052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » שיווק באינטרנט – העתיד הכלכלי טמון בסחר אלקטרוני חברתי

שיווק באינטרנט – העתיד הכלכלי טמון בסחר אלקטרוני חברתי

ללא ספק העתיד הכלכלי של תחום ה שיווק באינטרנט נמצא במדיה האינטרנטית ובסחר האלקטרוני. יותר ויותר קניות מתבצעות כיום באמצעות המדיה הדיגיטאלית (האינטרנט) מגמה שהולכת וגדלה בצעדי ענק. והמגמה החשובה ביותר בתחום זה נקראת "סחר אלקטרוני חברתי" social e commerce . מאמר זה סוקר מגמה זו.

מסקר של חברת ויזה עולה כי הישראלים אוהבים לבצע קניות ברשת, כאשר 38% מהישראלים קונים או בוחנים אפשרות של רכישה דרך האינטרנט. הסיבות העיקריות לביצוע קניות ברשת הן תפיסת מחיר זולה (68% מקרב הקונים) ונוחות – לא צריך לצאת מהבית כדי לבצע רכישה (65%).
נתון זה מסביר למה אף עסק לא יכול להתעלם ממגמה זו ומדוע כל עסק חייב לבחון את האפשרויות של שיווק מוצריו גם באינטרנט.

ראשית, בואו נבין מדוע מגמה זו כל כך חשובה ומדוע היא הבסיס לעתיד הכלכלי של העסקים בארץ ובעולם:

  • הרגלי צריכת המדיה והרגלי הצריכה של הדור הצעיר שונים מאלו של הוריהם. הצעירים כיום נמצאים רוב זמנם הפנוי במדיה הדיגיטאלית בכלל ובאתרים החברתיים בפרט. כשהדור הזה יתבגר ויחזיק כרטיסי אשראי, ללא ספק המקום של הסחר האלקטרוני בכלכלה העולמית יהיה הרבה יותר דומיננטי ממה שהוא כיום.
  • הרשתות החברתיות הפכו לתופעה תרבותית חוצת מגדר, תרבות וגיל. בישראל רשומים כיום 4,000,000 משתמשי פייסבוק פעילים, 2,500,000 מתוכם נכנסים להתעדכן מידי יום.
  • מרק צוקרברג צופה כי "סחר אלקטרוני חברתי" תהיה המגמה המובילה בתחום הסחר האלקטרוני בעתיד. ומי אנחנו שנתווכח עם מרק צוקרברג?

המסקנה המתבקשת הינה שכל עסק שמוכר מוצרים, בין אם הוא עסק קטן, בינוני או מפעל גדול, צריך למצוא את הדרך להשתתף בזירת הסחר האלקטרוני, אחרת הוא פשוט מאבד לקוחות והכנסות.

לפני שנסקור את הכלים המרכזיים בתחום שיווק באינטרנט ובתחום של סחר אלקטרוני נציג שלושה מושגים מהתחום:
E commerce – מסחר אלקטרוני דרך המחשב.
F commerce – מסחר אלקטרוני שמתבצע דרך רשתות חברתיות ובראשן פייסבוק. ייחודה של פלטפורמה זו בכך שהיא מאפשרת לגולשים ללמוד אילו מוצרים החברים שלהם אהבו וצרכו ולבצע צריכות המבוססות על "חכמת ההמונים".
M commerce – מסחר אלקטרוני דרך מכשירי המובייל (מכשירים סלולאריים). תחום ההולך ומתפתח. כיום יש עדיין קשיי אבטחה בסליקה דרך המובייל ואפליקציות של סחר אלקטרוני בחלק מהאתרים (כולל פייסבוק) אינן תומכות במערכות ההפעלה של כל מכשירי המובייל, אך זה רק עניין של זמן עד שהטכנולוגיה תדביק את הדרישה והצורך של הלקוחות לצרוך מוצרים בעודם בדרכים. כבר כיום 50% מהכניסות לאתרים מגיעות דרך מכשירים סלולאריים והמומחים צופים כי בשנת 2014 הגלישה ממכשירים סלולאריים תעבור את הגלישה ממחשבים. אין ספק שהסחר באמצעות מכשירי המובייל הוא הדבר הבא.

מה הוא סחר אלקטרוני חברתי?
חלק מחברות הסחר האלקטרוני ובראשן ebay השכילו להכניס לתוכן אלמנטים של שיתוף ושל קהילתיות. אלמנטים אלו מאפשרים לגולשים אחרים להרגיש יותר "בטוחים" בתהליך הקניה והם נעזרים ב"חכמת ההמונים" כדי לקבל את החלטות הרכישה. דבר זה דומה למצב בו אתם הולכים לחנות לקנות מוצר ושם אתם פוגשים את השכנים שלכם שבדיוק מספרים לכם בהתלהבות שהרגע הם רכשו מוצר דומה ובחנות המסוימת הזו המחיר ממש טוב והשירות מצוין. לא תקנו? בודאי שכן.
המדיה החברתית תפסה חלק כל כך חשוב בחיינו, שרבים מאיתנו מתייעצים עם החברים שלהם ברשת לפני ביצוע קניה גם אם הקניה היא בעולם האמיתי ולא ברשת. מתברר שאנשים רוצים לקבל אישור פומבי וחוות דעת קולקטיבית על המוצר לפני שיקבלו החלטה לרכוש אותו.
זה בדיוק הקסם ומקור ההצלחה של זירת הסחר האינטרנטית המובילה בעולם – ebay.

סוד הקסם של ebay:
ebay הוא האתר שהתחיל את מהפכת הצריכה דרך האינטרנט . האתר הוקם בשנת 1995 במטרה להפוך את רעיון ה garage sales המקובל כל כך בארה"ב למשהו יותר רחב וציבורי. הרעיון הוא לקחת מוצרים שאנשים כבר לא צריכים ולנסות למכור אותם לאנשים שמעוניינים במוצרים. ebay הוא למעשה הפלטפורמה הגדולה בעולם לסחר אלקטרוני ויש בה מעל 90 מיליון משתמשים פעילים מכל העולם (כאלו שביצעו רכישות בפועל).
ebay מאפשר לאנשים פרטיים או לעסקים למכור ולקנות האחד מהשני, מאפשר לרכוש מוצרים חדשים ומקוריים במחירים נמוכים משמעותיים ממחירים בחנויות ומאפשר לעסקים להפטר מסחורה ששוכבת בחנויות זמן רב ללא דרישה.
ההצלחה של ebay נזקפת לכמה פרמטרים מרכזיים:

  • בטחון לצרכן שהאתר נותן באמצעות אחריות מלאה על המוצרים (אם אתה לא מרוצה מהמוצר שקיבלת מובטח לך החזר כספי מלא על המוצר והמשלוח).
  • בטחון שהמוכרים אמינים וישרים. בטחון זה מסופק על ידי דירוג שנותנים הקונים למוכרים לאחר קבלת המוצרים. אלמנט חברתי זה מאפשר לנו לקבל רמה גבוהה של בטחון שהאדם או העסק איתו אנו עושים עסקים באמת יספק לנו את המוצר שהתחייב.
  • אפליקציה שמאפשרת השוואת מחירים בין פריטים שונים מאותה קטגוריה – זהו פרמטר חברתי משמעותי המאפשר לנו להשוות בין מוצרים דומים שגולשים אחרים בחרו ורכשו.
  • שימוש במערכות סליקה מאובטחות כמו PayPal – מערכת סליקה שמאפשרת שמירת הבטיחות של הלקוח ותשלום מיידי למוכר / הסוחר עם עמלה של 3.5% . הכסף שיושב בחשבון ה PayPal ניתן להעברה לחשבון הבנק בארץ.

ההבדלים בין מכירה רגילה למכירה אינטרנטית ולמכירה אינטרנטית חברתית:
מכירה קמעונאית רגילה מצריכה חנות פיזית עם חלון ראווה, מלאי, אינטראקציה בזמן אמת עם הלקוח ויכולת "שכנוע".לרוב מכירה זו מוגבלת לשוק המקומי וללקוחות שנמצאים בקרבה גאוגרפית.
במכירה באינטרנט לעומת זאת, אין מגבלה גיאוגרפית, אין צורך במלאי ולמעשה אפשר ליצר את המוצר רק לאחר שבוצעה הזמנה שלו – אין צורך להחזיק במלאי אפילו מוצר בודד אחד. שיווק באינטרנט וסחר אלקטרוני הנם אפקטיביים במיוחד לכל מי שרוצה למכור כל מוצר בעולם לכל אדם בעולם.
במכירה באמצעות סחר אלקטרוני חברתי יש הבדל משמעותי נוסף לעומת השניים הקודמים: אם פישלתם – כולם ידעו. אם הצלחתם – גם כן כולם ידעו. לקוח לא מרוצה שרוכש בחנות רגילה או בחנות באינטרנט יכול להתקשר לחברה ולהתלונן, לשלוח מכתב וכמובן לספר לחבריו הקרובים.
לקוח שרכש בחנויות מסחר חברתיות כמו ebay או פייסבוק, לרוב ישתף בתחושות ליבו את חבריו והקהילה שלו. זוהי הזדמנות עצומה עבור העסק לפרסום חינם וגם סיכון גדול מאוד במקרה שהעסק נתן שירות לא טוב או סיפק מוצר פגום. לכן יש להיות מאוד ערניים לנושא ולהקפיד במיוחד שהלקוח שלכם יהיה מרוצה (זה טיפ חשוב בכל מקרה בכל זירה ולכל סוג של מוצר ושירות).
הבדל מהותי נוסף בין חנות אינטרנטית לחנות פיזית היא שהלקוח באינטרנט מחפש בצורה אקטיבית את המוצר שלך. בחנות פיזית – לפעמים הוא מגיע באופן יזום ולפעמים נכנס פשוט כי החנות הייתה בדרכו ואין לו כוונות קניה אמיתיות.
העבודה העיקרית שלכם בסחר באינטרנט היא לגרום ללקוח שמחפש אתכם למצוא אתכם.

אז איך גורמים ללקוחות פוטנציאליים למצוא אתכם / את המוצר שלכם?

  • ראשית חשוב לצלם את המוצר או המוצרים שלכם צילום איכותי בזוית אחת או יותר – תמונה שווה אלף מילים
  • יש לפתוח דף מוצר לכל אחד מהמוצרים אותם אתם מעוניינים למכור
  • מומלץ בחום לחשב את עלות המשלוח בתוך המוצר ולרשום "משלוח חינם". הלקוחות אוהבים את זה וגם חנויות סחר כמו ebay מעדיפות לקדם מוצרים כאלו שעלות המשלוח שלהם נמוכה או אפסית
  • מומלץ לפתוח דפי מוצר במספר אתרי מכירות ולא להסתפק במכירות רק באתר העסק או בזירת מסחר יחידה. זירות המסחר המומלצות הנן: ebay , amazon , iOffer , Ubid (לאמנים מומלץ לפרסם גם ב- etsy ואתר סחר ייעודי ליוצרים ולמעצבי אפנה – מרמלדה מרקט ). חלק מאתרי המכירות מאפשרים פרסום בחינם וגובים עמלות על מכירות שבוצעו, חלקם גובים עלות קבוע חודשית על הפרסום
  • יש לייצר נוכחות בערוצים אינטרנטיים נוספים כדי להביא תנועה לדף המוצר
    • דרך מנועי חיפוש google, yahoo, bing
    • באתרי השוואת מחירים nextag , MSN shopping , shopping com
    • באתרי קופונים
    • חשוב לספר ולתאר את המוצרים באמצעות ניהול תוכן בבלוגים, פורומים, וידאו, ולינקים חיצוניים
    • יש ליצור תוכן רלוונטי הקשור למוצרים ולייצר לינקים באמצעות רשתות חברתיות
  • כמובן שתמיד ניתן לפרסם גם מחוץ לאינטרנט – בעיתונות, שילוט חוצות, דיוור ישיר ואמצעי תקשורת נוספים ולשלוח את הלקוחות לרכישה באינטרנט

למי מומלץ לפתוח חנות סחר אלקטרוני:

    • כמעט לכולם. בין אם מדובר בעסק קטן, בינוני או גדול, לעסקים מקומיים וגם לעסקים גלובליים, כל מי שרוצה להצליח בתחום של שיווק באינטרנט מומלץ שתהיה חנות אינטרנטית שתייצר עוד מכירות.
    • יוצאים מן הכלל הם עסקים שמספקים פתרונות tailor made מותאמים ללקוח ואין להם מוצרי מדף. כמובן שאלו פחות מתאימים לסחר אלקטרוני.
    • בקרב חברות B2B יש מקום לסחר אלקטרוני במידה והמוצרים המוצעים הם מוצרי צריכה. נדגים: אם אתם ספק של ציוד כתיבה למפעלים וארגונים – בהחלט יש מקום לסחר אלקטרוני. אם אתם מפעל המייצר מערכות כיבוי אש והלקוחות שלכם הם מפעלים, בתי ספר ומשרדים – יש בהחלט מקום לסחר אלקטרוני. אתם מוזמנים לצפות באתר מכירות ברשת שנבנה לאחרונה עבור להבות יצור ומיגון כחלק מתהליך אסטרטגי שהובלנו להנגיש את מוצרי הכיבוי ללקוחות סופיים ולהרחיב את השימוש במטפי כיבוי וספרינקלרים גם לשימוש הביתי.
    • אם אתם עסק המציע פתרונות טכנולוגיים – סחר אלקטרוני פחות מתאים לכם

.
אוקי, זה השלב בו אתם קרוב לודאי תופסים את הראש ואומרים לעצמכם "איך זה שאני עדיין לא מוכר דרך האינטרנט? איך זה שאני מפספס את ההזדמנות העסקית האדירה הזו?" אם החלטתם שאתם חייבים להיות בזירת הסחר האלקטרוני אבל אין לכם מושג איך עושים את זה – צרו איתנו קשר במייל או בטלפון: 052-3792247.נשמח לקבוע אתכם פגישה ולתכנן ביחד את הפתרון המתאים למוצרים שלכם ולתקציב שלכם.

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית למיתוג עסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

One Response to שיווק באינטרנט – העתיד הכלכלי טמון בסחר אלקטרוני חברתי

  • תודה על הסיקור הנרחב. המגמה ברורה. עסקים שאין להם מוצר פיסי (נותני שרותים) יכולים למכור מוצרי ידע. ועוד עניין: חווית המשתמש בתהליך הרכישה משמעותית ביותר. אתר מכירות לא ידידותי ידחה קהל .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *