052-3792247

רעיונות שיווקיים » אסטרטגיה » כלכלה מקומית מקיימת ואיך היא רלוונטית לעסקים קטנים

כלכלה מקומית מקיימת ואיך היא רלוונטית לעסקים קטנים

לפני כשבועיים השתתפתי בכנס עסקים קטנים בגליל העליון ובמהלכו העברתי הרצאה בנושא כלכלה מקומית מקיימת. כשהכנתי את ההרצאה, וכמובן בזמן שהעברתי אותה, הבנתי עד כמה הנושא הזה, אליו נחשפתי בשנתיים האחרונות, חשוב וחיוני לעסקים קטנים, ולכן בחרתי לשתף איתכם את התובנות שלי בנושא.

מה זו כלכלה מקומית מקיימת?

למי שלא מכיר את המונח נתחיל בהגדרה: כלכלה מקומית מקיימת הנה תפיסת פיתוח כלכלי מקומית ואזורית, אשר מציבה בראש את האוכלוסיות המקומיות על עושרן וייחודן, תוך שהיא מביאה בחשבון את הצרכים השונים ואת משאבי הסביבה הייחודיים.

כיצד זה רלוונטי לעסקים קטנים?

התחום של כלכלה מקומית מקיימת מתפתח בכל העולם בהקשר של עסקים קטנים מכמה סיבות מרכזיות:

  • התחרות מולה ניצבים עסקים קטנים בעולם גלובאלי בו כל האפשרויות פתוחות היא עצומה. ומהצד השני נפתחות הזדמנויות חדשות, אשר לעסק הקטן קשה לנצלן כאשר הוא פועל לבד.
  • תפיסת השיתופיות בתחום הכלכלה הולכת ותופסת תאוצה. לפני זמן מה העליתי פוסט העוסק בנושא של כלכלה שיתופית ובו הצגתי כיצד המודלים של כלכלה שיתופית הפכו בשנים האחרונות להיות מודלים עסקיים רווחיים באופן יוצא מגדר הרגיל.
  • בעיקר כשמדובר בעסקים קטנים בפריפריה, יש חשיבות רבה מאוד ליכולת שלהם להתלכד סביב רעיון מסוים ולפעול ביחד להבאת לקוחות לאזור.

אחד העקרונות של כלכלה מקומית מקיימת היא לעודד רכש מקומי בקרב תושבים, עסקים קטנים וגופי ממשלה, אשר יעדיפו לצרוך את המוצרים והשירותים שלהם מעסקים מקומיים.
באירופה עקרון זה תופס תאוצה בשנים האחרונות וערים רבות מזהות את הפוטנציאל של עקרון הרכש המקומי כמנוע לצמיחת עסקים בעיר.

כלכלה מקומית מקיימת כבסיס לצדק חברתי וחלוקתי

הפניית משאבי הפיתוח לאוכלוסיות המקומיות ולעסקים הקטנים מבטיחה כי ההון יתפזר בקרב יותר אנשים ועסקים ומונעת מצב של התפתחות קוֹנְגְּלוֹמֵרָטים עסקיים שיוצרים מונופולים.
מדיניות זו מאפשרת גם פיתוח של ההון האנושי במקום ומונעת בריחת כסף ומשאבים החוצה. גישה זו מזהה את השימוש במשאבים מקומיים ובהון אנושי מקומי כעוגן גיאוגרפי וחברתי העשיר בנכסים, תוך שהיא מפתחת ומחזקת את הייחודיות שלו ומשתמשת בייחודיות זו כמנוע צמיחה.
דוגמאות מפורסמות מהעולם הן חבל טוסקנה שבאיטליה וחבל פרונבס שבצרפת, שהצליחו למתג את עצמם כמובילים עולמיים בתחום היקבים ותיירות היין והגורמה. מאות אלפי תיירים הזורמים אליהם מידי שנה מביאים שפע לכלל היקבים המצויים בהם, באופן שכולם מרוויחים. בעלי היקבים השכילו לשתף פעולה ביניהם ולראות את היתרון של המיתוג המשותף על פני התחרות..

בארץ הדוגמאות הבולטות לכלכלה מקומית מקיימת שהצליחה לייצר שגשוש של העסקים המקומיים ושל הקהילה כולה, הם בירוחם, בחורה ובבאר שבע.

מוזמנים לצפות בהרצאה שהעברתי בנושא זה, חלקה הראשון של ההרצאה עוסק באתגרים העומדים בפני עסקים קטנים ובינוניים והמאבק אותו אני מובילה למענם, וחלקה השני של ההרצאה עוסק בכלכלה מקומית מקיימת.

אשמח לתגובות ולהערות, ואם אתם מכירים מועצה, רשות מקומית או עיריה שיהיו מעוניינים לבחון כיצד לשלב תהליך של כלכלה מקומית מקיימת בשטחם – מוזמנים לחבר אותי אליהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *