052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » מחאה חברתית – על המאבק למען זכויות לעצמאים ואני

מחאה חברתית – על המאבק למען זכויות לעצמאים ואני

בשבוע החולף קרה דבר מופלא.

התעורר גל של מחאה חברתית אמיתית ואותנטית מהשטח, למען זכויות העצמאים בישראל. כאחת מיוזמות המהלך הופתעתי לראות את עצמתה של המדיה החברתית והאופן בו ניתן לחולל שינוי ולעורר מחאה חברתית באמצעותה.

הכל התחיל בכתבתה של גל גבאי בתוכנית "המהדורה עם מיקי חימוביץ'" על מצבם העגום של עסקים עצמאיים בישראל, החסרים מעטפת סוציאלית שתגן עליהם מפני קריסה כלכלית. הכתבה גרמה לי להתעורר. החלטתי לפתוח במהלך של מחאה חברתית באמצעות הכלי השיווקי שאני מכירה הכי טוב – המדיה החברתית. במקביל אלי נפתחו באותו יום עוד כמה קבוצות בפייסבוק בדיוק סביב אותו הנושא. אז החלטנו להתחבר כמה אנשים ביחד לקדם את המטרה באמצעות העמוד "עצמאים עושים שינוי" בפייסבוק.

asakim_osim

ונחזור לכתבתה של גל גבאי:

הכתבה הציגה מקרים קשים ביותר של עסקים קטנים שהתרסקו כלכלית בגלל שהמדינה אינה מספקת מעטפת סוציאלית לעצמאים. כל משבר אישי, בריאותי, משפחתי או אפילו אסון טבע או מלחמה, שאינם בשליטת בעל העסק, יכולים להביא לאבדן העסק ולקריסה כלכלית של בעל העסק ושל משפחתו בעקבותיו.

למזלי הגדול, כשאני פתחתי את העסק היו לי חסכונות גדולים. העסק צמח לאט ובשקט ומעולם לא הייתי במצב של מצוקה כלכלית או בעיה תזרימית. אבל בהחלט נתקלתי שוב ושוב באוזלת היד של המערכת ובאפליה הבוטה כלפי עצמאים.

IMG_1039לדוגמא: בכל ההריונות שלי נתקפתי בצירים מוקדמים בסוף חודש שביעי. 

בהריון הראשון הייתי שכירה והרופא פקד עלי להיות בשמירת הריון 3 שבועות. כמובן שביצעתי זאת ומשכורתי לא נפגעה ובתקופת שמירת ההריון המשכתי לקבל משכורת כרגיל.

בהריון האחרון
כבר הייתי עצמאית. ואז גיליתי שביטוח לאומי לא משלם על שמירת הריון לעצמאיות מתחת ל- 30 ימים. ועמדה בפני החלטה מאוד קשה: לשכב בבית בידיעה שאפגע בהכנסתי פעמיים: גם בהכנסה עד הלידה וגם במענק הלידה, המבוסס על הכנסות בחודשים שלפני הלידה ; או שלחילופין – לחזור לעבוד ולסכן את ההריון ואת העובר.
בסופו של דבר בחרתי לנוח שבוע בלבד (במקום 3 השבועות שהרופא רשם לי) ולהמשיך לעבוד.  
המשכורת שלי היא המשכורת העיקרית בבית וידעתי שההכנסות שלנו תלויות במידה רבה בעסק ובשכר שאני מביאה.

ונחזור רגע לנושא של מחאה חברתית ולקבוצה החדשה שאני שותפה להקמתה – "עצמאים עושים שינוי".

ככה יצא שפתחנו קבוצה בפייסבוק, כמה אנשים שלא הכירו קודם לכן אחד את השני שום הכרות מוקדמת, שלכולנו היה מכנה משותף אחד – כולנו התעוררנו באותו יום לאחר הצפייה באותה הכתבה וכולנו הבענו את התחושות המשותפות שלנו בפייסבוק.

שינויהתחלנו לפרסם כל אחד בעמוד שלו ובקבוצות שלו וקראנו לבעלי עסקים נוספים להצטרף אלינו ולעורר מחאה חברתית בנושא הזכויות הסוציאליות לעצמאים ויצירת רשת בטחון כלכלית לעסקים קטנים ובינוניים. ביומיים הראשונים נרשמו מעל 13,500 אנשים לעמוד. תוך פחות מארבעה ימים העמוד כבר מנה 20,000 איש ושבוע בדיוק לאחר פתיחתה מנתה הקבוצה קרוב ל- 30,000 חברים. לצד ההתרגשות העצומה מכמות התומכים ברעיון שהצגנו, הופתענו מכמות הפניות של מתנדבים שרצו לקחת חלק בקידום המטרה. פתחנו טופס מתנדבים אליו נרשמו 950 מתנדבים שרוצים לקדם מטרות הקבוצה. עצמאים מכל קצוות הארץ התגייסו למען המיזם: נבנה אתר, כותבי תוכן התגייסו לספק תכנים, רואי חשבון עזרו לנו לאסוף נתונים לאתר, צלמים התנדבו להפיק לנו סרט פרסומי, קוסמטיקאיות, יחצ"נים, אנשי מדיה חברתית, ספרים, יועצי תקשורת ועוד ועוד…  מאות אנשים התגייסו למען מטרה משותפת אחת.

בנוסף קיבלנו פניות מעשרות איגודים מקצועיים בבקשה לחבור אלינו למהלך, וקיבלנו הזמנות להפגש עם יאיר לפיד, ביבי נתניהו, נפתלי בנט ומשה כחלון – את כל זה השגנו במהלך השבוע הראשון בלבד!!!

התקשורת כבר החלה להביע עניין במחאה, מה שמוסיף אש למדורה ומגדיל את הדף עוד ועוד.

יש הרבה אנשים שאומרים שמחאה בפייסבוק היא גימיק תקשורתי ולא מאמינים שיכול לצמוח מסוג כזה של מחאה חברתית שינוי אמיתי.

אבל אני כן מאמינה.

כי מהפכות חברתיות מתחילות מהשטח. ובעידן שלנו מהפכות מתחילות במדיה החברתית. למדיה חברתית יש המון כח להניע שינויים חברתיים ולא חסרות לכך דוגמאות:

המחאה החברתית בישראל 2011 – שהחלה מכמה צעירים נמרצים בפייסבוק והוציאה עשרות אלפי ישראלים לרחובות וגם הביאה לשורה של הצעות חוק ומהלכים שמטרתם להוזיל את מחירי הדיור.

מחאת הקוטגמחאת הקוטג' ישראל 2011 – חרם צרכני שהחל בקבוצת פייסבוק שנלחמה ביוקר המחיה ובעלויות הגבוהות של מוצרי יסוד. למחאה הצטרפו מעל 100,000 גולשים והיא יצרה התעניינות ציבורית גדולה שהעלתה לדיון תקשורתי את סוגיית יוקר המחיה בישראל, ואף הביאה כמה חברות מסחריות גדולות כמו שטראוס ותנובה להוריד את מחירי מוצרי היסוד שלהן.


אביב העמים הערבי
– גל מחאות בארצות ערב בין השנים 2010-2015, שכלל סדרה של התקוממויות, הפגנות ומעשי אלימות חסרות תקדים בכל רחבי העולם הערבי. המחאה החלה במדיות חברתיות כמו טוויטר ובמדיות חברתיות נוספות.

 מאבק חברתיOne Million Voices Against FARC  – קבוצת פייסבוק שהוקמה בקולומביה ב- 4.1.2008 נגד המחתרת הקולומביאנית. תוך יומיים מנתה 8,000 חברים (למרות שלמייסדה היו רק 100 חברים בפרופיל האישי) ותוך חודש מהקמתה הביאה להפגנה המונית נגד ה- FARC בהשתתפות 10 מיליון איש ברחבי קולומביה ושני מיליון איש נוספים ברחבי העולם!  כיום מונה הקבוצה קרוב ל- 650,000 חברים!

 

העצמה של המדיה החברתית בכך שהיא מאפשרת להמונים להביע את דעותיהם ועמדותיהם מבלי לחשוש לדיכוי של המשטר. כך היא מאפשרת התעוררות של מחאה חברתית אמיתית שבאה מהשטח.  כמובן שמחאה חברתית אמיתית לא יכולה להישאר באינטרנט וחייבת בסופו של דבר לצאת לרחובות. אך המדיה החברתית היא שמאפשרת את הפצת המסרים בצורה מהירה וויראלית.

רשת האינטרנט מאפשרת לאנשים בודדים להשפיע ולייצר שינוי אמיתי. זה מדהים לגלות כמה פשוט לעשות את זה – רק צריך רעיון שגורם להזדהות בקרב הרבה אנשים והמדיה החברתית כבר עושה את רוב העבודה. רשתות חברתיות כגון פייסבוק וטוייטר הן הכלי היעיל ביותר שאני מכירה להפצת מסרים המונית – וככה נראות המהפכות של המאה ה 21 .

אני מקווה מאוד שהמאבק למען זכויות העצמאים יניב פירות, ובנתיים מרגישה מאוד נרגשת להיות חלק מההסטוריה הזו, וקוראת לכולם להצטרף לקבוצת עצמאים עושים שינוי בפייסבוק ולקחת חלק פעיל במאבק למען העצמאים בישראל.
ולסיום, סרטון קצר שהפקנו עבור מחאת העצמאים – עצמאים עושים שינוי. נשמח לשיתופים והעברה הלאה!

רשמה ענבר בזק מומחית לשיווק במדיה חברתית ומרצה לשיווק. מהבעלים של דה מרקט משרד לבניית מותגים ופיתוח שיווקי.

9 Responses to מחאה חברתית – על המאבק למען זכויות לעצמאים ואני

  • שלום ענבר
    כול הכבוד.
    גם אני ראיתי את הכתבה.
    לדעתי להיות עסק קטן ללא רזרבות כלכליות הינו נס במדינה.
    העסקים הקטנים מגיעים למצב שהם צריכים לממן גופים וחברות בגלל השוטף
    והרצון לעבוד כמו כן הם נדרשים לממן את המע"מ לפני שהם קיבלו את הכסף שלהם.
    אשמח לנסות לעזור .

  • כל הכבוד, אני חושב שאת עושה עבודת קודש, רק מבקש ממך לא לאבד את הראש ולהיות ממוקדת, אני הייתי בין ראשונים המצטרפים כי חוויתי את אותם הדברים כמוך ןמאמין בדרך, אשמח לעזור אם אדרש בהצלחה לכולנו יש

  • עשייה מבורכת. אני מאמינה שבעתיד נסתכל על הנושא ונגיד "איך זה לא קרה עד עכשיו?!".
    בנוסף לכך, העיתוי מצוין! תקופת בחירות, עשויה להוות יתרון בקידום היוזמה.

  • ענבר, אני מאוד אוהבת את העבודה שלך ומאמינה שהקבוצה באמת יכולה לייצר שינוי. בתור בת למשפחה עם עסק קטן עצמאי אני מרגישה הזדהות עצומה ומבינה את הצורך בחקיקה נוספת והקלות.
    אני מתרגשת לראות מה נצליח להשיג עבור עצמאיים. הייתי שמחה לקרוא מאמר נוסף בעניין אלה המנסים "להתלבש" על המגמה ולייצר עמודים מזוייפים- איך להתמודד איתם? איך בכללי להתמודד עם ניסיונות פרסום על חשבון מטרה אמיתית?
    דבר נוסף שעלה מקריאת המאמר וכן ממאמרים על מדיה חברתית הוא מה עושים במקרה של תגובות שליליות על עצמאיים ועסקיהם? האם יש להגיב ישירות לאדם? בפומבי? איך כדאי להגיב? מאוד אשמח להבין עוד בנושא.

    • מיתר תודה – אתגרת אותי בהחלט. מתחילה לכתוב על זה פוסט!

  • כל הכבוד הגיע הזמן לעשות שינוי אמיתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *