052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק » 10 טכניקות השיווק שמרגיזות אותי

10 טכניקות השיווק שמרגיזות אותי

גילוי נאות: במאמר זה אני עומדת לצאת נגד רבות משיטות השיווק שהקולגות שלי – יועצים שיווקיים מדופלמים – ממליצים עליהן ואף עושים בהן שימוש בעצמם. אני לא הולכת לדון כאן האם שיטות אלו אפקטיביות או לא, אלא הולכת לסקור אותן מהצד של הלקוח ולספר לכם למה השיטות האלו ממש, אבל ממש מעצבנות אותי.

בשנים האחרונות אני עוקבת ומנויה על בלוגים וסדרות הרצאות של מספר יועצים עסקיים ויועצים שיווקיים. מדובר ביועצים שממלאים אולמות ומדביקים לעצמם כינויים מפוצצים כמו "דר' שכנוע" "וונדר וומן" "אלוף הרטוריקה" וכד'.
יועצים אלו מלמדים את קהל בעלי העסקים המגיעים אליהם, טכניקות שיווק שאומצו ממומחי שיווק בינלאומיים. לשאלה האם טכניקות אלו אפקטיביות או לא אין לי תשובה חד משמעית. אני נוטה לחשוב שאם רבים מהיועצים המצליחים ממליצים עליהם ומשתמשים בהן בעצמם – הן ככל הנראה מניבות תוצאות. אבל כלקוחה פוטנציאלית אני חווה שיטות שיווק אלו כברוטאליות, מעצבנות ושאינן מכבדות אותי כלקוחה.

1. כותרות מפוצצות שמבטיחות הרים וגבעות – כשאני נתקלת בכותרות למאמרים או מיילים שיווקיים כגון "הצלחה עסקית מובטחת", "הטיפ הסודי לשפע כלכלי", "איך ליצור מוצר שאי אפשר לעמוד בפניו" – אני מקבלת פריחה בכל הגוף. מנסים למכור לנו אשליות. אין דבר כזה "הצלחה עסקית מובטחת" , ואין דבר כזה "מוצר שאי אפשר לעמוד בפניו" (אלא אם כן הקהל שלכם הוא קופים ואתם מוכרים בננות). שיווק היא עבודה קשה ומתמשכת, ואין סודות שמתאימים לכולם. מדובר בתהליך של ניסוי ותהיה. אני תומכת מאוד בגישה שצריך לחקור ולהיפתח לגישות חדשות בשיווק, אבל אין טכניקה אחת שמתאימה לכולם ומי שמבטיח לכם "הצלחה מובטחת" פשוט משקר לכם בפרצוף.

2. מיילים טרחניים וארוכים, עם "הצעה שיווקית שאי אפשר לסרב לה" – כולכם ודאי נתקלתם במיילים האלו. הם לרוב מתחילים בכותרת כמו "הסודות שלי לשפע כלכלי". מידי מספר פסקאות מופיע כפתור אדום גדול שקורא לכם להירשם לקורס או לרכוש מוצר ידע כזה או אחר. כמעט תמיד יהיה רשום משפט כמו " 20 הרוכשים הראשונים יקבלו מתנה ששווה 990 ₪ ". או – "ההצעה המיוחדת והחד פעמית הזו תקפה בדיוק ל 24 שעות ואם לא תגיבו מיד תפספסו אותה". נו באמת. אל תבלבלו לי את המוח ואל תפעילו עלי מניפולציות זולות. וברור לכולם שאם לא נרשמתי לקורס כרגע, בעוד יומיים יגיע מייל עם הצעה שיווקית חדשה וטובה יותר (שאי אפשר לסרב לה…).

3. הפצצת מיילים במערכת אוטומטית – לפני מספר חודשים צפיתי בסרטון הדרכה של יועצת שיווקית שמאוד הרשימה אותי. נרשמתי לרשימת התפוצה שלה כי הרגשתי שיש לה ידע רב בעל ערך עבורי. בימים שלאחר ההרשמה קיבלתי ממנה הפגזת מיילים אוטומטיים – משהו כמו 2-3 מיילים ביום. כל מייל ניסה לשכנע אותי להצטרף לאחד הקורסים שלה. בכל אחד מהם הייתה "הצעה שאי אפשר לסרב שלה". אחרי שבועיים הסרתי עצמי מרשימת התפוצה והפסקתי לעקוב אחרי אותה יועצת. חבל. לפעמים מעט זה יותר.

4. מתנה שהיא לא באמת מתנה – באחת ההרצאות המוקלטות של אחד המאמנים העסקיים הידועים שמעתי אותו מדבר על "המשפך השיווקי", טכניקה על פיה נותנים מוצר במחיר מאוד נמוך או במתנה כדי למשוך כמה שיותר לקוחות, ולאחר מכן מפתים אותם להיכנס למשפך שמוביל אותם לקראת המוצר הרווחי יותר לבעל העסק. במהלך השנים נתקלתי בכמה "מוצרי מתנה" שהם עלבון לאינטליגנציה. באחד הניוז לטרים של יועץ שיווקי מדופלם אחר נתקלתי בהבטחה הבא: "אני רוצה לתת לך במתנה חוברת המכילה את סודות השיווק שלי שמבטיחים הצלחה עסקית ומבול של לקוחות". מסרתי את הכתובת שלי וחיכיתי בציפייה לחוברת שהגיעה תוך מספר ימים בדואר. כשפתחתי המעטפה גיליתי חוברת פרסומית לקורסים בתשלום של אותו יועץ. כמובן שלכל הקורסים היו כותרות כגון "סודות השיווק שכל עסק חייב להכיר", ו"נבחרת החלומות העסקית המנצחת". החוברת לא הכילה ולו טיפ שיווקי אחד. לזה אני לא קוראת מתנה.

5. כנסים מקצועיים שהם מסווה לפעילות שיווקית של הנואמים – לפני כשנה נרשמתי לכנס מקצועי בנושא שיווק באינטרנט. עלות הכנס הכוללת הייתה עבורי כ 900 ₪ כולל עלות הכניסה, הדלק והחניה. הכנס התקיים בבית מלון בהשתתפות של כמה מאות בעלי עסקים ועשרות מרצים. בהרצאה השלישית נפל לי האסימון שכל הנואמים הם נותני חסויות לכנס, כל הרצאה ארכה כ 30-40 דקות, וכחצי מזמן ההרצאה השקיע כל נואם בלספר על עצמו ועל החברה שלו שמתמחה בתחום כזה או אחר של שיווק באינטרנט. קיבלתי בכנס הזה מעט מאוד תוכן איכותי והרבה מאוד פרסומות סמויות וגלויות לחברות שיווק באינטרנט ושיווק ברשתות חברתיות. הרגשתי מאוד מרומה באותו יום ומאז לא נרשמתי יותר לכנסים של אותה חברת כנסים.

6. פרסומות של אחרים בפרופיל שלי בפייסבוק – זה אחד הדברים שהכי מרגיזים אותי – באיזו זכות אתם תוקעים את הפרסומות שלכם בפרופיל האישי שלי?!?!

7. החלפת רשימות תפוצה בין חברות ובעלי עסקים – יותר מפעם אחת קרה שקיבלתי מיילים שיווקיים מבעלי עסקים שלא הכרתי ומעולם לא נרשמתי לרשימות התפוצה שלהם. מסתבר שבעלי עסקים (ויועצים שיווקיים רבים) עושים "החלפות" בין רשימות תפוצה כדי להגיע לקהל רחב יותר.
עמיתי המכובדים – המייל שלי הוא לא מדבקה או גוגואים שאוספים ומחליפים. אם נתתי לכם אותו תשמרו אותו אצלכם.

8. מידע אישי שזולג לחברות מסחריות – לפני מספר שנים בתקופה בה בניתי בית פרטי, הייתי מקבלת טלפונים מחברות מטבחים, מערכות חימום תת רצפתי וחברות למיזוג מיני מרכזי. לאחר הלידות של ילדי קיבלתי בדואר מכתבים מחברות מזון לתינוקות עם דוגמיות. ישנן מספר חברות המתמחות ביצירת רשימות תפוצה ממוקדות לצרכים שיווקיים, ונעזרות במידע האישי שלנו לצרכים שיווקיים. מקורות המידע של חברות אלו הן "אנשים שהגישו בקשה להיתרי בניה בוועדה המקומית" או "נשים שילדו בשנה האחרונה". בעיני שיטות אלו של שיווק ממוקד מידע פוגעות בלקוחות וחודרות לפרטיותם.

9. פעילות סתמית ולא מעניינת בדפים עסקיים – יש לי התדיינות נוקבת בנושא זה עם כמה מהקולגות שלי בתחום השיווק באינטרנט והשיוווק ברשתות חברתיות. הדיון הוא על מספר פוסטים אופטימאלי בדף העסקי. אני מכירה כמה בעלי מקצוע בתחום השיווק בפייסבוק שטוענים שכדי להראות פעילות בדף צריך לפרסם 2-3 פוסטים ביום! כשאני מזהה עסק שמפרסם פוסטים סתמיים רק כדי להראות שהדף שלו פעיל זה מרגיז אותי. עדיף לפרסם פחות ולשמור על תוכן מעניין ורלוונטי ללקוחות ולאוהדים.

10. חיובים בלתי חוקיים שמסתתרים באותיות הקטנות – זו ללא ספק השיטה המרגיזה ביותר! קולגה שלי שעוסקת בשיווק ברשתות חברתיות סיפרה לי שנרשמה ליום עיון בנושא שיווק בפייסבוק ושילמה עליו באינטרנט באמצעות כרטיס האשראי. לאחר מספר חודשים גילתה שהיא מחויבת מידי חודש ב 80 ₪ על ידי החברה שהעבירה את הקורס. בשיחה איתם נאמר לה שבמסמך עליו חתמה כשנרשמה לקורס, בסעיף 3-ג', רשום במפורש שבהרשמתה לקורס היא מאשרת הרשמה גם לניוז לטר שלהם בעלות של 80 ₪ לחודש! נדרשו כמה טלפונים זועמים ואיום בפניה לרשות להגנת הצרכן כדי לבטל חיובים אלו.

במאמר הזה סיפרתי לכם על טכניקות שיווקיות שמרגיזות אותי. אני מזמינה אתכם לקרוא את המאמר הבא – טכניקות שיווקיות שמכבדות את הלקוחות ותורמות למיתוג העסקי – שמכיל את האני מאמין שלי מבחינה שיווקית, כיצד נכון לפעול שיווקית באופן שתורם למיתוג האישי ולמיתוג העסקי מבלי לזלזל בלקוחות שלכם ומבלי לפגוע בהם.

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית למיתוג עסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

רוצים למתג את עצמכם ברשת ולא יודעים איך? צרו עמנו קשר קשר ונשמח ללמד אתכם איך עושים את זה צעד אחר צעד. כמו כן דה מרקט מעניקה לכם שירות של ניהול מותגים באינטרנט – ומנהלים עבורך את כל הפעילות השיווקית ברשת ומחוצה לה.

13 Responses to 10 טכניקות השיווק שמרגיזות אותי

  • ענבר יקרה,
    בדיוק התיישבתי לכתוב מאמר בנושא הנ"ל… והחלטתי לפני כן, לבדוק האם עוד יועצים מרגישים כמוני… וצדקתי!
    המאמר שלך "קולע בול" לתחושות של כל כך הרבה יועצים ועוד יותר לקוחות שמבינים שישנה "חבורה" שאיננה מכבדת את לקוחותיה ועמיתיה… ובהחלט ניתן להגדירם כ"בועה".
    אין לי ספק שהבועה הזו תתפוצץ בסופו של דבר והלקוחות כבר היום מבינים ויודעים מי מכבד אותם ורוצה באמת לסייע להם ומי בסופו של יום רק משטה בהם…
    כל הכבוד על מאמר מוצלח !

    • תודה הגר. אני מרגישה שיש כבר קבוצה די רצינית של יועצים שמרגישים את אותו הדבר ומתנגדים לגישות הללו. מצד שני בכל מקום רואים קורסים לעסקים שמלמדים בדיוק שיטות אלו. מזמינה אותך להצטרף לקבוצת יועצים שפתחתי בפייסבוק במטרה להביא סטנדרטים חדשים וכבוד למקצוע וללקוחות.
      https://www.facebook.com/groups/397264500376495/

      מקווה שאם מספיק יועצים יגידו את מה שאת ואני חושבות נצליח למגר התופעות והשיטות הללו.

  • ענבר יקרה,
    מצטרפת לקודמי המגיבים-
    תודה על פוסט מצוין, אמיץ ומרגיע. טוב לשמוע קול שפוי בעולם מטורף.
    גם אני מאמינה שיש להקשיב לתחושות בטן ולעבוד בדרך שמתאימה לך. זה חלק מלהיות אותנטי.
    עינת

  • חניתה שלום. את לגמרי בסדר. הסיבה בגללה רשמתי את הפוסט היא שכל כך הרבה יועצי שיווק ממליצים על השיטות הללו ומתעקשים שהן אפקטיביות (ואולי הם צודקים) אבל לי זה מרגיש פשוט לא נכון. מאז פרסמתי את הפוסט הרבה מאוד יועצי שיווק חזרו אלי עם פידבקים נהדרים וכך אני מבינה שאני כנראה הילד שצעק "המלך הוא ערום" ורק אמרתי משהו שהרבה אנשים מרגישים.
    ממליצה לך ללכת עם תחושות הבטן שלך! ענבר

  • פוסט מצויין ! תודה לך על העזרה , אסביר :
    בשנה האחרונה פתחתי את העסק העצמאי שלי לאימון וייעוץ , נתקלתי בכל כך הרבה קולגות שמשתמשים בשעטה הזו שהתחלתי לחשוש שמשהו שאני עושה הוא לא בסדר .. בכל זאת בבטן ההרגשה היא שאני מוכרת תוכן איכותי ולא רוצה להשתמש במניפולציות נמוכות .. אז תודה על הזדמנות לשמוע גם קול אחר .

  • כל כל נכון . בהקשר להשקה האחרונה של הקורס של דן אריאלי , אפילו פנו אליי והציעו לי הצעה עסקית שהדהימה אותי . קיבלתי שיחת טלפון ב7:300 בבוקר ( יום שישי ) עם הצעה " לדחוף " ללקוחות שלי את המוצר . מיותר לציין שסירבתי .
    אבל המעניין הוא שפניתי לדן אריאלי , לשאול את דעתו על השיטה וקיבלתי תשובה שהוא נגד !!
    אני כיועצת עסקית לאסטרטגיה שיווקית וכבעלים של מערכת T-ROO לא משתתפת ב"חגיגה " הזאת .ומציעה לכל לקוחותינו להתמקד בפרסונליזציה שיווקית !

  • הכי מרגיז שנתקלתי בו עד היום: קיבלתי את המייל הבא שכותרתו "כתובות מייל למכירה"
    ובו מציג עצמו אדם כמי שעוסק בתחום השיווק באינטרנט מזה מספר שנים ושבמהלך השנים אסף עשרות אלפי כתובות מייל של בעלי עסקים והוא מציע אותן למכירה!
    היש חוצפה גדולה מזו – אפרופו סעיף 7?

  • ענבר חביבה, כל "10 הטכניקות השיווקיות" שהתייחסת אליהן אינן אלא טקטיקות של פיתוי, מניפולציות "נמוכות" של מכירה. שמדבר על מכירה של אקט בודד ללא המשך.!חלק מהן גובל בהטרדה גבולית מבחינה חוקית וחלק בהולכת שולל עד רמאות( גביית 80 השקלים בגין אותיות קטנות שהוא אינו חוקי בעליל ולכן אקט עברייני!! )אין ביניהן לשיווק כל קשר וחבל להתייחס אליהן ברצינות. מה שעשוי לעניין הוא- מדוע מתפתים, כמה מתפתים, האם יש להם מאפיינים משותפים,( למשל- השתתפותם באירועים המפתים ממומנת על ידי ארגונם ולא על ידם…) וכדומה. עניין אחיזת העיניים (הישראבלוף) מקובל גם בתחומי השכלה, קורסים למיניהם המעניקים גמול השתלמות ושמתנהלים במקומות שאינם מהססים לכנות עצמם- מכללות וכאן- מה שמתרחש הוא תהליך שכולו רמייה והכל יודעים זאת ….ובכל זאת זה נמשך זה עשרות שנים.
    בהזדמנות זן את מוזמנת להתבונן בדף העסקי שלי- החלטתי לבחון עד כמה"דף עסקי" בפייסבוק עשוי לקדם מכירה….זה מעין פיילוט.

  • תודה רבה על מאמר מאלף!
    צריך הרבה אומץ לצאת נגד כל העדר ואני מאוד מעריך אותך שאת אומרת את הדברים הללו שלרוב לא שומעים מיועצים שיווקיים….

  • מסכימה איתך על כל מילה, ומזדהה לגמרי. למעט דבר אחד – דיוור צולב, בתדירות של פעם או מקסימום פעמיים בשנה. מניסיוני כמנהלת שיווק בעבר, זה אחד הדברים המהותיים בהגדלה משמעותית של קהל הלקוחות. אם עושים זאת בצורה דיפלומטית, ומכניסים את הגלויה של העסק האחר בנוסף (ולא במקום) לדיוור הקיים וכותבים כמה מילים אישיות על הקשר בין הדברים זה אפשרי – ומוכיח את עצמו מאד מאד. חוצמזה, פוסט מצוין

  • תודה מיקי על תמיכתך. אני כבר מרגישה כך זמן רב אבל לא תמיד קל לצאת נגד העדר… ענבר

  • את כל כך צודקת! אמיצה וצודקת.
    כל הח'ברה האלה שאגב עובדים יפה מאוד ומרוויחים לא רע בכלל. לקחו שיטות שיווק אמריקאיות והתאימו אותן לשוק הישראלי, וכולם עושים את אותו הדבר,
    במקרה יש לי חוברות שמסבירות צעד צעד את השיטה השיווקית הזאת.
    הדבר הכי נורא בעיני זה הח'ברה החוצפנים שמחייבים 80 ש"ח כל חודש באותיות הקטנות.
    וגם אלו שמעבירים וסוחרים ברשימות תפוצה.
    אני מכירה טוב טוב את כל מי שהזכרת ולמרות שלחלק מהאנשים באמת יש ערך רב לתת. יש צורך בשינוי השיטות האלו.
    מה באמת אנשים לא שמים לב שכל סדנא עולה בדיוק 197 ש"ח אחרי הנחה של …

    כל הכבוד על האומץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *