052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » שיווק נכון ברשתות החברתיות

שיווק נכון ברשתות החברתיות

גם בשיווק ברשתות החברתיות יש חוקי התנהגות. מהו גבול הטעם הטוב לשיווק שיביא תוצאות ולא ירגיז את הלקוחות? מה מבדיל בין אמירה מפולפלת לאמירה פוגענית? מתי אני מפרסם מוצלח ומתי אני סתם נודניק? במאמר זה אנסה לענות על כל השאלות הללו מניסיוני האישי, וחכמה שלאחר מעשה.

חשוב ראשית להבין שאין שום תוכנית שיווק באינטרנט כיום שאינה כוללת בתוכה שיווק ברשתות חברתיות, שכן הרשתות החברתיות הפכו לכלי מפתח משמעותי בעולם הוירטואלי.

מוניטיןלא לערבב בין פייסבוק עסקי לפייסבוק אישי- החוק הראשון. לכל עסק במאה ה21 – למעט יוצאי דופן – יש עמוד עסקי בפייסבוק. כל חיפוש בגוגל של עסק מסוים, מבוטיק בגדי יד שניה עד רשת בינונית למכשירים סלולריים, יניב גם את האתר הרשמי של החברה וגם את עמוד הפייסבוק שלה. הרשת החברתית מונה כיום כ 4 מיליון משתמשים, ואין מפרסם שפוי שיוותר על כזה קהל.

כאשר לקוח פוטנציאלי נכנס לדף העסקי שלכם בפייסבוק הוא מצפה למצוא בדף מידע רלוונטי עבורו. מידע שכזה ודאי יהיה מיקום העסק, אפשרויות הזמנה אונליין, קולקציה וכדומה. עמוד הפייסבוק מאפשר אינגייג'מנט (מעורבות) עם הלקוחות, הרבה יותר מאתר תדמיתי רגיל. הגולשים יכולים להגיב – לחיוב או לשלילה – והכל יראו זאת. במידה ואתם משתמשים בפייסבוק הפרטי שלכם גם כעמוד העסקי, השיח עשוי להתערבב.

שימו לב, שיווק באינטרנט בכלל, ושיווק ברשתות החברתיות בפרט, הנו בעל אופי נינוח יותר ופחות רשמי מהשיווק במדיות מסורתיות, אך גם הוא מבשר את התדמית והמיתוג של העסק. המיתוג העסקי עשוי להיפגע באם חבר קרוב, שכן, אמא שלכם או בן / בת הזוג, הגיבו באופן נזעם ואישי ללקוח לא מרוצה. זה יוצר תחושה לא מקצועית ומוריד מערכו של המוצר. לכן, חשוב להפריד בין דף הפייסבוק האישי לעמוד הפייסבוק העסקי. הערה חשובה: באחד הפוסטים הקודמים שלי ציינתי שזה לא חשוב האם תעבדו מדף עסקי או אישי. כך באמת האמנתי עד לא מזמן. לאחרונה נערך דיאלוג מביך בדף הפרטי שלי בין קולגה מהתחום המקצועי לבין חבר של בעלי, וכתוצאה מאירוע זה הגעתי למסקנה שיש חשיבות להפרדת הכוחות הזו, גם אם לפעמים זה מבאס אותנו לתחזק שני דפים….

מינון- בעידן של שיווק באינטרנט ורשתות החברתיות, האצבע על העכבר מאוד קלה. אין פשוט יותר מלפרסם לינק לאתר העסקי ברשת החברתית פעמיים ביום, ללחוץ post ולשתף אלפי אנשים, ולהרגיש מעולה שכולם רואים אתכם. אבל נוכחות יתר עשויה גם להזיק. הפרסום צריך להיות אפקטיבי. בסופו של דבר, אם נפרסם במינון גבוה מידי בלי לתת תועלת אמיתית, האוהדים והלקוחות הפוטנציאלים יתעלמו מכם או גרוע מכך – ינטשו את הדף העסקי שלכם.

הרבה מדיהסוגית המסר האישי מול הפצה קולקטיבית – ממערכות הפצת מסרים מתקדמות (כגון מערכת T-roo בה אני משתמשת) ניתן לשלוח מסר אחיד לכמות גדולה מאוד של קבוצות ודפים בפייסבוק ולהשיג חשיפה עצומה בלחיצת כפתור אחת. החיסרון? התוכן הוא זהה לכולם, המסר לא אישי. מסר אחיד שמופץ לקהל הרחב עשוי להיתפס כזלזול.

אז מתי נכון להשתמש במערכות כאלו ומתי עדיף להקפיד על מסרים אישיים? תמיד תשאלו את עצמכם 'מי הקהל שלי, ומה אני עבורו'. אם מדובר בקהל לקוחות פוטנציאלים שאין לי שום אינטראקציה אישית איתם ושעשויים לרכוש את המוצר שלי אם רק יחשפו אליו – אני ממליצה על הפצת המסר לכמה שיותר דפים וקבוצות. אבל אם אתם חברים בקבוצה מקצועית בפייסבוק בה נערכים דיונים מקצועיים, הפצת מסר קולקטיבית שאינה אישית עשויה לפעול לרעתכם, לעשות לכם "שירות דוב" ולפגוע בתדמית העסק.
יש לזכור שאנחנו פועלים על פי מערכת ציפיות, ויש להיות מודעים לציפיות הלקוחות שלנו מאתנו, ומה מערכת היחסים ביניכם בעלי העסק לבין הקהל שלכם. ככל שהעסק גדול יותר ומנוכר יותר (למשל חברות גדולות ומותגים גדולים) הציפייה של הגולשים ליחס אישי נמוכה יותר. בעוד שעסקים קטנים בהם בעל העסק הוא המותג עצמו, מצפים שיהיה יחס אישי יותר.
ובכל מקרה, גם אם בחרתם לפרסם מסר במערכת הפצת מסרים קולקטיבית וקיבלתם באמצעות הפרסום המון פניות מלקוחות (כמו שקרה לי לא פעם) – הקפידו לענות באופן אישי לכל לקוח ולקוח.

ההקשר בו נאמרים הדברים- חשיבות הקונסטקסט בתהליך השיווקי והפרסומי. סעיף זה מתחבר לנושא מערכת הציפיות המוזכרת בסעיף הקודם.
הקונטקסט הוא מכלול האירועים, אופי היחסים עם הקוראים והמיתוג שלכם, אשר משפיעים על הפרשנות שיעניקו הקוראים למסרים שתפרסמו. לדוגמא, אם הגולש מזהה מפרסם מסוים כמי שדוחף את התוכן הפרסומי שלו פעמיים ביום, תוך שימוש במערכות הפצת מסרים המוניות, סביר להניח שיפסיק להתייחס ברצינות לפרסומים ולא ישקיע מאמץ בהתייחסות לתוכן. מצד שני, מפרסם שמספק בכל פרסום שלו תוכן חדש ומעניין ושומר על מינון סביר (בעיני מינון סביר הוא 3-4 פרסומים בשבוע) יזכה לתגובות רבות, להתעניינות מצד הגולשים ובכלל – יקצור הצלחות בפעילות השיווקית שלו ברשת.
מפרסם טוב צריך להיות מודע ורגיש לתגובות הגולשים, לזהות אילו פוסטים עוררו עניין ואילו יצרו תחושה של "ספאם". לפעמים הכוונות שלנו טובות ואנו מרגישים שאנחנו נותנים מסר חשוב ובעל ערך לקוראים אבל אנחנו מכניסים אותו בהקשר הלא נכון (למשל בקבוצה לא מתאימה או בדיון של מישהו אחר) ואז למרות הכוונות הטובות אנחנו לא תורמים למיתוג העסקי שלנו אלא אפילו פוגעים בו.

social media5תחדשו ותנו ערך – אחרון חביב: תמיד שיהיה לכם מה לחדש, לעניין ולאתגר את הקוראים שלכם. אל תזרקו את המסר שלכם ותקוו לטוב ביותר. תפנו לאוהדים שלכם, תשאלו שאלות, כתבו באופן שמזמן דיון, והכי חשוב – כבדו את האוהדים והגולשים ברשת החברתית. אמירות סתומות שנזרקות באוויר לרוב נתפסות כמצג ראווה סתמי. כאשר אתם פונים אל הגולשים בשאלה או מזמנים דיון, אתם יוצרים מעורבות ומוטיבציה – וזהו הפרסום הטוב ביותר. אם הלקוחות שלכם מדברים איתכם אתם כנראה עושים משהו נכון. אבל אם עוררתם דיון ואז נעלמתם לדרככם – זה מאוד מעליב ומשדר זלזול למי שהגיב לכם. הקפידו לתת ערך אמיתי ולא לפרסם רק בשביל הפרסום. עקרון זה נכון לגבי כל סוג פרסום שהוא, בין אם מדובר בשיווק מסורתי או שיווק באינטרנט וברשתות חברתיות – חשוב שהלקוח שלכם ירגיש שאתם נותנים לו ערך מוסף.

הזמנה לשיח יכולה להיות שאלה בנוגע לעסק, או אפילו נושא שהוא אינו המוצר באופן ישיר. דוגמא אישית: כבעלת עסק למיתוג עסקים ולשיווק באינטרנט, אני מייצרת לעיתים קרובות אסטרטגיה שיווקית ללקוחותיי ובונה להם תכנית עבודה כאשר הביצוע הוא בידיהם. מאחר ושמתי לב כי רבים מהלקוחות מתקשים ליישם את התוכנית ולבצע בפועל את הפעילויות השיווקיות הנדרשות מהם בתחום השיווק ברשתות חברתיות והשיווק באינטרנט בכלל, העליתי שאלה בפייסבוק ללקוחות פוטנציאליים שלי: האם תהיו מעדיפים שאעשה זאת עבורכם? האם תסכימו לשלם עבור שירות שמנהל עבורכם את השיווק באינטרנט?
כמות התגובות שקיבלתי הייתה אדירה. באופן הזה גם יצרתי שיח עם לקוחות פוטנציאליים וקולגות, גם קיבלתי מידע חשוב שיעזור לי לבנות נכון את המוצר ולתמחר אותו נכון, וגם הרווחתי לקוחות חדשים.

לסיכום
מאמר זה סקר חלק מהתובנות בנוגע לתחום שיווק באינטרנט ושיווק ברשתות חברתיות. כמשווקים, עלינו להיות תמיד עם יד על הדופק ורגישים למתרחש במרחב המקוון. הניסיון האישי שלי מלמד אותי כי חשוב מאוד לעשות את ההבחנה בין עמוד אישי לעמוד עסקי, יש להיות מפרסם מחדש ומעניין ולא מפרסם נודניק, לשים לב מי הקהל שלי ומה אני עבורו, ותמיד לחדש.

נכתב על ידי ליאור דוד, תקציבאית, 'דה מרקט' משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

אם נהנית מהקריאה ניתן למצוא מאמרים נוספים בנושא שיווק באינטרנט ומיתוג עסקים

אם אתם רוצים שננהל עבורכם את השיווק ברשת החברתיות אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר לתיאום פגישה ללא התחייבות.

17 Responses to שיווק נכון ברשתות החברתיות

  • מבחינתי, דף פרסומי מוצלח הוא כזה שלא מרגיש פרסומי. זאת אומרת, הגדולה היא לתת לאנשים להרגיש שלא מדובר בפרסום על ידי שיח "בגובה עיניים". לדוגמה, דף של עסק שאני אוהבת מאוד הוא "מכופתרות" https://www.facebook.com/mekuftarot, מדובר בחנות וירטואלית של תכשיטים ובגדים. בעלת העסק מצטלמת בעצמה לדפים השיוקיים ומדגמנת את המוצרים שלה ביחד עם הילדים שלה. היא מחלקת באופן קבוע הנחות, מתנות ופרסים כחלק מתחרויות. זו בעיניי דוגמה איך גורמים לקהל להרגיש כמו קהילה ולהנות מהתכנים הפרסומיים.

  • אני חושבת שחידוש ועניין זה ערך פרסומי חשוב ביותר. בעצם, אם המינון והקונטקסט נכונים, והתוכן מעניין הוא כמובן יגרום לשיתוף של קהל היעד ויפתח את המותג לקהל רלוונטי רחב הרבה יותר. לדעתי חשוב גם כשמתחילים שיווק באינטרנט להתחיל בכמה כתבות מאוד מקוריות שיגרמו לשיתוף בין הלקוחות הרלוונטיים ויצרו מודעות, ואז להתחיל בשליחת תוכן באופן קבוע ובמינון נכון כמובן, לאותם אנשים וקבוצות רלוונטיות שהחלו לעקוב אחרי המפרסם, ובאמת להגיב בצורה עניינית ולהעלות שאלות לדיון בקבוצות אליהן רוצים לשווק.

  • הייתי רוצה להגיב דווקא על הפסקה האחרונה ״תחדשו ותנו ערך״: בכל הנושא של חידוש, אקטואליות ותגובות רלוונטיות ובזמן אמת, לדעתי אין תחליף לעורכי תוכן טובים – אנשים שמתמחים בתחום. לכן אני נוטה לא להסכים עם האימרה ״להשאיר את הביצוע בידי הלקוח עצמו״. נכון, אומנם הלקוח הוא זה שמכיר את העסק שלו הכי טוב, אבל לא תמיד הוא גם יודע לשווק אותו הכי טוב. יתרה מכך, אם עורך תוכן מקצועי שואב מבעל העסק את הערכים החשובים של העסק שלו ומיישם אותם אל מול הלקוחות באמצעות הכלים המקצועיים שלו – בשביל בעל העסק, כולם יוצאים מורווחים. ניתן לראות את ההוכחה לזה בכל המותגים הגדולים – הם אינם מנהלים לעצמם את התוכן, אלא משלמים לחברות חיצוניות שינהלו להם אותם ובצורה זו ניתן לשמור תמיד על אקטואליות, תגובות וניהול שיח בזמן אמת (קריטי).

  • אני חושבת שכלל חשוב שנאמר בין השורות אך לא מפורשות הוא העדכניות. כדוגמא, אני רוצה לתת את דף הפייסבוק של חברת הביגוד האינטרנטית- adikastyle. החברה מפרסמת מדי יום בגד מסוים מהקולקציה האחרונה שלה ומוסיפה אמירה שהופכת את חווית הקנייה (לטעמי, במיוחד לנערות צעירות) לשיקית יותר, 'מגניבה' יותר וללא ספק לנעימה יותר. מספר אמירות לדוגמא:
    * הו, סבסטיאן: עליונית הצמר האפרפרה היא אחת מהכוכבות של הפקת האופנה האחרונה שלנו. הקסם שלה טמון בוורסטיליות: זירקו אותה מעל טופ שחור בייסיקי וקבלו אווירה גראנג'ית, שלבו עם חולצה לבנה ומכופתרת ולפתע היא הופכת לליידי מתוקתקת. 259 ש"ח, לרכישה כאן
    * טייץ ריבועי דיסקו החדש מתחיל את המסיבה! לשלב בבוקר עם סוודר צמרירי, ללבוש בערב עם טופ שחור מרשים – ולקבל פריט מנצח. 99 ש"ח, לרכישה כאן

    דרך נוספת לתחזק את דף הפייסבוק ולהשאיר אותו במרכז העניינים, לדעתי, היא לשלב ידוענים במסגרתו. בימינו, במיוחד בתחום ההלבשה, בנות תופסות דוגמניות/ שחקניות וידועניות בכלל כמודלים לחיקוי. הדגשת השימוש של אותם מפורסמים במוצר המוצע מעלה את הערך שלו. לדוגמא (גם מדף הפייסבוק של adikastyle):
    * בר רפאלי בסריג לבן בגזרת אוברסייז: למסגר ולשבץ במילון תחת הערך "קז'ואל-שיק". בר, הרוסים עלייך 229 ש"ח, לרכישה כאן
    (לתמונה: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=769741696376089&set=a.209763229040608.64395.205045252845739&type=1&theater)
    * שבת הרפתקנית וקסומה באדיבות הפקת האופנה שלנו: צילמנו אותה ביער עם דוגמניות העל יערה בנבנישתי ושביט ויזל. שביט לובשת בתמונה את עליונית טרנץ' החורים החדשה, ולא מותירה בנו אפילו צל של ספק: זה הזמן לצאת להרפתקה! 289 ש"ח, לרכישה כאו >
    (לתמונה: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=769214099762182&set=a.209763229040608.64395.205045252845739&type=1&theater)

  • הבהרת נקודות מאוד חשובות בנוגע לפרסום ברשת שעוזרות לי באופן מיוחד מאוד כי אני מנהלת גם דפים בפייסבוק ותמיד נתקלת בבעיות של תגובות שליליות ומזלזלות , אבל מה שצריך לדעת הוא שהתשובה שלנו לגבי תגובות אלו צריכה להיות זהירה וחכמה כי מדובר בשם של רשת או חברה שהיא חשובה ואי הבנה או זלזול קטן עלול לפגוע בשם זה ,כשהרשת מאפשרת חופש ביטוי לפעמים צריך להגביל את זה או לסמן גבול שמאחוריו עומד השם והפרטיות שלנו
    תודה

  • זה מאוד יפה אבל איך נדע מה מעניין את הקהל? לדעתי לכל post יש את הקהל שלו, כי יש דברים שמעניינים אנשים מסוימים לא את הכל, ולכל נושא יש את המעריצים שלו ואת המתעניינים בו

  • איליה, אני מסכימה עם כל מילה. זה בדיוק מתכתב עם 'מערכת הציפיות' אשר מוזכרת במאמר.

  • אני חושב שבעת הפצת מסרים פרסומיים בקבוצות פייסבוק חשוב מאוד להתייחס לצורך שאותן קבוצות ממלאות עבור משתמשיהן.

    כשאדם עושה לייק לקבוצה שמראש מוגדרת כקבוצה עסקית בעלת שאיפה למכור לאותו אדם מוצרים או שרותים, ישנה ציפייה מצד אותו אדם לקבל תכנים פרסומיים מאותה קבוצה (אם כי לא במינון מוגזם). במקרים כאלה השיווק מתקבל בהבנה.

    כאשר תכנים כאלה מגיעים לקבוצה שהוגדרה מראש על ידי יוצריה ומשתמשיה לצורכי אינטראקציה בלבד, התכנים הפרסומיים נתפשים כהפרה של מטרות הקבוצה וכפלישה של תוכן בלתי רצוי, ועל כן האנטגוניזם כלפיהם.

    דוגמה דומה (גם אם אחת אשר לא עוסקת בתוכן שיווקי) לנושא שעליו אני מדבר היא למשל קבוצת הפייסבוק של החוג למדעי המדינה. הקבוצה נפתחה במטרה ליצור אינטראקציה סביב הלימודים בחוג על מנת להקל על חייהם של הסטודנטים, אך כעבור זמן קצר פלשו אליה אנשים שהתחילו לנצל את הקבוצה לצרכי תעמולה פוליטית. התעמולה הפוליטית יצרה אנטגוניזם רב כלפי אלה שהפיצו אותה היות וזו לא היתה מטרת הקבוצה.

    כמובן שיש קשר בין תעמולה פוליטית לקבוצה של סטודנטים אשר לומדים פוליטיקה כשם שיש קשר בין תכנים פרסומיים לקבוצה של מפרסמים המנהלים דיונים באשר לטכניקות פרסום, אבל כיוון שתכנים אלה לא נתפשים על ידי המשתמשים כמתאימים להקשר שבו הקבוצה הספציפית הזאת מתנהלת, הם מתקבלים כסוג של הפרת חוזה בלתי כתוב בין הקבוצה למפיץ המסרים.

    • איליה בהחלט תגובה לעניין. תודה רבה לך ולליאור שמעליך!

  • אצטרף גם לשיח בנוגע לפרסום 'אישי'. אני מסכימה מאוד עם מה שנאמר. גם אני כלקוחה מאוד לא מסבירת פנים (בלשון המעטה) לכל פרסומת. אך הכוונה בנאמר לעיל, היא כאשר אתה מפרסם בקבוצות פייסבוק עם קולגות, או עם אנשים שיש לך מגע אישי איתם.

    במקרה כזה, אם תדביק להם על הקיר את אותה מודעה שאתה שם לכולם, זה יכול לעורר אנטגוניזם אף גדול יותר מאשר פנייה אישית, במיוחד אם אלו קולגות מתחום הפרסום. הם מכירים את כל הטריקים.

    בנוגע לפרסום בתפוצה רחבה, גם אני אעדיף פרסום רגיל שאינו מתיימר לפנות אליי בצורה 'חברית', כי אנחנו ממש לא חברים. דוגמא לפרסום קולקטיבי שמאוד מצא חן בעיניי, והתאים לי מבחינת העדפותיי האישיות. בוטיק לבגדי יד שניה שהחליט לשווק תכשיטי וינטג' שדיגמנו כלבים (התוצאה מפתיעה לטובה): https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153412154085046&set=a.10150664150995046.694610.10150139110015046&type=1&theater

    אני עוקבת אחר פרסומיו של הבוטיק באופן עקבי כמה פעמים ביום, ועדיין לא נפגעת ששמי לא מופיע בכותרת הפוסט:)

  • בהמשך למה שאלה כתבה בנושא ה"אישי" או "לא אישי" בפייסבוק:

    אני לא בטוחה שבאמת אפשר לפנות כמותג בהודעה אישית למשתמש פייסבוק ולא לעורר אנטגוניזם.
    זה קצת כמו נציג מכירות שמתקשר אלינו בטלפון, וגם אם יש סיכוי שהמבצע מאוד מאוד ישתלם לנו, הרוב טורקים את הטלפון באמירת "אני לא מעוניין".
    יש משהו בלדעת שמישהו מנסה לשכנע אותך שיוצר אפקט של אנטי שכנוע כבר מלכתחילה.

    לדעתי, גם העסק כ'כסק' צריך לדעת לא לערבב את האישי עם ההמוני בצורה כזו ברורה לעין.
    וגם, מנסיוני האישי, ברגע שעמוד עסקי שעשיתי לו לייק שולח לי הודעות אישיות, אני פשוט אוריד ממנו את הלייק.

  • התחברתי מאוד למה שרשמת ואני מאוד מסכימה עם דעותייך רציתי להגיב בנושא לפרסום האישי שדעתי היא שלא משנה אם שמי יהיה רשום או לא כי אני מודעת לעובדה שגם אם הפנייה מתחילה ב-"היי אלה יש לנו מבצע עבורך" זה נעשה סתם, החשיבות היא יותר שהפרסומת שנשלחת אליי נשלחת אליי באמת כי היא מתאימה לי מבחינת הצריכות הקודמות שלי, הגיל ועוד פרמטרים. לפי דעתי התוכן צריך להיות יותר מותאם ללקוח מאשר החשיבות שהוא יועבר לו בצורה האישית

    • אלה זו סוגיה מעניינת מה שאת מעלה, כי זה מאוד מגביל את יכולת המפרסמים לפרסם בערוץ הזה. בסופו של דבר אין שום יכולת למפרסם באמת לפנות באופן אישי לכל לקוח ולקוח, וכמו שדיברנו בשיעור ישנן היום מערכות אוטומטיות שמאפשרות הפצה ופניה בו זמנית לקהל מאוד גדול.
      השאלה היא באמת מה יותר משמעותי ואפקטיבי למשווקים הפניה האישית או הויראליות והיכולת להגיע לקהל רחב. (כמובן שללקוח הפניה האישית משמעותית יותר)

  • אני חושבת שנושא המינון הוא קריטי בפייסבוק. אנשים עושים "like" להרבה עמודי פייסבוק עסקיים. אם העמוד יהיה לא פעיל – הם ישכחו ממנו, ואם העמוד יהיה פעיל מדיי – הם עלולים למחוק אותו. קשה מאוד למצוא את המינון שלא יעמיס מדיי על הnews feed אבל שגם ישאיר את המותג בתודעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *