052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » פרסום באינטרנט – רשתות חברתיות והצרכן הישראלי החדש

פרסום באינטרנט – רשתות חברתיות והצרכן הישראלי החדש

פוסט זה מציג את חדירתן של רשתות חברתיות לישראל והשפעתן על דפוסי התקשורת ודפוסי הצריכה. זהו חלק שני בסדרה של שלושה חלקים המסכמת את עיקרי הממצאים של מחקר מקיף שנערך בישראל ועוסק באופן בו רשתות חברתיות משפיעות על החלטות רכישה של לקוחות בעידן הדיגיטלי. לחלקו הראשון של המאמר.

כתוצאה מחדירת האינטרנט בכלל בכל בית בישראל ובפרט חדירתן של רשתות חברתיות בכל מגזרי האוכלוסייה, ניכר כי הדרכים שבהן צרכנים מתקשרים זה עם זה השתנו באופן דרמטי. שינוי זה רלוונטי לאופן שבו צרכנים מחליפים ביניהם אינפורמציה על מוצרים שונים ולאופן שבו הם צורכים אותם. social media5

האינטרנט הפך זה מכבר  לכלי תקשורת עבור הצרכנים, וכיום הוא מקור המידע העיקרי עבור צרכנים רבים במקום עבודתם ובביתם. צרכנים שבעבר נעזרו באמצעי התקשורת המסורתיים כמו רדיו, טלוויזיה, מגזינים, עיתונים וכו', דורשים שליטה רבה יותר על צריכת המדיה שלהם ועל גישה מידית ונוחה למידע וצורכים היום בעיקר מידע בכלים ובאמצעים דיגיטליים.

מהפכת המדיה החדשה בכלל והרשתות החברתיות בפרט, המתחוללת בשנים האחרונות במלוא עצמתה, הולידה צרכן חדש.

מדובר בצרכן מתוחכם, המחובר תמידית. זהו צרכן בקיא מבעבר, החשוף למידע זמין ומעודכן ממקורות מידע רבים מבעבר, אשר בודק יותר, מקושר יותר ובוחר לעצמו את ערוצי המידע הנוחים לו.

יכולת הצרכנים לשוחח ביניהם, באמצעות רשתות חברתיות המקוונות, מחזקת את כוחם ומשפיעה על יכולתם להגיע להחלטות צרכניות חדשות ומבוססות יותר. פרסום באינטרנט הוא כבר מזמן לא תהליך של חברה שמפרסמת ולקוח שקולט את המידע הפרסומי, אלא תהליך דו סטרי של לקוח ומותג – ששניהם שותפים בתהליך השיווקי.

 

מלקוח פאסיבי ללקוח אקטיבי:

דרכי ההתקשרות של צרכנים זה עם זה השתנו דרמטית בעשור האחרון. שינוי  זה רלוונטי לאופן שבו צרכנים מחליפים אינפורמציה על מוצרים שונים ולאופן שבו הם צורכים אותם. המדיה החדשה (New Media), על שלל הפלטפורמות החברתיות שבה, מאפשרת לצרכנים לקדם ולהפיץ רעיונות.

הצרכן הופך מלקוח פאסיבי ללקוח אקטיבי: social media

  • הלקוחות הופכים לקמעונאים באתר "eBay"
  • למפיקים או במאים באתר "יוטיוב"
  • ליוצרים באתר ויקיפדיה
  • למבקרים חריפים באתר אמאזון

 

מאפייני הניו מדיה (New Media):

הניו מדיה, היא אמצעי הפרסום החדשים, הכוללים ביניהם אתרי אינטרנט, ערוצי תקשורת דיגיטליים אחרים, רשתות חברתיות וערוצי מידע שבהם צרכנים פעילים עוסקים בהתנהגויות אשר ניתנות לצריכה על ידי אחרים. הדבר מתרחש הן בזמן אמת והן זמן רב לאחר מכן, ללא קשר למיקומם של הצרכנים במרחב.

החוקרים מונים שישה מאפיינים לניו מדיה:

1. תפוצה רחבה – היכולת להגיע לקהלים גדולים מאוד בעלויות נמוכות יחסית

2. פרואקטיביות – הצרכן תורם את חלקו לשרשרת המידע ויוצר תכנים ביחד עם המפרסם

3. התוכן גלוי ופתוח לכל אדם הרשתות יוצרות חשיפה גבוהה וברובן הצרכן משתמש בזהותו האמיתית והמסרים שכותב תחת שמו האמיתי

4. זמן אמת וזיכרון – התקשורת עם הצרכן בזמן אמת והתוכן נשאר לנצח ברשת וניתן להיחשף אליו גם שנים אח"כ (אי אפשר למחוק או להעלים תוכן שפורסם במדיה החדשה)

5. נמצא בכל מקום – המדיה החדשה מאפשרת לצרכנים להגיע ולהיות נגישים לצרכנים אחרים ולחברות מסחריות, כמעט בכל זמן ובכל מקום באמצעות המכשיר הנייד

6. מרושת – הצרכנים משתמשים במדיות החברתיות  במטרה  ליצור ולשתף תוכן, לתקשר זה עם זה וליצור ולבנות קשרים עם אנשים אחרים.

 

גידול בכמות המשתמשים ברשתות חברתיות

במחקר אמריקאי שנערך ב- 2011 עלה כי עד שנת 2005 רק 8% מאוכלוסיית הגולשים דיווחו על שימוש ברשת חברתית. כאשר בשנת 2011, 65% מאוכלוסיית הגולשים הבוגרת דיווחו על שימוש ברשתות חברתיות.

השימושים העיקריים של צרכנים במדיה החברתית: social media3

  • חיפוש מידע
  • השוואת מחירים
  • ביקורת על מוצרים (תקשורת פה לאוזן)
  • תקשורת עם הארגון – שירות לקוחות, תלונות, תיקונים וכד'
  • רכישה

נמצא כי מקור המידע שעובר בין הצרכנים מפה לאוזן הוא המשפיע ביותר בקבלת החלטות צרכניות בתוך המרחב הדיגיטלי וכי השפעתן של הרשתות החברתיות היא מכרעת, הן בשלב החלטת הרכישה והן לאחר הרכישה.

 

ואיך כל זה משפיע על הצרכן הישראלי?

ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בשימוש ברשתות חברתיות לפי מחקר בינלאומי גדול שערך מכון המחקר האמריקאי PEW בשנת 2011. ישראל מובילה עולמית גם באחוז החדירה של הרשתות החברתיות, וגם במשך הזמן בו שוהים הישראלים בתוך רשתות חברתיות.

social media

  • ישראלים שוהים בממוצע  11.1 שעות בחודש במדיה חברתית, כמעט כפול מהממוצע העולמי העומד על 5.7 שעות
  •  59% מהישראלים במדיה מהצרכנים הישראלים ערכו מחקר שוק מקוון טרם רכישה (מקוונת או לא מקוונת)
  • 52% מהרוכשים באופן בלתי מקוון בישראל עורכים מחקר שוק מקוון
  • 80% מהישראלים  עורכים רכישות מקוונות באתרי אינטרנט
  • 60% מהרכישות מתבצעות באתרים בינלאומיים
  • 66% מהישראלים משתמשים בטלפונים סלולריים כדי לקבל מידע על מוצרים, מותגים או יעדים, לפחות שלוש עד ארבע פעמים בשבוע

לפי ההערכות האנליסטים, עד שנת 2015 לא פחות מ-50% מהמכירות המקוונות יעברו דרך ערוצי מדיה חברתיים וכבר כיום, פייסבוק מייצרת כ-26% מההפניות לאתרי הסחר בעולם, ומספר זה עשוי לגדול עם הצמיחה של הרשת החברתית הגדולה בעולם. בנוסף, 20% מהגולשים כיום מדווחים כי הם מעדיפים לבדוק מוצרים ישירות בעמודי הפייסבוק של המותגים.

לסיכום, אנחנו מבינים שהגורם העיקרי לפרסום במדיות חברתיות הוא פשוט בגלל שהלקוחות שלנו נמצאים שם חלק ניכר מזמנם הפנוי. השאלה המרכזית שנותרה עדיין היא כיצד הרשתות החברתיות משפיעות על קבלת החלטות רכישה?

שכן, נוכח שפע המידע הקיים באינטרנט בכלל ובעיקר ברשתות החברתיות, המפרסמים נדרשים להשקיע זמן רב ולנקוט בגישות יצירתיות במיוחד כדי לתפוס את תשומת ליבם של הצרכנים. האם המאמץ משתלם? האם הרשתות החברתיות יכולות להשפיע על כוונות רכישה?

על כך בחלקו האחרון של המאמר:

פרסום באינטרנט – כיצד משפיעות הרשתות החברתיות על כוונות קניה

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית מיתוג עסקים, פרסום באינטרנט ומתמחה בתחום של מיתוג במדיות חברתיות.

לינק לתקציר המחקר

לינק למחקר המלא

אשמח לקבל תגובות ולענות על שאלות ממש פה למטה.

2 Responses to פרסום באינטרנט – רשתות חברתיות והצרכן הישראלי החדש

  • פייסבוק מאוד משפיע על הצרכנים הישראלים בימיינו עוד יותר
    מובילי דעת קהל בפייסבוק משתמשים בכוח החברתי שלהם בשביל לשווק מוצרים בדרך יותר ידידותית לקהל החברים שלהם
    הזדמנות טובה לקנות מוצר מהמלצה של אדם אותו את/ה מעריך/ה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *