052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » פייסבוק שמייסבוק חלק ב'

פייסבוק שמייסבוק חלק ב'

רוב העסקים רוצים לשווק במדיה החברתית כי מבינים שהשיווק החברתי הוא כלי רב עצמה, אך לא כולם מבינים איך להשתמש בו נכון.
בהמשך לטענה שהעליתי בפוסט הקודם ששיווק ברשתות חברתיות ובראשן פייסבוק אינו מקדם מכירות, במאמר זה אסקור איך כן נכון וכדאי להשתמש בכלי שיווקי רב עצמה זה.

חוקי עשה ואל תעשה בשיווק חברתי:

  • הימנעו מהפצצה בפרסומות ובמסרים שיווקיים. זכרו שלרוב האנשים הרשת החברתית כשמה כן היא – מקום חברתי למפגש ולאינטראקציה עם חברים ומכרים. דמיינו שאתם נמצאים בבילוי חברתי ופתאום מתלבשים עליכם אנשי מכירות ומנסים למכור לכם משהו. נכון מעצבן? ככה מרגישים רוב הגולשים שמפגיזים אותם בתוכן שיווקי ומכירתי ברשת החברתית. הם באו בשביל לדבר עם החברים ופתאום מפרסמים להם על הקיר חברות מסחריות. אצל רבים מהגולשים זה יוצר אנטגוניזם ורק פוגע במותג המפרסם.
  • אם אין לכם משהו חשוב להגיד – אל תגידו. הרשתות החברתיות מלאות במסרים ובתוכן שיווקי. הלקוחות מוצפים. אל תעמיסו עליהם. יועצי פרסום רבים יגידו לכם שחשוב לפרסם פוסט מידי יום ואפילו כמה פעמים ביום. בעיני זו טעות. עדיף לפרסם בתדירות נמוכה (1-2 פעמים בשבוע) דברים מעניינים מלהתיש את האוהדים שלכם בפוסטים סתמיים.
  • הימנעו מתיוג של אחרים – אין דבר יותר מעצבן מתיוג. אני לא רוצה שיתייגו אותי ואני לא אוהבת שמישהו שם לי פרסומת בתוך הדף הפרטי שלי. ומה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך ובטח לא ללקוחותיך.
  • אל תזניחו את הדף שלכם ואת רשת הקשרים שלכם – טיפוח קשרים במדיה חברתית דורש זמן והתמדה. אם אין לכם את שני אלו – וותרו מראש. זה לא עובד אם נכנסים לדף לעיתים רחוקות ומפרסמים אחת לתקופה ממושכת. זה נראה רע מאוד להיכנס לדף עסקי ולראות שהפוסטים ישנים ושאין בו תנועה עדכנית.
  • אתם לא חייבים לעבוד מדף עסקי. אבל אם בחרתם לשווק באמצעות דף עסקי אתם חייבים להקצות תקציב לקמפיינים ממומנים כי אחרת הדף שלכם לא יתקדם.
  • הקפידו להגיב לפידבקים ולא למחוק תגובות. שימו לב שכשאתם מבצעים שיווק במדיה חברתית לא תמיד אתם יכולים לדעת לאן זה יוביל אתכם. לפעמים התגובות אינן כמו שציפיתם. חשוב להגיב לתגובות ולא למחוק אותן, שכן מחיקת תגובות מתקבלת מאוד לא טוב.
  • הכירו את ההאשטג והשתמשו בו ההאשטג היא תכונה שלאחרונה הוכנסה לפייסבוק ובמקור הגיעה מטוויטר ומאינסטגראם. ההאשטג הוא כוכבית # שאנו מוסיפים לתוכן שיצרנו בפייסבוק ליד מילות החיפוש שאנו רוצים לקדם.
    תכונה זו מאפשרת חיפוש בתוך רשת הפייסבוק לפי תחומי עניין ומילות חיפוש לדומה לחיפושים בגוגל או בטוויטר. מביני עניין בתחום השיווק באינטרנט חוזים שלהאשטג יש שמזהים בה פוטנציאל גדול להרחבת התפוצה של עסקים בפייסבוק. למשל: אם אני מעצב גרפי למשל ואני מוסיף # ליד פוסט שרשמתי בנושא עיצוב גרפי אזי בכל פעם שמישהו בפייסבוק יחפש מעצב גרפי במנוע החיפוש של פייסבוק התוכן שרשמתי יעלה בין התוצאות.

טוב אז הבנתם מה לא לעשות. אז מה כן מומלץ לעשות:

  • חשבו על המדיה החברתית כתקשורת דו כיוונית. הרשתות החברתיות הן לא מקום לנאום בו אלא מקום לשוחח ולהקשיב. לקוחות יעריכו אתכם יותר אם תשאלו שאלות ותייצרו איתם דיאלוג ולא אם תספרו להם כמה המותג שלכם נפלא ונהדר.
  • ספקו ערך ותועלת אמיתית זה נכון בכל פעילות שיווקית בכל מדיה שהיא, אבל במדיה חברתית על אחת כמה וכמה. אם תציעו הצעה שיווקית בעלת ערך ותועלת אמיתית יש סיכוי גבוה לשיווק ויראלי. למשל: לפני כשנתיים נתקלתי בפרסומת בפייסבוק של מעצבת האופנה סיגל דקל שהציעה לגולשות לבחור את החברה איתה הן הכי אוהבות לעשות קניות. הקמפיין נוהל מאפליקצית פייסבוק שמאפשרת בחירת חברים, והחברה הבוחרת כמו גם הנבחרת קיבלו שובר לצעיף מתנה בחנויות הרשת. הדבר החכם ביותר בקמפיין הוא שכדי לקבל את המתנה צריך ללכת לחנות הפיזית. וכמו שאני מכירה נשים – הן יבואו לקבל צעיף מתנה ויצאו עמוסות בבגדים שרכשו.
  • חיבור בין האוף ליין לאון ליין – הצגתי קודם טענה ששיווק חברתי אינו מקדם מכירות. היוצא מן הכלל הוא מבצעים שמחברים בין האוף ליין והאון ליין , כלומר – קמפיין ברשת החברתית שמוביל להגעת הלקוח לחנות הפיזית (כמו בדוגמא של סיגל דקל בפסקה הקודמת)
  • השקיעו בקמפיינים ברשת החברתית כמו שאתם משקיעים בקמפיינים מחוץ לאינטרנט – הקמפיינים צריכים להיות מושקעים גם במחשבה ובתכנון וגם בתקציב. לקמפיין שביצענו עבור מחלבת רמת הגולן ביולי 2013 התכוננו 3 חודשים. עיצבנו ותכנתנו אפליקציה מיוחדת שכללה בחירת חברים וקופון וירטואלי למימוש בחנויות, הכנו את כל הפוסטים שאנחנו הולכים לפרסם מראש, והכנו מלאי תמונות מראש. כדי שהקמפיין יעבוד חשוב לשלב בין מודעות ממומנות (עליהן משלמים לפייסבוק) לבין פוסטים בתדירות מוגברת שמעודדים תגובות ומעורבות של האוהדים. הפוסטים שגררו הכי הרבה תגובות הן אלו ששיתפנו מתכון או ערכנו תחרות צילומים נושאת פרסים. הקפידו לייצר תכנים שמעודדים מעורבות.
  • השתמשו בתכונת החברתיות – אין טעם לעשות קמפיין ברשת חברתית שהוא כמו מודעה בעיתון. ייחודה של המדיה החברתית הוא תכונת הויראליות של המדיה. הקפידו ליצור קמפיינים מעניינים מספיק ובעלי ערך אמיתי, כך שלגולשים תהיה סיבה טובה להעביר אותם הלאה.
  • בצעו פעילות שיווקית ממוקדת בקבוצות עניין . אחד הדברים שגיליתי שעובד הכי טוב הוא שיווק בתוך קבוצות עניין. למשל: לאחרונה אני מסייעת לדודה שלי, נילי, לשווק ספר שהוציאה בשם "נעים להזכר" שמציג תמונות ושירים מהווי חיי הקיבוץ. הצטרפתי לקבוצה בפייסבוק של קיבוצניקים המונה מעל 13,500 חברים ועוסקת באינטנסיביות רבה בהווי חיי הקיבוץ . מידי 3 ימים העליתי תמונה ושיר מהספר וכמובן הזכרתי את שם הספר והמחברת. תוך שבוע התחילה התעניינות בספר ואיפה ניתן לרכוש אותו. שיווק דרך דף עסקי רגיל ככל הנראה לא היה מביא לתוצאות כל כך מהירות. דוגמא נוספת: לקוחות נוספים שלי היא בעלי קליניקה גדולה לדיקור סיני המתמחה בטיפול בבעיות פוריות. לאחרונה בעלי הקליניקה קיבלו המון מכתבי תודה מרגשים מזוגות שהצליחו להרות ולדת הודות לטיפול. הצעתי להם להצטרף לקבוצות בנושא פוריות ופונדקאות ברשת ולפרסם בעילום שם את המכתבים. התגובות היו חמות ומרגשות – הודות למיקוד בקהל המדויק.

איך משתמשות החברות הגדולות בשיווק במדיה חברתית?
אז כמו שאמרתי בתחילת דברי – השיווק במדיה חברתית אינו מקדם מכירות. אז למה בכל זאת משקיעות החברות הגדולות במדיה זו? מילא עסקים קטנים שאין להם תקציב ונאלצים להשתמש במדיה זו כי היא מאפשרת שיווק בתקציבים נמוכים יחסית. אבל מה הסיבה שתנובה, שטראוס, אורנג' וכל מותגי הענק משקיעים בשיווק חברתי?
הסיבה לכך היא שהמותגים הגדולים משתמשים בשיווק החברתי לצורך הידוק היחסים עם הלקוחות.
המותגים הגדולים יוצרים דיאלוג עם הצרכנים דרך הרשת החברתית, דיאלוג שלא היה קיים קודם. מתייעצים לגבי מוצרים חדשים, פרסומות חדשות וסלוגנים חדשים, שומעים תלונות על השירות ומטפלים בהן ומקבלים רעיונות לשיפור המוצרים והשירותים. לקוחות מרגישים טוב יותר כשהם הופכים לשותפים של המותגים. זו דרך נפלאה לחיזוק הנאמנות למותג.
למשל: חברת בן אנד ג'ריס נעזרה באוהדים שלה לבחור את טעם הגלידה הבא וחילקה עשרות אלפי גלידות חינם למשתתפים בפעילות ; דנונה בישראל עשתה פעילות דומה כשביקשה מהצרכנים לתת רעיונות לטעמים חדשים ליוגורט ; חברת הרכב מאזדה נעזרה בגולשים לתכנן את דגם המכונית של שנת 2018 והצליחה להביא למעורבות ועניין בעיקר בקרב מעצבי מוצר ומהנדסים צעירים – קהלים פוטנציאליים של מאזדה.

לסיכום:
השיווק החברתי מתאים לחיזוק מערכות יחסים. הוא ערוץ טוב לקידום המודעות למותג והנאמנות למותג, אך פחות מתאים ככלי לקידום המכירות. שיווק חברתי מצריך השקעת זמן ו/או כסף ומחייב מחשבה ותכנון אסטרטגי בדיוק כמו כל ערוץ שיווקי אחר.

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית למיתוג עסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

רוצים למתג את עצמכם ברשת ולא יודעים איך? צרו עמנו קשר קשר ונשמח ללמד אתכם איך עושים את זה צעד אחר צעד. כמו כן דה מרקט מעניקה לכם שירות של ניהול מותגים באינטרנט – ומנהלים עבורך את כל הפעילות השיווקית ברשת ומחוצה לה.

10 Responses to פייסבוק שמייסבוק חלק ב'

  • תודה על המידע המעניין והמקדם.
    בכל זאת תהיתי לעצמי- עם כל פיגועי הפייסבוק והאנשים ברחבי הרשת שכוונתם לא "טהורה" – האם באמת כדאי להגיב לכל דעה ואימרה בדף העסקי? אולי בכל זאת יש דברים שכדאי למחוק ולא להתייחס אליהם?

    • מיתר זו שאלה בהחלט מורכבת. לא תמיד כדאי להתייחס לכל מה שכותבים, ולעיתים עדיף לא להגיב על מנת לא להעצים חשיפה של מסרים שליליים. קשה לתת לזה תשובה חד משמעית אלא באמת לבחון כל מקרה לגופו ולבחון באיזו מידה התגובה או אי התגובה יתרמו למותג או יפגעו בו.

  • הפתיע אותי לגלות שכלל לא מומלץ להעלות "סתם" פוסטים כמה פעמים ביום כדי לשמור על הדף מעודכן, הייתי משוכנעת שזו הדרך להראות שאתה חי וקיים.
    מצד שני, בהחלט מובנת הסיבה – אנחנו מופצצים במסרים כל הזמן בפייסבוק ובאיזשהו שלב זה פשוט נהיה מאוס.
    לדעתי, כלי הפייסבוק הוא קצת כמו כרטיס ביקור אינטראקטיבי של העסק, זו פלטפורמה אדירה, קשה לחשוב מה היו עושים לפני כן…

    • ענבר יש אסכולות שטוענות שכן צריך לפרסם יותר מפוסט אחד ביום. אני מוצאת את זה מעיק. אם התוכן יהיה מעניין לקוחות ועוקבים יכנסו בעצמם כל יום לבדוק מה חדש. אבל אם הפוסטים יהיו מוגזמים ומעיקים אנו מגדילים הסיכוי שיעשו unlike לדף העסקי

  • ענבר,תודה לך בגין הייעוץ החכם והמועיל בסייבר ספייס,אשמח לקבל ממך עדכונים נוספים,הואיל
    והרשת גועשת ושועטת קדימה,ומי שלא מצוי לא קיים.
    בברכה,משה שי יועץ נדל"ן

  • כבעל סוכנות נדל"ן אני מעדיף לפרסם באתרי רלוונטיים ,עם חשיפה לקהל מטרה קונקרטי,אלמנט שיוצר עבורי מסננת ופילטר,
    שמפנה אלי רק פונים ממוקדים עבור הנכסים שאני מציע,את הרשתות החברתיות אני מציף בלוגו שלי
    ובמאמרי פרשנות בנושאי נדל"ן.
    בברכה,
    משה שי יועץ נדל"ן הולילנד נכסים.

    • הי משה. מסכימה איתך שאחד מהמפתחות המרכזיים של שיווק הוא מיקוד בקהל המטרה ושיווק ממוקד. השימוש ברשתות חברתיות צריך להיות בצורה מתונה וחכמה ולא מומלץ "להציף" כדבריך אלא להביא עצמך לידי ביטוי באופן שיועיל לאחרים. למה כוונתי? אם תהיה פעיל בקבוצות ותענה לאנשים על שאלות שעוסקות בתחום עיסוקך, הם יראו בך מומחה. אם תפתח בלוג שעוסק בייועץ נדל"ן ותשתף תכנים ממנו ברשתות החברתיות – זו גם דרך מצוינת לייצרתנועה לאתר. בבלוג שלנו יש מאמר מאוד מפורט שמסביר איך לפתוח בלוגים וכיצד בלוג מסייע למיתוג העסקי ולמיתוג האישי. http://www.demarket.co.il/branding1/
      בכל אופן ממליצה לך בחום להמשיך להיות פעיל וממוקד כמו שאתה מתאר – ולעשות שימוש חכם ומושכל בשיווק באינטרנט
      בהצלחה!
      ענבר בזק מומחית למיתוג דה מרקט

  • תודה על הכתבה
    בהחלט עוזרת ומרחיבה את הידע
    איזה תכנים היית ממליצה לשים בדף עסקי של מעצב גרפי?
    תודה ובהצלחה
    עוזי

    • הי עוזי. מעצב גראפי יכול להעלות דוגמאות לעבודות שביצע ומומלץ להחליף בתדירות גבוהה את תמונה הפרופיל. אני עובדת עם כמה מעצבות שמחליפות בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע את תמונת הפרופיל וזה נחמד מאוד ומראה עבודות שלך בלי להגיד יותר מידי ולהיות במצב של "עודף שיווק".
      כמו כן מומלץ כמובן להיות חבר בקבוצות של מעצבים גראפיים בפייסבוק, אני אישית ממליצה על קבוצת פייסבוק טובה של מעצבים גרפיים https://www.facebook.com/groups/GraphicDesign4u/ היא קבוצה גדולה יחסית עם הרבה מאוד פעילות.
      חוץ מזה תצטרף לקבוצות של עסקים קטנים ותביע דעתך על נושאים שקשורים לתחום עיסוקך כגון מיתוג, גרפיקה ועיצוב באופן כללי.
      שיהיה לך בהצלחה!
      ענבר בזק מומחית למיתוג דה מרקט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *