052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » בניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

בניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

אין היום עסק ללא אתר אינטרנט. הנוכחות האינטרנטית היא אחד הדברים המרכזיים בתוכנית השיווקית של כל עסק, מקומי או גלובאלי. במידה ועדיין אין לכם אתר עסקי, מאמר זה יוביל אתכם צעד אחר צעד בשלבים הנדרשים לתכנון ולהקמת אתר אינטרנט משלכם.
בניית אתר אינטרנט שקולה לתכנון של בית – ככל שתשקיעו יותר בתכנון המוקדם וביסודות – כך הוא ישמש אתכם ויותאם לצרכים שלכם בצורה אופטימאלית. דמיינו את האתר עסקי כסניף ממשי של העסק שלכם. ככזה, תרצו להעניק בו את חוויית הלקוח הטובה ביותר אשר ביכולתכם להציע. אתר טוב ישקף את המיתוג העסקי שלכם, יהיה מזמין ונוח לשימוש, יפרט את מגוון המוצרים והשירותים שהעסק מציע ואת דרכי ההזמנה האפשריות, יציג פרטי התקשרות עם בית העסק וכמובן יהיה רלוונטי ומעניין עבור קהל היעד. איך עושים את כל זה? הנה כמה צעדים ראשונים שיש לבצע בשלבי הקמה של אתר אינטרנט חדש:

אפיון אתר – בראש ובראשונה, נאפיין את האתר העסקי. לא ניתן לנסוע לשום מקום אם לא יודעים לאן רוצים להגיע. כאשר מאפיינים אתר עסקי, עלינו לשאול את עצמנו את השאלות הבאות:
# מיהו קהל היעד של בית העסק?
# מה מעניין את הלקוח ומה הוא מחפש לרכוש?
# מהי המטרה המרכזית של האתר: האם לייצר מודעות למותג? (אתר תדמיתי) האם להניע לרכישה (אתר מכירתי) האם ליצור תנועה גדולה ככל האפשר של גולשים? (מאפיין פורטלים) האם לספק ידע? (מתאים לבלוגים) או לייצר מעורבות ודיאלוג עם הלקוחות?
תושבה שונה לכל אחד מהסעיפים הללו תניב אתר שונה בתכלית.
# מהי הפעולה המרכזית אותה נרצה שהלקוחות יבצעו? האם נרצה שישאירו פרטיהם? אולי נכוון להרשמה לניוז לטר? נציע להם לרכוש מוצר? נבקש שיגיבו לתכנים הכתובים? אולי נעדיף שימליצו על האתר שלנו לגולשים נוספים? גם לנושאים אלו יש לתת את הדעת בשלב האפיון.

שלב האפיון הוא השלב החשוב ביותר בבניית אתר שכן הוא הבסיס והשלד לאתר והוא ישפיע על נוחיות הניווט והשימוש באתר העסקי ולכן יש להקדיש דגש מיוחד לאפיון האתר.

ישנם מגוון רחב של סוגי אתרים המתאימים לצרכים שונים ולסוגי עסקים שונים:

  • אתר עסקי – קבוצת דפים המייצגת את הפעילות עסקית ומכיל אינפורמציה על החברה ומוצריה.
  • אתר תדמית הוא אתר עסקי שאינו מאפשר רכישת מוצרים ומתמקד בהצגת החברה, מוצריה והשירותים שהיא מציעה.
  • אתר מכירה הוא אתר שמתמקד במכירת ממוצרים או שירותים
  • אתר מידע הוא אתר המתמקד בהנגשת מידע לגולשים. לרוב אלו יהיו אתרים ממשלתיים או של גורמים ציבוריים כגון בתי חולים, משרדי ממשלה, מוסדות אקדמאיים ומכוני מחקר. סוג זה של אתרים פחות רלוונטי למגזר העסקי.
  • דף נחיתה – הנו דף בודד שתפקידו למקד את תשומת לבו של המבקר למסר ספציפי (מכירה או  שכנוע) ולהניעו להמשך פעולה של השארת פרטים (רישום), מכירה או שליחת מייל
  • פורטל אתר אינטרנט אשר מספק נקודת התחלה או שער למקורות אחרים ברשת. פורטל הוא כמו תחנת רכבת – הוא מאפשר גישה להרבה מאוד תחנות ואתרים אחרים, אך אינו לרוב המקום הסופי אליו הגולש מבקש להגיע. פורטלים  בדרך כלל מספקים אפשרויות של התאמה אישית למשתמשיהם. לרוב עוסקים בנושאים מקצועיים.  לדוגמא: פורטל בתחום הרפואה, פורטל בתחום התיירות, פורטל בתחום החתונות וכד.
  • פורום – חלק באתר או פורטל כלשהו, בו יכולים גולשים להתדיין ביניהם בנושא מסוים. משתתפים  בפורומים יכולים להגיב ולקרוא את תגובותיהם של אנשים אחרים.  (בתוך פורטל דוקטורס)
  • בלוג – יומן אינטרנטי הנכתב באופן דינאמי ושוטף, מאפשר תיעוד של מחשבות, חוויות, טענות, מחאות, העברת אינפורמציה כזו או אחרת ועוד. לרוב הבלוג מאפשר תגובות גולשים לבלוג.

איך נתחיל בתכנון אתר הרלוונטי לצרכים שלנו?

  • נגדיר את מטרות האתר ונשאל את עצמנו מספר שאלות מפתח:
  1. נגדיר מי הקהל שלנו
  2. נגדיר מה מעניין אותו
  3. נגדיר מה מטרות האתר שלנו – ליצור מודעות? להביא תנועה? לייצר מעורבות? למכור?
  4. נגדיר מה ההנעה לפעולה שאנו מצפים לקבל. השארת פרטים? תגובות בפוסט? רכישה של מוצר?
  5. נכנס לאתרים של מתחרים או מציעי שירותי דומים ונבחן מה הם מציעים
  6. נבצע מחקר מילות מפתח כדי לבחור את הנושאים לסרגל
  7. נתכנן בצורה ויזואלית כללית איך יראה האתר שלנו
  8. אפיון תפריטי ניווט – נגדיר סדר עדיפויות באתר מבחינת ביטויי מפתח, נתכנן מסלול ניווט ברור והגיוני שיוביל את הגולשים לדפים אליהם נרצה שיגיעו.
    site4

בואו נדגים את תהליך החיפוש במתכנן מילות המפתח של Google AdWords : 

נניח והעסק שלי הוא משרד למיתוג ולשיווק באינטרנט, וקהל היעד שלי הוא בעלי עסקים וחברות מסחריות. site3ארשום ב Google AdWords את הביטויים "מיתוג" ו" בניית אתר ". אלחץ על כפתור "קבל רעיונות"  ומייד יוצגו מגוון רחב של מילות חיפוש וביטויים פופולאריים כגון:
עבור מיתוג עולים הביטויים: מיתוג, מיתוג עסקים, מיתוג אישי, לוגואים, מעצב גרפי, מעצבת גרפית מיתוג מחדש ,משרד מיתוג ועוד. אבחר את הביטויים שהכי מאפיינים את העסק שלי , שיש בהם מספר גדול ככל האפשר של חיפושים ותחרות נמוכה יחסית.
עבור בניית אתר עולים הביטויים: עיצוב אתרים, קידום אתרים, הקמת אתר עסקי, בניית אתר לעסק, בניית אתר עסקי. גם כאן אבחר מספר ביטויים שמאפיינים את העסק בצורה המיטבית.
חשוב לבחור יותר ממילת חיפוש אחת ויותר מביטוי אחד. על מנת לקדם את האתר במנוע החיפוש של Google חשוב לשלב את הביטויים הללו גם בסרגלי הניווט וגם בתוכן נוסף באתר: בכותרות, בשמות של בתמונות וסרטונים וכמובן בתוכן הכתוב. שימו לב! יש לבחור במילות חיפוש שמייצגות היטב את העסק ולא במילים וביטויים פופולאריים שאין להם קשר לעסק, שכן הכנסת מילות חיפוש לא רלוונטיות עשויה לפגוע בקידום האתר. כמו כן יש לשלב מינון של סביב 3% מהמילים והביטויים שבחרתם באתר – שימוש מוגזם במילים עשוי להוביל לענישה מ Google ושימוש חסר יגרום לכך שהאתר יופיע בתוצאות חיפוש נמוכות יחסית.

דגשים נוספים:
זכרו שמרגע עליית אתר לאוויר נדרשת העלאת תוכן חדש בתדירות של לפחות פעם ב2-3 שבועות, אחרת האתר שלכם יחשב כ"מת" מבחינת מנועי חיפוש ולא יקודם. לכן כבר בשלב בו אנו מתכננים את האתר עלינו לבחור את העמודים והטכנולוגיה שתקל עלינו להוסיף תוכן.

  • בלוג מובנה בתוך האתר
    הוא אמצעי מצוין להוספת תוכן קלה בלי להשפיע על מבנה האתר ובאופן שיקדם מילות חיפוש נבחרות.  אזור מאמרים באתר יחליף בלוג ויאפשר לנו להוסיף הרבה תוכן איכותי שגם יסייע לקידום האתר במנועי .חיפוש וגם ישמור עליו "אתר חי". חלון חדשות רץ הוא אמצעי נוסף המומלץ לאתרים תדמיתיים בחברות בהם אין הרבה מה לחדש.
  • לוח חדשות ואירועים רץ אם אתם יודעים שאתם לא חזקים בעדכון שוטף ולא בנויים להעלאת תכנים בתדירות שבועית – בחרו באופציה של לוח חדשות רץ. לוח כזה יאפשר עדכונים תכופים במינימום מאמץ
  • יש להביא את הלקוח למחוז חפצו במינימום קליקים. מצד אחד אנו רוצים שהלקוחות ישארו באתר זמן ממושך ככל האפשר (זה קשור לקידום האתר שזו מטרה חשובה אחת) ומצד שני אנחנו רוצים שיגיעו למחוז חפצם בקלות רבה ככל האפשר ובמינימום קליקים – נושא הקשור לקלות ההתמצאות שלהם ולפשטות הניווט.
  • רספונסיביות – היות והגלישה באתרים מתרחשת ממכשירים שונים בעלי תכונות שונות, אנחנו רוצים לוודא שמכל מכשיר האתר יראה טוב ויציג את מטרותיו. תכונת הרספונסיביות מאפשרת זאת – היא מתאימה את עיצוב האתר למסכים שונים ולדפדפנים שונים.

סיכום ביניים:
בעת תכנון אתר עלינו לקבוע מראש מטרות ויעדים, לתכנן בדיוק מה יהיה התוכן באתר, ולתכנן מבנה שיביא את הלקוחות למחוז חפצם ויאפשר להם להתמצא באתר בקלות ובפשטות. נכוון את הגולשים לפעולה הרצויה לנו (בין אם זה רכישה, המלצה, השארת פרטים או פעולה אחרת) ונזכור להתחשב במילות חיפוש ובביטויי חיפוש שיסייעו לנו בקידום האתר במנועי חיפוש.

חלק זה של המאמר מסביר את חשיבותו של אפיון האתר עסקי, ואת שלבי התכנון המקדימים לבנייתו. הגדירו מראש מהן המטרות שלכם, מהם צרכיו של קהל היעד ומה הוא מחפש. חלקו השני של המאמר יעסוק בחלקיו השונים של אתר האינטרנט.  להמשך קריאה.

13 Responses to בניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

  • הדבר הראשון שנצטרך לעשות במעמד אפיון אתר הוא להבין במה עוסק הארגון אותו אנו מקדמים, לאחר מכן- חשוב שנגבש אסטרטגיה שתקדם את מטרות הארגון. חשוב מאוד שנהיה מעודכנים לגבי המתחרים (זה חשוב מאוד להיות קשובים ומודעים למתחרים שלנו- כך נוכל להתעלות עליהם בין היתר או לקבל השראה). חשוב מאוד לשמור על הפרדה בין מה שחשוב לבין מה שמיותר, בכדי לייצר אתר "נקי" שלא רק ימשוך אליו לקוחות אלא גם ישאיר אותם באתר לפרק זמן ארוך מספיק (לפרוץ את תקרת 7 השניות). לפי דעתי (בתור צרכנית שאת רוב הקניות מבצעת ברשת) האסתטיקה של האתר היא הדבר הכי חשוב. לא פעם יצא שנכנסתי לאתר מסוים כדי להגיע למוצר מסוים ומרוב שהאתר היה עמוס לא הצלחתי להגיע למוצר אותו חיפשתי ואיבדתי סבלנות. צריכה להיות רמה ברורה של נגישות שתשרת את האינטרס של הארגון ותשמור על אהדת הלקוח.

  • אפיון אתר מכיל בתוכו אסטרטגיות רבות ויש להשקיע בכך הרבה מאמץ, יצירתיות וחשיבה. לצורך בניית אתר טוב יש להכיר את קהל היעד שאליו רוצים לכוון את האתר וליצור עבורו ערך וחוויה. רוב הגולשים נשארים שניות מעטות עד שעוזבים את האתר ולכן כדי שאתר יהיה מצליח ומרובה כניסות ושימוש, כדאי שהאתר יעניין את הגולש וימשוך את העין, למשל ע"י אייקונים, תמונות, סרטונים, צבעים מותאמים ועוד. חשוב שהאתר לא יראה עמוס מדיי לגולש, אלא שיראה נוח וידידותי לשימוש וכך הגולש גם יתמצא בקלות במינימום קליקים. כמו כן מומלץ למקם בצד שמאל של האתר את המסר והמטרה שלו, כי המוח האנושי של הגולש יקלוט זאת מהר יותר, כמו למשל השארת פרטים או יצירת קשר. חשוב לחדש את האתר כדי שיישאר רלוונטי לגולשים ויגרום להם לחזור אליו שוב ושוב. ניתן לעשות זאת ע"י הוספה של מאמרי מידע ובלוגים אשר מילות החיפוש אליהם, יתרמו לכך שהחשיפה לאתר תהיה גדולה יותר ויוכלו להגיע אליו גולשים חדשים. כדי ליצור אתר מצליח ומקורי מומלץ לבדוק לפני פרסומו, איך אתרים מתחרים דומים מוצגים כדי לדעת איך לעצב אתר שיהיה חדיש ברעיון שלו וכך ימשוך יותר גולשים. כמו כן, לדעתי רצוי שמספר אנשים יעבדו יחד על אפיון אתר כדי שיהיו יותר רעיונות מגוונים לעיצובו כך שיתאים לקהל היעד במידה המרבית.

  • לפי דעתי הדור הבא של אתרי האינטרנט הוא יצירת בידוריזציה של האתר. היום לעסק חדש אשר רוצה לקדם את עצמו לא מספיק לייצר אתר טוב הוא צריך לשולוט בכל הפלטפורמות הקיימות (אתר אינטרנט, רשתות חברתיות, אפליקציה) שלושת עמודי התווח האלה הם משלימים אחד לשני. האתר צריך פחות להניע לפעולה, מאחר ואת הפעולה ניתן לבצע בצורה מהירה באפליקציה, אלא להציג בצורה בידורית ואינטרקטיבית את הרעיון מאחורי המוצר או החברה. לפי דעתי ככל שהאתר יהיה אסטטי ואינטרקטיבי יותר ולא יחשוף בצורה מיידית את הרעיון מאחוריו הוא יגרום לאנשים להשאר זמן רב יותר מתוך סקרנות, מה שיקדם את אתר בגוגל ומנועי חיפוש אחרים.
    בלינק הבא יש מספר דוגמאות לאתרים אשר העיצוב שלהם מספר סיפור וגורם להשאר ולחקור את האתר גם אם אין עניין גדול במוצר.
    https://blog.hubspot.com/marketing/best-website-designs-list

    • בהחלט מחשבה מעניינת ורעננה. אשמח להכנס ללינק שצרפת ולקרוא עוד. תודה!

  • כיום, לא קיים עסק שאין לו אתר אינטנרט. החל בעסק הקטן ביותר וכלה בעסקים גדולים ובינלאומיים.
    מטרת האתר היא לשקף את המיתוג, להציג את מגוון המוצרים והשירותים שהעסק מציע וכן להנגיש אותו לקהל הרחב באופן מזמין ונוח לשימוש. כמו כן, האתר מהווה את הליך ההתקשרות של הלקוח עם בית העסק.
    הקמת האתר טומנת בחובה מספר שלבים:
    בראש ובראשונה, החשוב ביותר הוא שלב אפיון האתר, בו יש צורך להשקיע את מירב הזמן והמאמצים כיוון שהוא מהווה את השלד ואת הבסיס לאתר עצמו.האפיון כולל את הגדרת המטרות והיעדים, מיהו קהל היעד אליו אנו מעוניינים לפנות, מהם תחומי העניין שלו ומהי הפעולה להנעה, כלומר מהי הפעולה אותה אנו רוצים שהלקוחות יבצעו.
    השלב השני הוא, למידה מהמתחרים – קבלת רעיונות חדשים שלא חשבנו עליהם קודם, נקודות מבט נוספות, הדרך בה האתר בנוי וכו'.
    השלב השלישי הוא חקר מילות חיפוש – הליך המתבצע בכלי google adwords של גוגל. זהו כלי המאפשר לנו ללמוד באילו מילים נפוצות עושים שימוש הגולשים באינטרנט בתחום שלנו ובכלל. הדבר מעניק לנו את האפשרות לבחור במילות המפתח המתאימות ביותר על פי שני פרמטרים עיקריים המשפיעים בצורה ניכרת על היכולת של גולשים למצוא את האתר שלנו במנועי חיפוש: מילות חיפוש פופולריות אותן מחפשים גולשים רבים, ומילים או ביטויים שהתחרות עליהם נמוכה.
    השלב הרביעי הוא התכנון הויזואלי הראשוני – שרטוט כללי של איך הולך להיראות דף הבית והנושאים העיקריים בו וכן תכנון של שאר העמודים, כלומר מן "מפת דרכים" של האתר. ישנה חשיבות עליונה לכך שנצליח לתפוס את עיניהם של הגולשים בשל הזמן הקצר בו הוא נמצא בעמוד.
    לסיכום, טרם בניית האתר, עלינו לקבוע את המטרות ואת היעדים ולהוביל את הגולשים באתר להנעה לפעולה מסוימת (רכישה, המלצה, השארת פרטים וכדומה). המטרה היא לגרום לגולש להישאר כמה שיותר זמן בעמוד, שכן הדבר מצביע על עניין ותוכן מתאים לחיפושו, ולדאוג לעדכן אותו על בסיס קבוע שימשיך להיות מקודם במנועי החיפוש.

  • בעת הקמת אתר אינטרנט חדש יש לבצע מספר שלבים שיועילו לבעל האתר ביצירת תוכן רלוונטי ואפקטיבי, וכמו כן יספק לגולשים חווית גלישה נוחה וטובה. תחילה יש לאפיין את האתר, מה מטרותיו ומה יעדיו – יצירת אינטרקציה עם הלקוח, קידום מכירות, הגדלת מודעות או יעד אחר. לצורך התאמת תכנים לקהל היעד, יש להגדיר את קהל היעד, מה הוא מחפש וכדומה. לאחר מכן יש לבצע פעולות שונות אשר ייעלו את השימוש באתר העסקי – למידה מאתרים המתחרים באותו התחום, חקר מילות חיפוש שיאפשר למקימי האתר לדעת איזה מילות חיפוש נפוצות יותר בקרב הגולשים ובכך לשלב אותן בתכני האתר על מנת לקדם אותו במשאבי החיפוש. לאחר מכן, תכנון הנראות הויזואלית של האתר כך שיהיה נגיש ונוח לגולשים, ובעקבות כך יבחרו להשאר לגלוש בו ולא לצאת ממנו במהירות, דבר שעלול לפגוע בקידומו של האתר בגוגל. לאחר עליית האתר לאוויר יש לדאוג לעדכן אותו באופן קבוע כדי שיהיה פעיל ויקודם במשאבי בחיפוש, דבר שיתרום רבות לשיעורי החשיפה שלו.

  • תודה ענבר בגין אינפורמציה עדכנית,ומאתגרת,שכמובן נותנת לי כלים איך למנף ולשדרג את האתר העסקי שלי,אני עוקב אחרי הפוסטים שלךומנסה לעמוד בקצב המהיר של המדיה המתחדשת.
    בברכה,ובתודה,משה שי יועץ נדל"ן הולילנד נכסים

  • המאמר הזה הועיל לנו רבות בעת בניית האתר בwix. אפיון האתר וקביעת קהל היעד עזרו לנו בחיפוש התכנים הרלוונטיים לאתר, בחינת אתרים של מתחרים ובחקר מילות החיפוש. שמנו דגש מיוחד על התכנון הויזואלי הראשוני של האתר. מכיוון שהגולש הממוצע יבלה שניות בודדות בלבד באתר הבית, רצינו למשוך אותו להישאר כמה שיותר על ידי בניית אתר בית צבעוני ומושך.

  • ניתן ללמוד המון על בניית אתר עיסקי וקידומו בגוגל בוידאו-בלוג של חברת websem, הוא מכיל המון שיעורים, אפשר להיעזר בזה רבות וניתן לצפות בכל השיעורים בחינם ביו-טיוב:

    http://www.youtube.com/user/WEBSEMchannel

  • לדעתי השלב הזה (אפיון האתר) חשוב לעבוד עליו בקבוצות, כדי שהאפיון יהיה מושלם בלי משהו חסר, כי כל אחד רואה דברים מזוויות שונות והעבודה הקבוצתית תיצר אתר מיוחד עונה על המון שאלות אצל הגולש

    • מאי את בהחלט צודקת. גם אני ממליצה לעבוד על אפיון אתר ביחד ולא לבד כי כמה זויות ראיה בהחלט יתנו רעיונות רעננים.

  • לפני בערך חודשיים פרסם העיתון האינטרנטי SEJ (מגזין מנועי חיפוש) 10 טיפים לשימוש יעיל יותר ב – Google Adwords. מן הסתם אי אפשר באמת לדעת אם זה מה שיעזור להקפיץ את המודעה שלנו מעל אחרות, ובכל זאת הכתבה נראתה לי רלוונטית לכאלו שעושים צעדים ראשונים בעולם השיווק האינטרנטי.

    http://www.searchenginejournal.com/google-adwords-10-account-review-tips-revealed/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *