים הרבה מעבר למה שהוא צפה במקור. תודה על התובנה. ענבר

  • הכתבה הזאת מאוד עשתה אותי במחשבה יותר על האנשים שעובדים בתקשורת בכלל ועל העיתונאים, הם מודיעים על הרעיונות שלהם ועל הדעות שלהם דרך הפייספוק וטויטר וכל מיני רשתות חברתיות בלי להשקיע כסף, זה מאוד עוזר להם להיות יותר פופולארים ומפורסמים וידועים להמון המון אנשים, גם מחזק דעות הרבה מהקהל שקורא את מה שהם מפרסמים

  • לפעמים מקווים להפיק סרטון שיהיה כישלון מוחץ, אבל מהירות ההפצה ופוטנציאל הויראליות של יו טיוב הורסים את התכניות.

    האחים Ylvis’ (צמד קומיקאים נורווגי) הפיקו סרטון וידאו שיוכלו להשתמש בו בתכנית האירוח הלילית שלהם. הם תכננו להגיד "תראו, היה לנו ניסיון להצליח באמריקה, אבל פישלנו".
    הסרטון "what does the fox say?" "לא עמד במשימתו", והשיג עד כה מעל ל – 165 מליון צפיות. כך שבעצם הסרטון אכן קידם את תכנית הלייט נייט שלהם.
    Ylvis’ נשבעים שזו לא הייתה כוונתם…

    הכתבה:
    http://popwatch.ew.com/2013/10/14/ylvis-what-does-the-fox-say/

    הסרטון:
    http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE

    • מעין, זה באמת סיפור מוזר….הסרטון סתמי לחלוטין ולא ברור מה הפך אותו לכל כך נצפה. אבל זה חוזר בדיוק על עקרונות השיווק באינטרנט אותם הצגתי – הויראליות באינטרנט היא כלי עצום שיכול להביא לחשיפה בלתי נתפסת (120 מיליון צפיות! אתם מתארים לעצמכם כמה זה היה עולה בכל מדיה אחרת?!)
      תודה על הדוגמא

  • יש "יוטיוב סלבס" שמיתגו את עצמם ומוכרים מוצרים של עצמם.
    אותם סלבס מקבלים מאות אלפי צפיות לוידאו, לפעמים גם מיליונים. העבודה שלהם היא למעשה יוטיוב.
    שתי דוגמאות:
    1. Jenna Marbles – קומיקאית, משלבת בסרטונים שלה את הכלבים שלה ומוכרת בובות שלהם.
    http://www.youtube.com/channel/UC9gFih9rw0zNCK3ZtoKQQyA
    2. ShayTards – משפחה שמפרסמת כל יום סרטון על החיים שלה. הם מוכרים גרביים וחולצות. על הגרביים הם אפילו עשו קליפ מוזיקלי שלם בשביל למכור (אותו הם מוכרים באייטונז, כמובן). http://www.youtube.com/channel/UCJZ7f6NQzGKZnFXzFW9y9UQ
    ככה שבעצם אלו דוגמאות לאנשים שהשתמשו באינטרנט כדי לעשות כסף בלי להוציא כסף על פרסום.

  • לפני שנה או שנתיים היה גם את המקרה של בנק לאומי שפתחו תחרות לייקים על מנת לתרום כסף לעמותות, התחרות לא הייתה פתוחה לעמותות פוליטיות. אחרי כמה ימים קמה קבוצה בפייסבוק שאמרה שאם בנק לאומי לא יוצאו את "אם תרצו" מהתחרות הם יעזבו את הבנק. כנגד קמו קבוצות ימין ואמרו שאם הבנק יוצא את "אם תרצו" מהתחרות הם יעזבו את הבנק.

    מהר מאוד הקמפיין הפך לזירת קרב בין שמאל וימין ומה שהבנק עשה זה ביטל את התחרות לגמרי כדי לא לאבד אף לקוח.

    • דניאל זו אכן דוגמא מצוינת איך חברה עסקית עושה קמפיין חברתי שמאחוריו המון כוונות טובות, ותגובות הגולשים אותן כאמור לא ניתן לצפות מביאות להרבה יותר נזק מתועלת. מצרפת לינק למאמר שמתאר בדיוק מה קרא שם בדיוק, מצב נדיר בו המפרסם (בנק לאומי) נכנע להתקפות הגולשים והוריד קמפיין שיווק באינטרנט שיזם
      http://www1.bizportal.co.il/article/295775

  • אם כבר ניהול משברים עסקינן, יש לי דוגמה טריה מהשבוע הנוכחי לניהול משברים כושל מצד חברה לפיתוח משחקי מחשב.

    TotalBiscuit הוא בלוגר יוטיוב שמתקיים מפרסום ביקורות למשחקי מחשב ופרסום חדשות אשר נוגעות לתעשיית המשחקים בערוץ היוטיוב שלו (סביבות ה-200000 צפיות לסרטון).
    במהלך חודש ספטמבר פרסם TotalBiscuit ביקורת רעה למשחק Day One: Gary's Incident של החברה Wild Games Studio.
    Wild Games Studio, מצידם, לא אהבו את הביקורת השלילית למשחק והחליטו לנצל את המדיניות של יוטיוב בנוגע לזכויות יוצרים על מנת להוריד את הביקורת שלו מהרשת.

    TotalBiscuit כמובן לא נשאר חייב, ופרסם סרטון יוטיוב אשר חושף את עבודת ההשתקה של החברה בפרט, והמדיניות הבעייתית של יוטיוב בכלל (לינק: http://www.youtube.com/watch?v=QfgoDDh4kE0).

    הסרטון זכה לכמעט 3 מליון צפיות במהלך פרק זמן של שבוע והביא למבול של תגובות נזעמות כלפי Wild Games Studio (לינק: http://steamcommunity.com/app/242800/discussions/0/810938810880057618/).

    כתוצאה מכך, חברת המשחקים פרסמה הודעת התנצלות רשמית והחזירה את הוידאו המקורי של TotalBiscuit ליוטיוב, אך כפי שניתן לראות מהתגובות להתנצלות – זה היה מעט מדיי ומאוחר מדיי (לינק: http://steamcommunity.com/app/242800/discussions/0/810938810979105601/).

    • איליה שלום
      זו יופי של דוגמא למשב אמיתי שפרץ בעקבות המדיה האינטרנטית ומאוד מחובר למה שכתוב במאמר ומה שדיברנו בשיעור. תודה רבה על הדוגמא שלך!
      ענבר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *