052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » שיווק באינטרנט – איך עושים אופטימיזציה של קהל המטרה

שיווק באינטרנט – איך עושים אופטימיזציה של קהל המטרה

בימים אלו ניטש ויכוח בין מומחים לשיווק דיגיטאלי. יש החוזים שתוך שנתיים מקצוע ה SEO – Search Engine Optimization יעלם מן העולם ויחליף אותו תחום חדש שנקרא OAO Online Audience Optimization משמעותו, כיצד מייצרים אופטימיזציה של קהל המטרה ברשת.

הסערה הזו מאוד משמעותית, שכן חברות משקיעות בשנים האחרונות מאות אלפי שקלים בקידום האתרים שלהם במנועי חיפוש, ולפי הטענות של מומחי הדיגיטל כיום, שינויים צפויים באלגוריתם של Google יהפכו את המאמצים וההשקעה הללו למיותרים, יורידו לטמיון את ההשקעות שבוצעו ולא פחות חשוב  יביאו לסגירתם של מאות משרדים ועצמאים העוסקים כיום בתעשיית הענק של ה SEO.

לפני שנדון בסוגיה הזו, הסבר קצר מהו ה – SEO: 

 seo
Search Engine Optimization SEO הוא פעולות ומהלכים שעושים על מנת לקדם את האתר שלכם במנועי חיפוש ולשפר את דירוג האתרים ודפי האינטרנט עבור מנועי החיפוש וגוגל בפרט.
בשנים האחרונות הייתה הסכמה בין מומחים לקידום אתרים שישנן מספר פעולות מרכזיות שיש לבצע על מנת למקסם את התוצאות במנועי החיפוש: איכות התוכן באתר, בחירת מילים וביטויים אותם מקדמים, שימוש נכון בכותרות ובכותרות משנה, יצירת קישורים מהאתר ואליו, ריבוי בקישורים פנימיים בתוך האתר, יצירת תגיות ועוד….

חשוב להבין שקיימת סתירה מסוימת בין הצרכים של גוגל כמנוע חיפוש לבין הצרכים של בעלי האתרים:
 גוגל מעוניינת שתוצאות החיפוש יהיו הקרובות ביותר והרלוונטיות ביותר ולמה שהגולש חיפש. לכן כניסות רבות של גולשים לאתר, שהייה ארוכה יחסית של הגולשים בתוך האתר, תוכן איכותי, תגובות לתוכן באתר וכד' – יגבירו הדירוג שלו.
לעומת זאת בעלי האתרים רוצים שימצאו את האתר שלהם ולא את של המתחרים. הגיוני נכון? ולכן קמו חברות שהתמחו ב SEO ולמעשה "שתלו" תכנים באתרים באופן שישפר את תוצאות החיפוש שלהם במנועי חיפוש  – על פי מה שהעריכו שמניע את האלגוריתם של גוגל. כך, נוצר למעשה קידום לא טבעי של אתרים מסוימים על פני אחרים, ואלו שהשקיעו ב SEO הצליחו להגיע לדירוגים טובים יותר מאחרים.

גוגל גם מעוניינת למכור כמה שיותר שטחי פרסום בתשלום (קידום ממומן) ובאופן טבעי – הקידום האורגני באמצעות SEO מזרים כסף לחברות רבות, אך אינו מגיע לכיסים של גוגל. מכיוון שגוגל רוצה להישאר המנוע המוביל והרלוונטי ביותר ובו בזמן לעודד מפרסמים להשקיע כספם אצלה ולא אצל חברות פרטיות אחרות, היא מקפידה לשמור על האלגוריתם של מנוע החיפוש סוד שמור וגם משנה אותו לעיתים קרובות.
לכן מי שעוסק ב SEO במידה מסוימת "מהמר". נכון שיש כלים מוסכמים, אך אף אחד לא באמת יודע כיצד לקדם את האתר שלכם לאורך זמן, ולכן אותן חברות המתמחות ב SEO לעולם לא יתחייבו לתוצאות.

אז מה עושים בכל זאת? איך גורמים לכך שלקוחות ימצאו את האתר שלכם עם גוגל משנה את האלגוריתם וה – SEO כבר לא יהיה רלוונטי?
גוגל מעניקה יותר ויותר משנה תוקף ומשקל להתייחסות גולשים לאתרים. ככל שיש יותר לייקים, שיתופים ותגובות לתוכן בתוך אתר – כך הדירוג שלו עולה. זאת בניגוד לתוכן שיכול להיות עשיר במילות חיפוש, אך שאינו מוביל לתגובות גולשים. מה הרציונאל מאחורי מהלך זה? שהרבה יותר קשה "לזייף" תגובות מרשתות חברתיות על מנת לקדם אתר מאשר לשתול תוכן פיקטיבי במטרה לקדם אותו.
יתרה מכך, גוגל נותנת עדיפות לקישורים ותגובות שמגיעים מהרשת החברתית שלה Google + על פני רשתות אחרות, וזו במטרה לחזק את מעמדה מול פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ורשתות חברתיות מתחרות, ולהשאיר את הכסף של המפרסמים אצלה (במקום שישקיעו אותו בפייסבוק).

אז מה המפתח לשיווק באינטרנט וקידום במנועי חיפוש בתנאים החדשים?

לדבר הבא בעולם קידום האתרים קוראים OAO – Online Audience Optimization כלומר – אנחנו פחות עסוקים בלהביא תנועה חדשה רבה לאתר שלנו. אלא, אנו ממוקדים בקהל הקיים, בצרכים שלו, בהעדפות שלו – מתמקדים בתנועה המדויקת ובקהל הנכון ביותר למותג ולעסק.

ההבדל העיקרי בין SEO ו OAO:
בעוד ש SEO שואף להכניס כמה שיותר גולשים לאתר ולהתמקד במילות חיפוש וביטויים שאותם רוצים לקדם, מטרתו העיקרית של ה OAO היא ליצור מערכות יחסים. הצלחה של מהלכי OAO ימדדו ברמת המעורבות של הגולשים (engagement) ולא במספר הכניסות לאתר.

המטרה המרכזית של OAO היא יצירת מערכת יחסים משמעותית וארוכת טווח עם הקהל של המותג.
מספר טיפים לשיפור נתוני ה OAO:

  •  צריך להיות לך באמת אכפת מהלקוחות שלך ועליך לשאוף להביא להם תוכן איכותי שיהיה משמעותי עבורם.
  • יש לייצר אסטרטגית תוכן ארוכת טווח המעודדת מעורבות גולשים.
  • עדיף להתמקד ביצירת אינטראקציות עם הגולשים מאשר בהגדלת הכניסות לאתר ובהורדת ה. bounce rate – כלים בהם מתמקד ה SEO. דרכים לדוגמא המשפרות מעורבות גולשים: יצירת סקרים, מבצעים, פעילויות שמעודדות תוכן גולשים ועוד…
  • יש להקפיד לבחור מילים וביטויים חיפוש בעלי משמעות גם למותג וגם למחפשים.
  • יש להימנע מיצירת לינקים מרובים ממקומות שונים ברשת, השיטה בה היו נוקטים בעבר במקצוע ה SEO , כי זה ללא ספק מרמז על לינקים מזויפים
  • מצד שני יש לפרוס רשת קשרים ענפה: החיבורים לרשתות חברתיות הם בליבת ה OAO. המרכזיות והחשובות שבהן: Google + , Facebook, Twitter, YouTube , Pinterest.
  • יש להתמקד בקהל הרלוונטי לעסק שלך. במקום לנסות להביא כמות גדולה של גולשים לאתר יש לשאוף לייצר קהילה של גולשים נאמנים שחוזרים לאתר שוב ושוב, כי יש להם חיבור למותג והם מקבלים אצלך ערך ומשמעות.
  • חייב להיות חיבור בין הגלישה מהמחשב הנייח והמכשיר הסלולרי. הגלישה באתרים מהסלולרי עולה בהתמדה, וחשוב שכל הפעילויות השיווקיות ברשת יותאמו גם לגולשים בסלולר.
  • תפיסה חדשה בנושא מילות הקישור – פחות חשוב כמות הופעתן בטקסט. יש להקפיד שיופיעו בכותרות ובכותרות המשנה אך יש להימנע משימוש יתר בהן.
  • המטא תג ירד מגדולתו – גוגל לוקחת אותו היום הרבה פחות ברצינות. חשוב לא להזניח אותו (מכיוון שיש מנועי חיפוש נוספים) אבל הוא פחות משמעותי היום בתוצאות החיפוש בגוגל.
  • יש לחזור ולפנות לקהל שהגיע לאתר שלך ואהב את מה שמצא שם – שוב ושוב ושוב. סוג זה של שיווק נקרא remarketing ומומחי שיווק באינטרנט חוזים שזהו הדבר הבא בתחום השיווק באינטרנט.

נכתב על ידי ענבר בזק, מומחית למיתוג עסקים והבעלים של דה מרקט משרד למיתוג ולעיצוב גרפי. נשמח אם תשאירו לנו שאלות והערות לפוסט בתחתית העמוד.

מאמרים נוספים לקריאה בנושא:

social media3

23 Responses to שיווק באינטרנט – איך עושים אופטימיזציה של קהל המטרה

  • אז איך אצלך אין 0A0 באתר ? זה מצחיק.. את לא רוצה שאתן לך לייק ותגובה איכותית יותר מזו?

    • למה אתה רושם את זה? זה בדיוק המקום להגיב וגם יש מקום לעשות לייק. כפתורי השיתוף והלייק נמצאים בצד שמאל למעלה

  • מקריאת המאמר עלתה בי המחשבה כי עידן הOAO עומד ללא ספק לטובת קהל הצרכנים, בכך שהרשת מלאה ביותר תכנים רלוונטים ואיכותיים עבורו, משום שזו הדרך שלהם להגיע לרמת פופולריות גבוהה, להבדיל מתחום הSEO שאפשר לבעלי העסקים לקדם את דפיהם באמצעות תשלום או שתילת תכנים מסוימים בהתאם לאלגוריתם של הגוגל על מנת להופיע בדפי החיפוש. כמו כן הדבר מאלץ את בעלי העסקים להשקיע מאמץ בהבנת קהל היעד שלו, צרכיו ותחומי העניין שלו, על מנת להתאים אליו את התכנים באופן האופטימלי.

  • כמו שציינת היום ישנן שתי מטרות, להכניס כמה שיותר גולשים לאתר קיים, ומנגד להשאיר את הגולשים לטווח ארוך באתר ושלא ייצאו לאחר מס' שניות.
    לדעתי החשוב ביותר כאן הוא דף הנחיתה, הוא זה שישאיר את הגולשים בעמוד, גם השיתופים של הפייסבוק, המייל או האינסטגרם מועילים בכניסה לעמוד חדש.
    כמו שנאמר גוגל משנה לעיתים את האלגוריתמים, אך גדולתו של אתר היא ליצור כמה שיותר אהדה ושיתופים וכך להצליח יותר.

    • בעיקר מה שמשאיר גולשים הוא תוכן מעניין ורלוונטי לגולשים

  • כיום קיימת סערה גדולה מאוד בעולם השיווק הדיגיטאלי, בתוכה מתקיים ויכוח בין מקצוע ה-SEO – פעולות ומהלכים שעושים על מנת לקדם את האתר במנועי חיפוש ולשפר את דירוג האתרים ודפי האינטרנט עבור מנועי החיפוש וגוגל בפרט, שיש החוזים כי ייעלם מן העולם תוך שנתיים, לבין תחום חדש שנקרא OAO – העוסק בייצור אופטימיזציה של קהל המטרה ברשת ועתיד להחליף את הראשון.
    ההבדל בין השניים הוא שה-SEO שואף להכניס כמה שיותר גולשים לאתר ולהתמקד במילות חיפוש וביטויים אותם אנו מעוניינים לקדם, בעוד שמטרתו העיקרית של ה-OAO היא ליצור מערכת יחסים, כלומר מדידת רמת מעורבות הגולשים ולא מספר הכניסות לאתר.
    תחום ה-OAO אמנם מקשה על המשווק כיוון שהוא צריך להתאמץ ולהשקיע יותר על מנת לרצות את הצרכן, אך מנגד מקל על הצרכנים במציאת מענה מדויק לצורך אותו מחפשים.

  • מאמ מדהים אני חושב שהוא מעביר בצורה מאוד ברורה את המאבק שקיים היום בגישות באינטרנט שקורה כיום בין גוגל לקהל משתמשיה.
    בעבר כפי שרשום באמת מה שהיה מעניין זה התנועה של התארים ומספר הגולשים היום יותר ויותר והן בגלל הרחבת הפעילויות של חברות סטארטאפ של מפתחתות סרגלי כלים / והפצת אתרים בצורה "חינמית" על גבי פלטפרומות שונות ובזאת קידום ושיווק האתרים מתחילות להבין שלגוגול כבר נמאס (וזאת לאחר קבלת אין ספור תלונות מצד משתמשיה) גוגל אף התחילה להפסיק את חוזי ההקרשות שלה עם החברות הנ"ל (ראה" בבילון ועד) ויותר מתקדת בתוכן הקיים של האתרים.
    לכן גם שיטת SEO חייבת לעבור מהפך ולההתמק יותר בדרך של הבאת המשתמים באמצעות חשיפה לתוכן ולעיניין ולא רק על ידיד מניפולציות של חיפוש מילים וכו.
    התוכן זה מה שיהיה החידוש ונקודת התפנית באינרט בתקופה הקרובה. כי עודף המידע כבר ניכר בשטח ויותר ויותר אנשים מתקדים בתוכן ובמסר ולא רק בחשיפה או בלהיות חלק מזה

    אני חושב שישווק טוב הינו שילוב של SEO אבל OAO זה באמת מה שחשוב על מנת להשאיר את הקהל ולהגדיל את החשיפה הן בגוגול או אפילו ע"י משתשמים של חבר מביא חבר לתוכן הספציפי

  • התהליך המתואר לעיל הינו חיובי במהותו. זכור לי שהייתי קטן נורא הפתיעה אותי תמיד השאלה "האם אתה רוצה שאתר זה יהיה אתר הבית שלך"? מה זה אומר אתר הבית שלי? במה זה מתבטא? מה זה נותן לי? המושג בית הוא כול כך רחב ומשמעותי שאיך אתר אינטרנט יכול להוות דבר שכזה עבורך?
    אם כן, נראה שבדיוק לאותו מקום אתרי האינטרנט חוזרים או לחילופין הולכים בפעם הראשונה. אין דבר נכון יותר מאשר שבעלי האתרים יתרכזו בלשמר אותך באתר שלהם מאשר לנסות ולהביא עוד גולשים. בסוף הרי יהיה מדובר ב"תפסת מרובה לא תפסת". שיווק של אתר לא נגבר בהבאת גולשים חדשים כי אם המשך שיווקו לקהל הגולשים הקיים. שהרי משעזב אותך גולש, הוא כנראה לא יחזור…

    • אביתר ברמה העקרונית אתה צודק, אבל חשוב לשלב בין הבאת לקוחות חדשים לשימורם.
      מכיוון שעסק שרק ישמר לקוחות חדשים לא יוכל לצמוח לאורך זמן.
      אכן שיווק הוא מקצוע שמשלב הרבה מאוד אלמנטים ונושא של שימור לקוחות הוא משימה חשובה בפני עצמה.

  • אחרי שקראתי את המאמר ידעתי בוודאות שהמטרה החשובה ביותר בעולם השיווק היא לעזור לצרכן למצוא את מה שהוא צריך ולא לענות על הצרכים של המשווק. וזה בעצם מה שה- OAO עושה. אמנם זה מקשה על המשווק כי הוא צריך לעבוד יותר ויותר כדי לרצות את הצרכן אבל מצד אחר מקל על הצרכנים למצוא בדיוק את מה שהם מחפשים. וזו המטרה החשובה ביותר. בנוסף, המשווקים יבינו שהם צריכים לכתוב תוכן רלוונטי ומעניין וזה דבר טוב לדעתי.

    • חאלד זו תובנה מעניינת וחשובה מאוד.
      כל מי שעוסק בשיווק צריך להבין שצריך לחשוב על צורכי הלקוח וכמובן שצורכי המשווק באים לאחר מכן אבל רק לאחר ש"נכנסנו" לראש של הלקוח והבנו מה הוא בדיוק צריך.
      תודה על הערתך.

  • מנוע החיפוש של גוגל הוא אחד המובילים כיום בעולם אם לא המוביל ביותר. גוגל כחברה מנתבת לנו את המידע, מפנה אותנו למה שאנחנו מחפשים, נכנסת לטלפונים שלנו, מנהלת לנו את הזכרונות, התמונות, האנשים, ההתכתוביות ומה לא…
    לאחר שקראתי שגוגל נותנת עדיפות לקישורים ותגובות שמגיעים מהרשת החברתית שלה Google +, במטרה לחזק את מעמדה מול המתחרים ולהשאיר את הכסף אצלה, אני מבינה שגם בתחום הזה "פוליטיקה" היא לא מילה גסה,
    ומה שנדמה לנו מאוד מובן מאליו – להדליק את המחשב, להקליד את מה שנמצא לי בראש כרגע, ולהיכנס לתוצאה הראשונה שתפסה את עיניי – הוא בעצם בכלל לא מובן מאליו.

  • תודה רבה על המאמר החשוב!
    הבעיה שאני מתמודדת איתה עכשיו, כשאני מנסה לבנות קמפיין פרסומי, היא איך מגיעים לקהל יעד שלי.
    לא מזמן יכולתי לבצע חיפוש מאוד ממוקד בפייסבוק למשל, ולמקד את הקמפיין שלי לקהל יעד מצומצם. כעת, אני לא מצליחה לעשות את זה בשום צורה…
    גם כי משום מה ההודעות שלי פשוט לא מוצגות לקהל יעד, למרות שאני ממש לא מגבילה בתקציב והקהל יחסית רחב. וגם לא מצליחנ לטעון קהל יעד שלי, בגלל שהם לא משתמשים באפליקציה שלי עדיין.
    לינקדאין מצד שני, ממש מפריזים במחירים, ויחסי ההמרה שלהם נמוכים מאוד. נשאלת השאלה, כיצד מגיעים לקהל יעד שלך?

    • הי לובה.
      את מאוד צודקת בכך שזה נהיה מורכב יותר ויותר ליצר קמפיינים יעילים וזולים במדיות החברתיות. יש לכך כמה סיבות עיקריות:
      1. פייסבוק וגוגל הם בראש ובראשונה עסקים שצריכים להגדיל רווחים לבעלים שלהם. ולכן הן נלחמות ב"מפרסמים בחינם" ועושות מאמץ שהפרסום יהיה בתשלום. בכך יש לנו (העסקים הקטנים והבינוניים) הרבה מה ללמוד מהם – איך להתנהל נכון עסקית ולהגדיל רווחים.
      2. בכל הרשתות החברתיות, ובעיקר בפייסבוק, קיים קונפליקט בין הרצון של הרשת להתפרנס מהמפרסמים, לבין העובדה שרוב המשתמשים נמצאים מסיבות חברתיות ולא עסקיות, והם לא מאוד אוהבים להיות מוצפים בפרסומות. קיימת בשנה האחרונה נטישה של פייסבוק לטובהת מדיות חברתיות פחות "מסחריות" ופייסבוק מודעת לכך, ולכן היא מגבירה צעדים שמקשים על המפרסמים.

      יש לי שתי עצות עבורך ועבור מפרסמים נוספים שנתקלים בקשיים דומים:
      1. ניסוי ותהיה. לנסות כמה סוגי מודעות וכמה סוגי קהלי יעד ולראות מה עובד יותר טוב.
      2. להתעדכן כל הזמן וללמוד על השינויים של פייסבוק וגוגל ומדיות חברתיות נוספות, כי לא בטוח שמה שעובד היום יעבוד גם מחר
      3. לא להתבסס על הרשת כערוץ הפרסום היחידי, חשוב להשקיע בשיווק ישיר ושיווק מפה לאוזן דרך מכרים, לקוחות וספקים. לא מומלץ להתבסס רק על פרסום במדיות חברתיות ובאינטרנט בגלל אי הודאות שיש במדיום ובשינויים התמידיים.
      מקווה שעזרתי!
      ענבר

  • SEO הוא עוד ערוץ מכל ערוצי ה- online marketing

  • היי ענבר אני מסכים עם הכל,אבל כיום לאור השינויים אני חושב שתוכן זה הדבר החשוב ביותר,ולינקים זה תוספת קטנה אבל לא משמעותית.

  • לא בהכרח מסכים , 2 הדברים החשובים ביותר בקידום הם תוכן ולינקים , שאר הדברים שציינת נכונים אבל רוב הדגש ניתן ללינקים וכל עוד גוגל מחשיב את הלינק ל"חזק" השאר כבר פחות משנה.

  • אני ממש מסכימה עם החיבור ההולך וגדל בין אתרי האינטרנט והפייסבוק למכשירי הסלולאר. אני יכולה להעיד על עצמי שרוב השימוש שלי באתרים ורשתות חברתיות נעשה דרך הסלולארי. התהליך הוא פשוט, מהיר והרבה יותר נגיש. ואני משתמשת במחשב רק כשאין ביכולתי לבצע את אותה פעולה דרך הנייד. לכן הסתגלות המשווקים למהפכת הסלולאר היא דבר הכרחי ובלתי נמנע.

  • אני חושבת שניתן לראות את השינוי באתרים רבים, שגם מתאימים עצמם לגלישה בטלפון החכמים וגם מחברים את האתר עם הרשתות החברתיות (למשל, אפשרות להגיב על התוכן באתר ושהתגובה תופיעה בפייסבוק). בנוסף, בהרבה אתרים "מעודדים" את הגולשים להשאיר תגובות, לעשות "לייק" לאתר בפייסבוק, לשתף אותו וכו'. כל זה במטרה לחבר בין האתר עצמו לבין הרשתות החברתיות.

    • הי נוהר. היום מדברים על משהו הרבה יותר מתוחכם מאתרים שמותאמים לגלישה סלולארית. היום כבר ברור שהשימוש של גולשים מהסלולאר שונה לחלוטין מגלישה ממחשב נייח או נייד.
      לכן אתר סלולארי צריך להיות בנוי אחרת ומותאם להרגלים אלו. יותר מכך, כבר כיום 50% מהכניסות לאתרים הם מהמובייל ומומחים צופים שזה רק ילך ויגדל. ולכן ההמלצה שלי לכל עסק שעדיין אין לו אתר מותאם לסלולאר שיעשה זאת בהקדם.
      תודה בכל אופן על התגובה שהשארת!

  • אני מסכימה מאוד עם הנאמר, ורוצה לציין שאותו שינוי בא לידי ביטוי בצורה ניכרת במיילים האישיים שלי ואפילו במעבר על דף הפיד שלי בפייסבוק. בעוד שבעבר הייתי מקבלת המון מיילים ׳ספאם׳ שהובילו אותי לכל היותר לבחינה של שניות מועטות באתר ויציאה ממנו, ניכר שהיום האתרים מחפשים כמו משהו אחר מקהל משתמשיהם. מרבית המיילים שאני מקבלת היום, בשונה מבעבר, נשלחים מאתרים בהם עשיתי כבר שימוש ואף נרשמתי אליהם בעבר עם התאמה אישית לי. למשל, אם הסתכלתי על מתכון מסוים- אקבל מייל עם אותו מתכון ומתכונים אחרים שעשויים למצוא חן בעיני כשייכים לאותה ״משפחת מתכונים״. בכך יש פיתוח, בדומה לשנאמר במאמר, של מערכת יחסים עם תוכן של ממש, והשארתי כלקוחה קבועה של האתר.

    • הי רעות.
      את מאוד צודקת.
      המפתח היום הוא היחס האישי וההתאמה של התכנים למשתמש. לשם הולך עולם השיווק והפרסום ובהחלט רואים את המגמה של פרסומות ממוקדות יותר ומותאמות יותר לכל לקוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *