052-3792247

רעיונות שיווקיים » כללי »שיווק באינטרנט » שיווק באינטרנט – על גנבי ההצלחות וגנבי הלייקים

שיווק באינטרנט – על גנבי ההצלחות וגנבי הלייקים

לפני שבוע כתבתי פה על מהלך של שיווק חברתי, שהובלתי ביחד עם קבוצה של אנשים, שהביא לכך שתוך 7 ימים הצטרפו כמעט 30,000 אנשים לקבוצה פייסבוק שפתחנו.

בתגובה לפוסט זה פנתה אלי מיתר, אחת הסטודנטיות שלי, וביקשה שאכתוב גם על התופעות המכוערות ברשת, על גנבי ההצלחות והלייקים, על המתחזים, על התופעה של "טרולים" ברשת וכד'…

מודה שאני לרוב דוגלת במסרים חיוביים, אבל אין מה לעשות, יש גם צד פחות יפה של לתחום של שיווק באינטרנט וצריך לדעת להתמודד גם איתו.

אז אני אציג בפניכם כמה תופעות מכוערות שנתקלתי בהן בשנים האחרונות.

# אנשים שיוצרים דפים פיקטיביים ברשת בשביל לגנוב לייקים והצלחות של אחרים

כל חברה מסחרית גדולה וכל עמוד מצליח בפייסבוק מכירים את התופעה המכוערת הזו: אנשים פותחים עמודים שמתחזים להיות עמודי הארגון או העסק ולגזור קופון על הצלחה של אחרים.

שחרתרשמו למשל בפייסבוק "שוקולד השחר" ותראו שם הרבה מאוד קבוצות שאינן הקבוצה הרשמית של החברה. תרשמו "בר רפאלי" ותמצאו מספר עמודים שאינם העמוד הרשמי של הדוגמנית.

הסיבות לפתיחת הדפים מגוונות. לפעמים מסחריות – חלק מהדפים האלו מציעים מוצרים למכירה של אותה חברה אותה הם מנסים לחקות, ומבחינת הגולשים הם חושבים שהם רוכשים את המוצרים ישירות מהיצרן. במקרים אחרים זה למטרת איסוף מידע על הגולשים.

למשל, בקבוצה שפתחנו לפני כשבוע "עצמאים עושים שינוי" יש כבר קרוב ל- 30,000 בעלי עסקים. זו רשימת תפוצה ששווה זהב. ויש אנשים שהיו שמחים לשים יד על הרשימה הזו ולמכור אותה לחברות מסחריות, מכיוון שבפייסבוק נשמר עלינו מידע רב, וישנן אפליקציות שהמשתתף מאשר מהחברה לקבל את כל המידע שהכניס לרשת כמו אימייל, תאריך לידה, ומקום מגורים.

# טרולים ברשת

הטרולים ברשת יכולים להיות אנשים פרטייים שפשוט מונעים מקנאה, צרות עין, או רצון עז "לסכסך", אשר נכנסים לדיונים בקבוצות ומכניסים הערות פרובוקטיביות, במטרה ליצר דיון סביב האג'נדה האישית שהם רוצים לקדם. אני נתקלתי בתופעה הזו באופן אישי, כשכתבתי משהו בעמוד של "אדום אדום" – מותג שבעבר ניהלתי. בתמורה קיבלתי כמה הערות קשות מאוד מצד טבעונים אקטיביסטים בסגנון של "רוצחת תינוקות", "את אישה איומה ורעה ומגיע לך ולילדיך חיים נוראים" ועוד פנינים דומות מאנשים שמעולם לא פגשתי.

הטרולים בעיקר מתקיפים דמויות ציבוריות ואנשים מוכרים. לפני זמן מה עלה קמפיין נגד אלימות ברשת בשם "אל תשתפו אל תשתתפו" מטעם איגוד השיווק הישראלי ו- ISOC-IL , בו נראים סלבריטאים מקריאים בקול הערות שכתבו עליהם טרולים ברשת. הסרט מרגש במיוחד ומומלץ לצפייה.

כמו כן, ישנם גורמים שמצאו דרך מסחרית להשתמש בטרולים ברשת, והם מייצרים שמועות זדוניות ומפיצים שקרים כדי לפגוע במתחרים שלהם. לא חסרות דוגמאות לכך, מחברות כמו "פה לפה" ו – "wom", השותלות סוכנים מטעמן שיעודדו שיחות ברשת למטרות קידום מוצר או להשמצת מוצר, ועד הסיפור שהתפרסם לאחרונה, עד עמוד "סטאטוסים מצייצים", שפרסם סטאטוסים פיקטיביים של אנשים שהשמיצו חברות מסחריות, כאשר המימון הגיע מחברות מתחרות.

איך מתמודדים עם התופעות האלו?

באופן עקרוני יש מעין כלל במדיות חברתיות שלא מוחקים דיונים, גם אם מזהים טרול רשת בתוכם.

מומלץ בחום כשפותחים קבוצה או קהילה, שמטרתן המקורית לייצר דיונים, להקפיד לרשום תקנון קבוצה ולהגדיר את כללי השיח. למשל מאוד מקובל לציין שימחקו פרסומים מסחריים, התבטאויות פוגעניות ותכנים שעשויים לפגוע בחברי הקבוצה.

אפשר גם לנסות לפנות באופן אישי לאותם אנשים, שמזהים אותם כיוצרים מסרים מפריעים, ולשוחח איתם מחוץ לדיון הציבורי. לפעמים זה עוזר, כי ישנם חלק מהגולשים אינם מודעים לבעייתיות של המסרים שלהם ופועלים בתום לב.  אם גולש עובר על חוקי השיח של הקבוצה מקובל להזהיר אותו פעם או פעמיים ובפעם השלישית לתת לו כרטיס אדום – ולהוציא אותו מהקבוצה או לחסום אותו.

trolמהניסיון האישי שלי, טרולים אמיתיים לא יפסיקו גם לאחר שנפנה אליהם באופן פרטי, ומי שנכנס לעמוד כדי לזרוע רעל לא יפסיק. במקרים כאלו ישנן גישות שונות:

  • גישת "אל תאכיל את הטרול" הגורסת שיש להתעלם ממנו ולא להגיב ובמשך הזמן הוא יאבד עניין. אנו סומכים על הגולשים האחרים שידעו לזהות את כוונותיו הרעות של הטרול.
  • חסימה ודיווח. בפייסבוק ובמדיות חברתיות נוספות קיימת האפשרות לחסום את המשתמש, כך שלא יוכל יותר לראות את התכנים שלי ואני לא אוכל לראות את שלו. בנוסף אפשר לדווח לפייסבוק שאנו מרגישים מוטרדים על ידי אדם זה. אני לא כל כך מכירה את המדיניות של פייסבוק, אבל מעריכה שאם הם מקבלים מספר דיווחים על הטרדות מאותו אדם הם סוגרים את העמוד.

ויש לי תוספת של הרגע האחרון לתופעה מכוערת נוספת של שיווק באינטרנט:

# מנהלי הכנסים שמבטיחים תהילת עולם ותשלום אפס.

בדיוק השבוע קיבלתי מייל ארוך ומפורט מאדם מאוד מוכר בתעשייה שמארגן כנסים וירטואליים ברשת (כנסים אינטרנטיים בהם כמה מרצים בנושא מסוים, והמשתתפים צופים בהרצאות מהבית). המייל של אותו אדם היה חלקלק ומתוחכם: הוא הבטיח לי תהילת עולם בגלל שאני אופיע ליד מרצים ידועי שם כמו דן אריאלי. הוא כמובן לא הציע שום תשלום על ההרצאה, להיפך – דרש שכדי לקבל את "הזכות" להרצות בחינם, בכנס שהוא עצמו גובה עליו כסף מהמשתתפים, אתחייב לשלוח שלושה מיילים לרשימת התפוצה שלי ואפרסם בכל המדיות החברתיות. והוא עוד היה מופתע כשסירבתי בנימוס להצעתו הנדיבה….

לסיכום: לצד היתרונות הגדולים שמביאה לנו הרשת החברתית והמדיה הדיגיטאלית, השתרשו להם גם כמה תופעות מכוערות. צריך ללמוד לזהות אותן ולמדר אותן עד כמה שניתן. בנוסף קיימת זווית נוספת של הטרדות ואלימות ברשת בהקשר לא שיווקי, נושא שחשוב מאוד שכל הורה, ובעיקר הורים לבני נוער יכירו ויהיו מודעים אליו. אני ממליצה בחום על הרצאותיו של גלעד האן – חוקר עבירות  פשעי מחשב המרצה בכל הארץ בנושא זה.

הכותבת ענבר בזק היא מרצה לשיווק, הבעלים של משרד המיתוג דה מרקט , וממובילות מחאת העצמאים בישראל, במסגרת הארגון "עצמאים עושים שינוי".

3 Responses to שיווק באינטרנט – על גנבי ההצלחות וגנבי הלייקים

  • לגבי "טרולים ברשת" זוהי תופעה שמושרשת באינטרנט..
    בגלל שהיא לדעתי היא מושרשת בטבע האדם..
    האינטרנט נותן במה אנונימית ומשלמת לכל אחד לפעול על פי יצריו.
    רק דרך חוקי השיח שהזכרת, כרטיסים אדומים וסנקציות על ידי גולשים אחרים תהיה מודעות לכל התופעה השלילית הזאת.
    לגביי ילדים, מפחיד אותי לחשוב להטרדות והאלימות שילדים גדלים לתוך בעולם האינטרנט, כל זאת מעבר לתוכן האלים/מיני ולא בריא שנחשפים אליו..
    עולם האיטרנט חייב פיקוח!!

  • תופעת מבטיחי תהילת העולם רחבה הרבה יותר ממה שכתבת..
    יש את תופעת מבטיחי הצלחת עולם, כל הגורואים שגובים הון כסף מלקוחות על חלומות בעיקר.
    כלומר, אין לי שום בעיה עם זה שתלמד משהו ותגבה על זה כל כך הרבה כסף – אבל אנשים משלמים בעיקר בשביל החלום. ונשארים שבורי לב – לא פחות ולא יותר.

    • בהחלט מסכימה עם כל מילה שלך. אפילו כתבתי על זה מעל יותר משנה בפוסט על 10 טכניקות השיווק שמרגיזות אותי, כשהפסקה הראשונה באותו קטע מתארת בדיוק את התופעה שאת מתארת.
      http://www.demarket.co.il/marketing_techniques2/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *