052-3792247

רעיונות שיווקיים » מיתוג » מיתוג רב חושי ורב מימדי – כיצד נשתמש בחמשת החושים כדי ליצור מותג בר קיימא?

מיתוג רב חושי ורב מימדי – כיצד נשתמש בחמשת החושים כדי ליצור מותג בר קיימא?

התחרות על תשומת ליבו של הצרכן הופכת לקשה ומאתגרת יותר עם ריבוי המותגים והמוצרים. רוב המותגים שמושקים כיום הנם ברי החלפה עם נאמנות צרכנים נמוכה. כיצד בכל זאת ניתן לבנות מותג עצמתי ובר קיימא? התשובה היא שילוב של כל חמשת החושים בתהליך השיווקי.
התפיסה של מיתוג הרב מימדי גורסת כי ככל שנשלב יותר חושים בחשיפה למותג שלנו כך ניצור קשר הדוק יותר בין הלקוחות והמותג. למותג שישכיל ויבנה את עצמו תוך התבססות על כל חמשת החושים, יש סיכוי להפוך למותג עצמתי ובר קיימא הרבה יותר מלמותג המתבסס על שני חושים או פחות.

חוש הראיה בתהליכי מיתוג. באופן טבעי זהו החוש הבסיסי לו נותנות רוב חברות המיתוג את הדגש העיקרי. בתהליך המיתוג אנו נותנים דגש רב ללוגו, לצבעים שאמורים להעביר רגשות וערכים. הדוגמאות לכך רבות: קוקה קולה היא מותג רב עצמה המתבסס על צבעי האדום לבן הכל כך מזוהים ועל הלוגו הייחודי לו. הריבוע הכתום של אורנג', הלוגו של נייק הן דוגמאות למותגים שהצליחו לבסס נראות מאוד בולטת ומוכרת של הלוגו. אבל זה לא מספיק. לוגו וצבעי מותג לבד לא ייצרו את נאמנות הלקוחות שלכם למותג.

חוש הריח בתהליכי מיתוג במחקר המקיף מסוגו שנערך על חשיבות החושים בבניית מותגים נמצא כי חוש הריח הינו השני בחשיבותו אחרי חוש הראיה! לכן חשוב לתת עליו את הדעת ולנסות לשלב אותו בתהליך המיתוג של העסק שלכם.
בקרב מומחים למיתוג מזון ידועה התופעה שכשמפזרים ריחות מעוררי תאבון באזור הרכישה מגדילים בצורה ניכרת את הקניה. רשתות המזון מיקמו את מחלקות אפיה באופן שריח המאפים הטריים יתפזר בכל החלל לאחר שגילו את האפקט החיובי (מבחינתם) על הגדלת סל הקניה. בחנויות קוסמטיקה מפזרים ניחוחות של בשמים על מנת להעשיר את חווית הקניה. מחקר בקרב לקוחות מקדונלד'ס העלה שהם דרגו את הריח האופייני כאחד מגורמי המשיכה לחזור ולבקר בסניפי מקדונלד'ס.
אבל מה לגבי מותגים שפחות אופייני להם חוש הריח? כיצד נוכל להוסיף להם את מימד הריח בתהליך המיתוג? גם לכך יש מספר דוגמאות: יצרני מכוניות מפזרים תרסיס ריח במכוניות חדשות כדי להעצים את חווית המכונית החדשה, בבתי קולנוע מציבים מכונות שמפזרות ריח של פופקורן כדי להעצים את חווית הצפייה וכדי לעודד רכישה, בחנויות טבע נאות יש ריח אופייני של הנעליים החדשות והדוגמאות הן רבות.

חוש הטעם בתהליכי מיתוג. קיים קשר הדוק בין חוש הטעם וחוש הריח ולרוב הטעם מושפע מהריח (שכן האף קודם לפה בתהליך האכילה). אמנם השימוש בחוש הטעם לתמיכה בתהליך המיתוג הנו מוגבל מעצם טבעו ואינו מתאים לכל המוצרים, אבל בכל זאת יש מספר הזדמנויות בתחום זה ששווה לתת עליהן את הדעת. למשל – רשת מלונות שתציב בכל אחד מהחדרים וגם בכניסה פרי בטעם אופייני או ממתק ממותג תיצור חיבור בין הלקוחות החוזרים ומבקרים באותו מלון לבין הטעם המוכר. רעיון זה מתאים גם לחנויות קמעונאיות שיכולות לצרף מכונת קפה איכותית או לכבד את המבקרים במעדן כלשהו שיוסיף את חוש הטעם לחוויית הקניה וכתוצאה יחזק את הזיכרון של הצרכן מהביקור ואת הנאמנות למותג.
במוצרי מזון המשימה קלה הרבה יותר: מחלבת הנוקד הצליחה לייצר אפיון ייחודי למוצרים על ידי הוספת יין למעטפת הגבינות האיכותיות. בתהליך המיתוג בחרנו את הצבע בורדו כדי לחבר בין טעם וריח היין לצבעוניות העזה של היין שהפך לאופייני למוצר.
מפעל שוקולד מהגליל בחרו כאסטרטגיה להשתמש בכל ,המוצרים בשוקולד מריר פרווה מסוג מסוים, באופן שיוצר טעם מאפיין למוצרים, ויוצר העדפה אצל קהל היעד שהם שפים וקונדיטורים שיודעים לתכנן את הקינוח בהתאם לטעם השוקולד המוכר והצפוי.

חוש השמיעה בתהליכי מיתוג ישנן חברות ששילבו בתהליך המיתוג את חוש השמיעה כחוש מרכזי. כולם מכירים את צליל הפתיחה והכיבוי של מערכת ההפעלה של windows שהוא זהה בכל העולם. הצלצול המוכר והמזוהה של נוקיה נוצר על מנת לבנות את המותג באמצעות חוש השמיעה. בתהליך המיתוג מאוד מומלץ לחבר קול וצליל ייחודיים. אפקט זה אינו מושג רק על ידי הצלילים שאנו מקבלים בתשדירי מסחריים ברדיו או בטלוויזיה, אלא גם כתוצאה מהוספת מוזיקת רקע המנוגנת באתרי אינטרנט, בחנויות, כצליל המתנה לשיחה בטלפון או אפילו כצלצול משותף לכל הטלפונים של עובדי החברה. אם נחזור לדוגמא של קוקה קולה – שימו לב לצליל פתיחת הבקבוק עם הגזים היוצאים שנשמע בכל פרסומת של החברה וכמובן גם כשאנחנו פותחים בקבוק חדש שרכשנו. צליל זה הונדס ותוכנן במשך שעות רבות במעבדות החברה והוא לא מקרי!

חוש המישוש בתהליכי מיתוג חוש המישוש דורג כנמוך מבין חמשת החושים בתהליך המיתוג. הדרך לשלב חוש זה היא על ידי עיצוב המוצר בצורה ייחודית ואופיינית לו. גם כאן השכילה קוקה קולה והצליחה לשלב את חוש המישוש בתהליך בניית המותג (לא פלא שמדובר באחד המותגים החזקים בעולם!). היא השיגה זאת על ידי הצורה הייחודית של בקבוק הזכוכית של קוקה קולה שהיה אחיד בכל העולם וחווית האחיזה בו הייתה שונה משל משקאות אחרים. גם בבקבוקי הפלסטיק של החברה נשמרה צורה זו. דוגמא נוספת לשימוש מוצלח בחוש המישוש בתהליך מיתוג הינו של חברת טייני לאב שעושה שימוש בבדים במרקמים מאוד ייחודיים ובכלל מדובר בחברה שמשלבת מגוון חושים במוצריה (מישוש, צלילים, וצבעוניות עזה).

לסיכום: על מנת לבנות מותג חזק ובר קיימא מומלץ להשתמש בשיטת המיתוג הרב חושי ולנסות לשלב כמה שיותר חושים במפגש של הלקוח עם המוצר. שילוב של כל חמשת החושים בתהליכי מיתוג יגדיל את סיכוייו של המוצר שלכם להפוך למותג מצליח!

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית מיתוג לעסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם אתם מוצאים שמאמר זה היה משמעותי עבורכם – שתפו אותו או עשו לנו לייק על ידי לחיצה על אחד מהכפתורים בחלקו העליון השמאלי של האתר.

רוצים למתג את עצמכם ברשת ולא יודעים איך? צרו עמנו קשר קשר ונשמח ללמד אתכם איך עושים את זה צעד אחר צעד. כמו כן דה מרקט מעניקה לכם שירות של ניהול מותגים באינטרנט – ומנהלים עבורך את כל הפעילות השיווקית ברשת ומחוצה לה.

One Response to מיתוג רב חושי ורב מימדי – כיצד נשתמש בחמשת החושים כדי ליצור מותג בר קיימא?

  • מעניין מאוד!! אין ספק שזה מעורר מחשבה ואכן הקנייה היא רב חושית המפעילה את קסמה על הצרכן!! נהנתי מאוד לקרוא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *