052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » מיתוג באמצעות רשתות חברתיות – כל אחד יכול!

מיתוג באמצעות רשתות חברתיות – כל אחד יכול!

כולם מסביב מספרים על נפלאות הרשתות החברתיות ככלי לשיווק ולמיתוג עסקים, אבל אין לך מושג מאיפה להתחיל?
במאמר זה ננסה לעמוד העקרונות המרכזיים מיתוג באינטרנט באמצעות רשתות חברתיות. עקרונות אלו מתאימים לעסקים בינוניים וגדולים וגם לעסקים של אדם אחד שרוצה למתג עצמו כמומחה בתחומו.

למה בכלל להשתמש ברשתות חברתיות ככלי למיתוג העסק
עסקים רבים נרתעים מלעשות שימוש ברשתות חברתיות ככלי למיתוג העסק ובכלל ככלי שיווקי. הנימוקים אותם אני שומעת הרבה בהרצאותיי בנושא זה הוא "שהרשת החברתית מיועדת לצרכים חברתיים ולא מסחריים".
התשובה לשאלה זו היא פשוטה – אין לכם ברירה. עם 4,000,000 משתמשי פייסבוק בישראל, מתוכם 2,500,000 מיליון שנכנסים לקיר שלהם מידי יום לבדוק מה חדש, הקהל שלכם נמצא שם יותר מבכל מדיה אחרת. גם אם אתם עסק גדול או מפעל מצליח ומשגשג, שרוצה להתפתח לשווקים חדשים בחו"ל, קרוב לודאי שהמשווק הבא שלכם בטימבוקטו נמצא בלינקדאין, בטוויטר או באינטרגראם. אין לכם דרך טובה יותר לאתר אותו מאשר באמצעות הרשתות החברתיות.

3 צעדים לפני שתתחילו לשווק ברשתות החברתיות

  • הגדירו את קהל היעד אליו אתם מכוונים. חשוב לזכור שלכל קהל יעד תיתכן גישה שונה ולכן יש להגדירם קודם.
  • הגדירו את מטרות השיווק והציפיות שלכם מתהליך המיתוג באינטרנט. ודאו שאלו אכן מטרות בהן ניתן לעמוד בהתאם לאופי החברה או העסק. מטרות לדוגמא: גידול במספר הלקוחות החדשים או הלקוחות החוזרים, איסוף מידע לגבי קהל היעד והצרכים שלהם, מיתוג העסק כמומחה בתחומו, שיפור איכות השירות וכד'…
  • הגדירו יעדים מדידים. בעוד שהמטרות יכולות להיות ערטילאיות, המדדים כשמם כן הוא – חייבים להיות מדידים. שימו לב שיעד כמו "הגדלת מספר האוהדים בדף העסקי" אינו יעד מספיק. מאוד קל להגדיל את מספר האוהדים באמצעות קמפיינים יזומים, השאלה האם יהיו לכך השפעות על המכירות בפועל או על תדמית העסק. לכן עליכם להציב יעדים יותר שאפתניים מאשר הגדלת מספר האוהדים. יעדים טובים לדוגמא: הגדלת מספר האוהדים ב50% שמתוכם 40% אוהדים פעילים ש"מדברים על זה". הגדלת המכירות דרך האינטרנט ב 80%.

ועכשיו עקרון הזהב לשיווק באמצעות רשתות חברתיות:
ישנם שני מרכיבי מפתח להצלחה בשיווק ברשתות חברתיות – איכות התוכן והאינטראקציה. ככל שהתוכן שתצרו יהיה יותר מעניין, מרגש, מטריד או מכעיס כך תקבלו יותר תגובות, כלומר – יותר אינטראקציה. למה זה חשוב? כי ככל שהפוסטים שלכם מקבלים יותר תגובות כך אתם מקבלים יותר חשיפה. לטיפים ולשיטות באמצעותם תגדילו את התגובות והחשיפה בפייסבוק במאמר זה .
ככל שהתוכן שפרסמתם יהיה יותר עדכני (כלומר התפרסם לא מזמן) וככל שיותר אנשים יגיבו אליו, כך הוא יקפוץ למעלה וייחשף ליותר גולשים. הסיבה לכך היא שפייסבוק תכנתו את המערכת, כך שהדיונים המעניינים ביותר יוצגו בראש העמוד והפחות מעניינים ירדו למטה.

זכרו שהאינטראקציה יותר חשובה ממספר האוהדים, שכן דף שיש בו הרבה אוהדים אבל אין תגובות לתכנים – למעשה התכנים שהוא מפרסם לא נצפים ולא נראים. אחת הדוגמאות הבולטות שמצאתי בפייסבוק הינו הדף העסקי של סיגל דקל מעצבת האופנה (Sigal Dekel) שיש לו 43,000 אוהדים אך רק 32 ש"מדברים על זה". הסיבה לכך היא שסיגל יצרה קמפיין מאוד מצליח בשנת 2012 בו הזמינה לקוחות לעשות "לייק" ולקבל צעיף מתנה בחנות. הרבה אוהדות הצטרפו לדף ועשו "לייק" אך מאז סיגל, או מי שמנהל עבורה את הדף, אינם מייצרים תכנים שמעודדים אינטראקציה. רוב התכנים בדף העסקי המדובר הם תכנים מכירתיים. למה זה לא טוב? המשיכו לקרוא את הפסקה הבאה.

מה לא לעשות בשיווק באמצעות רשתות חברתיות?
אל תנסו להשתמש ברשתות החבריות כערוץ מכירות והקפידו על מסרים שאינם "דוחפים". זה יכול מאוד להרגיז את האוהדים שלכם ולהביא להתעלמות במקרה הטוב או דיווח על תוכן שהוא ספאם במקרה הרע. מומלץ להשתמש בכלי המדיה החברתית לצורך העברת ידע או לצורך מתן מידע מקצועי ולא ככלי מכירות. למה הכוונה? אם יש לכם חנות כלי בית והפוסטים שלה יציגו מוצרים ומבצעים – זה מאוד יעצבן את הגולשים. אבל אם במקום זאת אותה חנות תציג שולחן חג מעוצב לדוגמא תוך שימוש בכלים מהחנות, או תתן טיפים לעיצוב הבית – תכנים אלו יתקבלו בשמחה. זה בסדר גם לפרסם "מכירה מיוחדת וחיסול המלאי" מפעם לפעם, אך רק בתנאי ומדובר באירוע מיוחד ונדיר ולא כפרסום שחוזר על עצמו – כדי לא לאבד מהאמינות.

עוד חוק "אל תעשה" חשוב מאין כמותו
אתם חייבים לנהל את הדף ולהגיב לפוסטים של האוהדים שלכם. דף עסקי לא מנוהל יכול לעשות יותר נזק מתועלת. תגובות אוהדים לעסק שאינן מקבלות מענה מעבירות מסר שהעסק מזלזל בלקוחותיו. לכן, אם אתם יודעים שאין לכם היכולת והסבלנות להיכנס לפייסבוק ולהגיב מידי יום ביומו – ותרו על הרעיון מראש או שפנו לחברה שמנהלת דפים עסקיים (ויש המון חברות כאלו). ההמלצה שלנו – יצרו את הפוסטים בעצמכם, שכן אף חברת שיווק או חברה לניהול דפים עסקיים בפייסבוק לא מבינה בעסק שלכם כמותכם, אך אפשרו למנהל דף מטעמכם הרשאה לדף וסמכות להגיב לגולשים בשמכם. אגב, לא מומלץ למחוק פוסטים אלא אם כן הם באמת פוגעניים, רצוי להגיב לפוסטים שליליים ולתת מענה ישיר וכנה. אם בחרתם לנהל את הדף בעצמכם, שימו לב בפתיחת הדף לבחור באפשרות של קבלת התרעות ואז בכל פרסום בדף שלכם תקבלו התרעה לאימייל. לגבי אופן ניהול הדף לבד או באמצעות חברה חיצונית – נרחיב המשך.

חשיבה אסטרטגית בתהליך השיווק ברשתות חברתיות
כאשר בוחרים בתהליך השיווק ברשתות חברתיות יש לקחת בחשבון את הזמן שיש להשקיע על מנת להגיע לאפקטיביות במיתוג באינטרנט בכלל וברשתות החברתיות בפרט. בהתאם להגדרת קהל היעד שלכם יש להעריך באילו שעות ביום תהיה החשיפה המקסימלית ביותר לסטטוסים ותוכן אשר תעלו. מעבר לכך חשוב להישאר זמינים לתגובות ולמענה בקבוצה ובהודעות פרטיות על מנת להישאר רלוונטיים ללקוח. שימו לב שנתונים מראים כי הזמן הטוב ביותר לפרסם פוסטים חדשים הנו 7:00 בבוקר. שכן רוב האנשים נכנסים לקיר שלהם עם הקפה של הבוקר, או בדרכם לעבודה (בפקק או ברכבת / אוטובוס). כאמור – פוסטים חדשים יופיעו גבוה יותר בקיר של האוהדים.

ניהול הדף והתמודדות עם משברים ברשתות חברתיות
בחירה נוספת שיש לקחת בחשבון היא בידי מי להפקיד את ניהול הדף. האפשרויות העומדות על הפרק הן בין ניהול מתוך הארגון לבין ניהול חיצוני. בשני המקרים על האחראי על השיווק בפייסבוק להכיר ולשלוט במטרות הארגון וקהל היעד אליו הוא פונה.
בנוסף, על מנת שדף הפייסבוק יישאר רלוונטי יש להעלות סטאטוסים בתדירות גבוהה (לפחות פעמיים שלוש בשבוע ובדפים מאוד פעילים – מומלץ להעלות סטאטוס חדש מידי יום. תהליך זה ניתן לייעל באמצעות יצירת בנק סטאטוסים ורעיונות לסטאטוסים שיכולים לכלול לדוגמא פוסטים שמפגינים ידע: צילומים, חדשות , סרטונים ומאמרים. אפשר ומומלץ גם לכלול פוסטים שיניעו דיונים בצורת שאלות, בקשות, הצעות ותחרויות.
כמו כן חשוב להכיר בחסרונות החשיפה הדו כיוונית של השיווק בפייסבוק. ייתכנו מקרים בהם גולשים יתלוננו וישמיצו את פעילותכם. גם כאן ניתן לייעל את תגובותיכם לאירוע באמצעות יצירה מראש של טקטיקות לניהול משברים שונים. חשוב להימנע ממחיקת פוסטים ומתשובות מצטדקות ויש לשמור על ניסוח אישי וספציפי בעת ניסוח התגובה. בסוף הטיפול מומלץ להפיק לקחים לייעול הפעם הבאה ולהזמין את הגולש לשתף בפוסט המקורי תגובה על פתרון הבעיה שהועלתה.

סוף תהליך במחשבה תחילה
במאמר דנו בתהליך השיווק ברשתות חברתיות כחלק מתהליך המיתוג באינטרנט. כפי שציינו מומלץ להתחיל בהגדרת קהל יעד ומטרות. לאחר מכן יש לאסוף תכנים רלוונטיים, ליצור בנק רעיונות יצירתיים ולהפיק תוכנית לניהול משברים.
חשיבה מוקדמת ותכנון נכון של אסטרטגיה יקצרו תהליכים ויחסכו זמן יקר בהמשך.

נשמח לעמוד לרשותכם בתכנון אסטרטגית מיתוג לעסק שלכם ואסטרטגיה לשיווק באינטרנט.
ליצירת קשר 052-3792247 או במייל.
אם מאמר זה עניין אותך וברצונך להמשיך לקרוא על שיווק ברשתות חברתיות ומיתוג באינטרנט מומלץ להרחיב ולקרוא את המאמרים הבאים:

נכתב על ידי ענבר בזק מומחית למיתוג עסקים, דה מרקט משרד מיתוג ועיצוב גרפי.

רוצים למתג את עצמכם ברשת ולא יודעים איך? צרו עמנו קשר קשר ונשמח ללמד אתכם איך עושים את זה צעד אחר צעד. כמו כן דה מרקט מעניקה לכם שירות של ניהול מותגים באינטרנט – ומנהלים עבורך את כל הפעילות השיווקית ברשת ומחוצה לה.

וכמובן…תמיד נשמח לתגובות בפוסט וללייקים!

מספר מאמרים מומלצים להמשך קריאה בנושא מיתוג ושיווק ברשתות חברתיות:

אופטימיזציה של קהל המטרה ברשת

המדריך לשיווק באינטרנט באמצעות יוטיוב 

איך גוגל פלוס הולך לשנות את חוקי המשחק בשיווק במנועי חיפוש?

איך לשווק את העסק שלי באמצעות טוויטר?

הרשת החברתית שאתם פחות מכירים – פינטרסט

7 Responses to מיתוג באמצעות רשתות חברתיות – כל אחד יכול!

  • היי, אני מנסה ליישם את הנקודות שרשמת אך אני לא יודע איך אוכל למשוך יותר קהל מהפייסבוק, מישהו יכול לעזור לי?

    • הי מאיר.
      זה לא משהו שאפשר להסביר באופן כללי, זה מאוד משמעותי מה העסק שלך ומי הקהל שאתה רוצה למשוך. מוזמן להתקשר וננסה לעזור. 052-3792247

  • תודה רבה. חוקי ה"אל תעשה" שרשמתם מועילים מאוד

  • בגלל ריבוי פרופילים פקטיביים בפייסבוק האינטראקציה עם הלקוחות בשיווק דרך הפייסבוק הופכת להיות חשובה ביותר.

  • מאוד מעניין לקרוא את זה, לדעתי הפייסבוק והרשתות החברתיות בכלל עשו מהפכה גדולה בקידום כל מיני תחומים בחיינו, האדם נחשף יותר לאחרים, לחברות ולמידע חדש
    לגבי השיווק בפייסבוק ניתן להגיד גם ה tag עם חברות באותו תחום אולי גם יגניב לקוחות לחברה שאנחנו רוצים לשווק, כי כל האוהדים של האחר ששם החברה שלי מופיע איתו גם יראו את מה שאני עושה וכותבת בדף שלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *