052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » פייסבוק שמייסבוק – מי צריך את זה בכלל?

פייסבוק שמייסבוק – מי צריך את זה בכלל?

בזמן האחרון כולם במדיה החברתית. כל חברות הפרסום וחברות יחסי הציבור הקימו מחלקות לשיווק במדיה חברתית. הסיבה היא שהלקוחות לוחצים אז משרדי הפרסום מספקים את הסחורה. אבל עצרתם לרגע לחשוב האם שיווק במדיה חברתית יביא לכם תועלת אמיתית?
מעולם לא האמנתי בעקרון העדר ואני מציעה שכל אחד יבדוק היטב עם עצמו האם שיווק חברתי באמת יתרום למיתוג העסקי שלו והאם זה המקום שיספק לכם תועלת ביחס לזמן ולעלות. אגב, רבים רואים ברשתות החברתיות כלי למיתוג עצמי – אבל זה נושא שלא נעסוק בו במאמר זה.

אז בתור התחלה ברצוני להפריך כמה אמונות:
השיווק החברתי הוא לא בחינם והוא כבר מזמן לא זול. נכון שבעבר ניתן היה בקלות יחסית לפרסם ללא עלויות בפייסבוק ובמדיות חברתיות נוספות, אבל בעלי הרשתות החברתיות הבינו את הפוטנציאל העסקי ובהתמדה יוצרים חסמים שמקשים על השיווק החינמי. אגב, הספר "אפקט הפייסבוק" של דיוויד קירקפטריק המתאר את תהליך הקמת הרשת החברתית המובילה בעולם, מסופר כי מייק צוקרברג התנגד בנחרצות לפרסום בפייסבוק לאורך שנים, שכן לטענתו הפרסום פוגע בחוויית המשתמש. המדיניות הייתה מאוד להקשות על המפרסמים ולא להופך את פייסבוק ללוח מודעות מהלך. כיום ממוקדת הרשת החברתית הגדולה בעולם ביצירת הכנסות משיווק ומפרסום, ומאוד מקשה על שיווק ויראלי שהיה אופייני לשיווק במדיה חברתית עד לא מזמן (שיווק בו חבר העביר מידע פרסומי לחבר אחר בתוך הרשת במינימום עלויות למפרסם).
השיווק החברתי הוא לא רק בשביל עסקים קטנים ומקומיים. כיום אין כמעט חברה מסחרית גדולה או איש ציבור שמכבד את עצמו שלא מחזיקים דף בפייסבוק ומקדמים אותו.

שיווק במדיה חברתית אינו מקדם מכירות. ועכשיו תקראו את המשפט הזה פעם נוספת: שיווק במדיה חברתית אינו מקדם מכירות. אתם מופתעים? זו עובדה. רוב החברות הגדולות הבינו את זה לאחר ניסיונות כושלים רבים למבצעים ברשתות החברתיות וגילו שהמדיה החברתית אינה הערוץ היעיל ביותר לקידום מכירות.

אבל לפני שאמשיך ואספר לכם לאילו מטרות השיווק החברתי כן טוב ולמי זה טוב, אני רוצה לספר קצת על עצמי, ובאיזו זכות אני חושבת שאני יכולה ללמד אתכם על שיווק חברתי.

שמי ענבר בזק ואני עוסקת בפרסום ובשיווק כבר 15 שנה, הרבה לפני עידן האינטרנט והרבה לפני שהמציאו את המונח שיווק חברתי. החברה שהקמתי, דה מרקט, בונה אסטרטגיות שיווקיות ומנהלת שיווק עבור חברות מסחריות, ארגונים ועמותות. לפני חמש שנים נתקלתי לראשונה במונח "שיווק חברתי", שמשמעותו – שיווק במדיה חברתית. וכבר אז מומחי המדיה אמרו שהעתיד של עולם הפרסום נמצא בתחום זה. התופעה החברתית סקרנה אותי באופן אישי. מה יש לכל האנשים האלו שמתמכרים למדיה החברתית ונמצאים בה מידי יום ואיך בדיוק זה יכול לתרום לעסקים?
החלטתי לחקור את הנושא לעומק. רכשתי מספר ספרים על שיווק חברתי. השתתפתי באין ספור סדנאות. קראתי מאמרים של קולגות מצוינים.

מכל המחקר הזה יצאו לי שני דברים טובים:
1. התחלתי להבין איך השיווק החברתי עובד והתחלתי לנהל קמפיינים שיווקיים מוצלחים מוצלחים במדיה החברתית עבור לקוחותי.
2. אני מתחילה ללמד בשנה הבאה שיווק באינטרנט בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה. תמיד רציתי לחזור לאקדמיה וזה מאוד מרגש אותי לחזור כמרצה.

ועכשיו נחזור לענייננו ומקווה שעכשיו יש לכם אמון בי ובמה שיש לי לספר לכם על שיווק במדיה חברתית . אני לא מתכוונת לשכנע אתכם ששיווק חברתי הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לכם. אני רוצה שתבינו שזה לא מתאים לכל אחד ותקבלו החלטה מושכלת האם כדאי לכם להשקיע זמן וכסף בערוץ שיווקי זה.
לפני שמתחילים חשוב לזכור ששיווק חברתי הוא שיווק לכל דבר, זהו תהליך שמצריך השקעת זמן וכסף. ולכן חשוב שלפני שאתם נכנסים לזה תגדירו מטרות ויעדים. בדקו תוך כדי תנועה האם אתם עומדים ביעדים שהצגתם לעצמכם. יעדים לדוגמא: הגדלת מספר האוהדים. הגדלת מספר האוהדים המעורבים בדף העסקי ("מדברים על זה") , מספר לקוחות שהגיבו לקמפיין ונכנסו לאתר הבית או לדף הנחיתה, מספר לקוחות שהקמפיין באינטרנט גרם להם לבוא לחנות הפיזית וכד'…

המשיכו לקרוא איך בדיוק עושים את זה ואת חוקי העשה ואל תעשה שלי לשיווק חברתי.

3 Responses to פייסבוק שמייסבוק – מי צריך את זה בכלל?

  • בהחלט תרמת אריה. תודה על ההבהרות! ענבר

  • ענבר תודה רבה, כאחת שאינה מבינה ברשת בחברתית ,השכלתי וקיבלתי טיפים מאירים. אעביר הלאה לסטודנטים שלנו.
    שבת שלום

  • הי ענבר. ברכות על המאמר המקיף והבהיר!
    חשוב לדעתי לציין כי יש קריטריוני סף, אותם צריך כל עסק לבחון לפני שהוא נכנס לרשת חברתית ואחד החשובים ביותר הוא האם יש לי נושא חברתי/וזהות חברתית בעסק שלי, שיכולים לעניין אחרים. יש תחומים שאין בהם נושא חברתי ולכן יהיה קושי רב לקיים סביבם דיון, דו-שיח, מעורבות וכמובן יצירת קהילה סביב תחום או מותג כל שהוא.
    מטרות הנוכחות ברשת חברתית יכולות להיות מגוונות ובין היתר ניתן לקבוע גם מטרות מאד מעשיות כמו הגדלת התנועה באתר האינטרנט שלי. לא ידוע לי האם את מקדמת את המאמר הזה ברשתות חברתיות, אבל זה מה שהייתי עושה כדי להביא יותר גולשים לקרוא את המאמר באתר. סביר להניח שחלק מהם יגלשו גם בחלקים אחרים שלו ויתכן ויגלו עניין בשירותים שלך.
    מטרת משנה נוספת יכולה להיות הרשמה לרשימת התפוצה, בדומה לרשימת התפוצה שאת משתמשת בה לשליחת המאמרים.
    מקווה שתרמתי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *