052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק באינטרנט » עוד הנחיות לבניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

עוד הנחיות לבניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

בחלק הקודם הסברתי את חשיבותו של אתר עסקי לכל מי שרוצה להצליח בתחום שיווק באינטרנט, ואת התהליך של אפיון האתר וחקר מילות המפתח. חלקו השני של המאמר יציג את מבנה האתר האפקטיבי ומספר מושגים רווחים בתחום אתרי האינטרנט.
הערה מקדימה: פעמים רבות בתהליך עיצוב אתר אינטרנט לקוחות שואלים אותי האם לא עדיף לעצב אתר מיוחד ושונה מהמתחרים שלא יהיו בו הרכיבים המסורתיים של סרגלי ניווט, חלון חדשות, צור קשר וכו'. לתפיסתי – מכיוון שיש לנו כ 8 שניות לתפוס את הגולש אני מעדיפה שמבנה האתר יהיה מסורתי, כזה שיקל על הגולש למצוא את מבוקשו, ואת היצירתיות נביא בעיצוב גרפי מדויק ואסתטי ובתכנים כתובים בצורה מעניינת. אתרים שהם מאוד שונים מהמקובל לעיתים יהיו בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת" ונאבד לקוחות רבים בגלל חוסר התמצאות.

  • דף הבית – המפתח המרכזי לדף בית מוצלח הוא פשטות וקלות התמצאות. לדף הבית יש מקסימום 8 שניות "לתפוס" את הלקוח הפוטנציאלי ולגרום לו להבין שמה שהוא מחפש נמצא באתר. באם הגולש לא מצא בזמן קצר זה את מה שרצה הוא יצא מהאתר ויחזור למנוע החיפוש. האזור המשמעותי ביותר בדף הבית ובאתר כולו יהיה החלק העליון והחלק העליון השמאלי (דמיינו את האות ר בכתב ראי). זה האזור הראשון שהעין קולטת ולכן הוא צריך להכיל את מירב המידע על מה שהאתר מכיל ומה ניתן למצוא בו. באזור זה מומלץ למקם את הלוגו, הסלוגן, פרטי ההתקשרות ואת המסרים העיקריים של האתר (במה האתר עוסק) ואת כפתורי השיתוף (עליהם נרחיב בהמשך).
    מבחינה גרפית עדיף שדף הבית יכלול תמונות גדולות ומעט מאוד מלל, שכן עודף טקסט בדף הבית עשוי "להבריח" את הלקוחות.
  • סרגלי ניווט – ברוב האתרים נמקם סרגל ניווט עליון באזור הר' ההפוך שתארתי בסעיף הקודם. בסרגל זה נציג את הנושאים העיקריים שיש באתר. אם יש לכם יותר מחמישה נושאים להצגה מומלץ לשלב סרגל ניווט נוסף (באתרים בעברית בצד ימין ובאתרים באנגלית בצד שמאל), על מנת להפריד בין התחומים ולא ליצור עומס בעיניים. סרגל תחתון, המופיע בתחתית האתר, ימפרט את כל התוכן שהאתר מציע. הסרגל התחתון מהווה מעין "מפת אתר" כללית. בסרגלי הניווט נשלב את מילות החיפוש אותם הגדרנו ובחרנו בשלב הקודם של מחקר מילות מפתח (שהוצג במאמר המקדים). מטרת הסרגלים להקל על התמצאות הלקוח באתר, וכמובן – לקדם את האתר העסקי במנועי חיפוש.

site1

  • חלון חדשות דינאמי – באתרים רבים בהם יש מקום להתחדשות נשלב חלון חדשות דינאמי (זז) בדף הבית. המטרה היא משולשת – גם לשדר שהחברה דינאמית וקורים בה דברים, גם ליצור אזור שתופס את העין בדף הבית וגם לאפשר אזור קל ונוח לעדכונים שוטפים. את חלון החדשות נציב באזור הר' ההפוך – לרוב בחלקו השמאלי של האתר. יש לשים לב שאם אין לחברה מה לחדש בתדירות של לפחות פעם בחודש אין טעם לשים חלון חדשות דינאמי, שכן חלון חדשות שאינו מעודכן משדר את המסר ההפוך – של חברה שמזניחה את האתר שלה ואינה מתחדשת.
  • Bread Crumbs – " פירורי לחם". אלו הם סימנים שנשאיר לגולשים במהלך החיפוש מאיפה הגיעו לדף בו הם נמצאים. "פירורי הלחם" (כמו הפירורים שהשאירו לעצמם עמי ותמי באגדה הידועה) יאפשרו לגולש לחזור אחורה למקום ממנו הגיע ולהבין איפה הוא נמצא באתר בכל רגע נתון. אנו משתמשים בהן גם מסיבות עיצוביות אך גם כי הן תורמות להתמצאות קלה באתר.
  • גלריית מוצרים / גלריית תמונות – האזור באתר בו נציג את מגוון המוצרים שלנו. הפריטים בגלריה צריכים להופיע בצורה מאוד ייצוגית וברורה – רצוי בתמונות. באופן הזה הלקוח יכול להתרשם מהמוצרים והשירותים אותם יש לכם להציע . 
  • כפתורי שיתוף – כל כך ברור למה הם חשובים עד שנדמה כי מיותר לציין זאת. היום בעידן הרשתות החברתיות מומלץ בחום לשלב כפתורי יישום של הרשתות החברתיות. אלו הכפתורים הבאים: LIKE, Share, Twit וכדומה.
    site7כפתורי השיתוף מאפשרים את פעולת האינגייג'מנט הקלה ביותר שיכול המשתמש לבצע, ולמעשה – היא פרסום בחינם וללא מאמץ. הלקוח ילחץ LIKE על כל מה שמוצא חן בעיניו ואפילו רק לשם ההצהרה. בלחיצה על כפתורי השיתוף הלקוח למעשה מפרסם את האתר העסקי שלכם לגולשים נוספים. ואם הלקוח מתעניין בכם, קיים סיכוי גדול שיש לו חברים בעלי תחומי עניין דומים.
  • אודות – המקום בו יסופר אודות העסק. זה המקום לספר בקצרה על המותג ועל העסק, על סיפור ההצלחה מרעיון קטן למוצר מוגמר – והכל בנימה אישית מפי בעל העסק. זה המקום לרדת לפסים אישיים, לתת ללקוחות שלכם להכיר אתכם טוב יותר ולדעת איך הגעתם עד הלום.
  • בלוג / אזור מאמרים – אלו האזורים בהם נכניס את מירב התוכן באתר. בבלוג ובמאמרים אנחנו יכולים להכניס אין סוף מאמרים מקצועיים שיכילו את מילות המפתח שבחרנו וישמשו לקידום האתר. לכן אזורים אלו חשובים ויש לשלם בכל אתר גם אם באתרים תדמיתים.
  • צור קשר – אחד האזורים החשובים ביותר באתר (ואיפה נמקם אותו. כמובן באזור הר' ההפוך….) מומלץ שאזור הצור קשר יופיע במיקום בולט בכל אחד מדפי האתר ויוביל לטופס התקשרות עם מינימום שאלות (ככל שיהיו יותר שאלות בטופס ההתקשרות כך הסיכוי שהגולשים ישאירו פרטים נמוך יותר). רצוי – שם ואימייל בלבד ואפשר להוסיף אזור לכתיבה חופשית – מה נושא הפניה. 

עוד כמה נושאים חשובים:
תוכן איכותי – תוכן איכותי באתר אינטרנט יכול להיות סרטונים, תמונות ומאמרים. על התוכן להיות מחובר למיתוג העסקי שלכם, להיות מעניין, חדשני, וכמובן לשלב בתוכו את מילות החיפוש ואת ביטויי החיפוש לצורך קידום האתר. זכרו שתוכן איכותי אנו מפתח להצלחה בתחום שיווק באינטרנט.

קוד פתוח או קוד סגור – קודם כל הבהרה: קוד פתוח הוא קוד של תכנות שעבדו עליו ועובדים עליו מתכנתים בו זמנית בכל העולם. האתרים הנפוצים ביותר בתכנת קוד פתוח הנם WordPress, Drupal, Jumla ולאחרונה גם WIX הישראלי. המשמעות של קוד פתוח היא שמתכנתים בכל העולם עובדים על הקוד ומשפרים אותו. היתרון באתרי קוד פתוח שהם זולים יחסית ותמיד נוכל להעביר את האתר שלנו לניהול ותמיכה של מתכנת אחר – אנחנו לא קושרים את עצמנו למשרד מיתוג או משרד גרפיקה אחד לכל החיים אלא יכולים לעבור משרד בכל רגע. לעיתים קרובות בוני אתרים ומשרדי עיצוב גרפי ימליצו לכם על אתר בקוד סגור. יכולות להיות לכך כמה סיבות: 


1. חוסר היכרות מספקת עם קודים פתוחים – ישנם מעצבים גרפיים רבים שחוששים שבמערכות קוד פתוח לא ניתן לקבל אתר מעוצב ב 100% אלא אתרי תבנית בלבד. זה ממש לא נכון. האתר בו אתם גולשים מעוצב בקוד פתוח של WordPress ללא כל תבנית עיצובית והוא מקורי ב – 100%. אתרים רבים שאנחנו בונים בדה מרקט בנויים בקוד פתוח ולא ניתן להרגיש בכך.
2. רצון "לקרקע" את הלקוחות לכל החיים – לעיתים ההמלצה על קוד סגור היא מסיבות עסקיות – אתר שנבנה בקוד סגור מחייב את הלקוח להישאר עם המשרד שבנה אותו, כאשר עלות המעבר למשרד חדש מאוד גבוהה, לעיתים דורשת הקמה מחדש של האתר. אנחנו לא תומכים בגישה זו ומעדיפים לאפשר ללקוחותינו להיות חופשיים ולהישאר איתנו מרצון ולא מכורח.
3. אפליקציות מורכבות ואזורים מאובטחים – לעיתים באתרים מורכבים יש מצב שנעדיף שימוש בקוד סגור, היות ולעיתים נדרש תכנות מורכב על הקוד הפתוח וכבר עדיף לבנות קוד חדש מאשר להשקיע שעות בבניית קוד על קוד. באתרים בהם יש אזורים מאובטחים בהם נשמרים פרטים רגישים של לקוחות (כמו בנקים למשל) נעדיף לבנות בקוד סגור, שאותו קשה יותר להעתיק ולפרוץ.

לסיכום:
במאמר זה ובמאמר הקודם הגדרתי את הצעדים הנדרשים להקמת אתר עסקי , כחלק אינטגרלי מתוכנית של שיווק באינטרנט לכל עסק ולכל חברה. זכרו, שאתר מתוכנן היטב יתרום למיתוג העסקי , יביא לפניות לקוחות ויגדיל לכם את החשיפה ואת המכירות. תמיד תחשבו איפה אתם יכולים לחדש, להיות ייחודיים, להפתיע ולרגש את הלקוחות שלכם, ולגרום להם לחווית גלישה מענה, כך שירצו לפנות אליכם .

2 המאמרים נכתבו על ידי ליאור דוד וענבר בזק מדה מרקט, משרד מיתוג ועיצוב גרפי.
אם אין לכם עדיין אתר עסקי נשמח לתאם איתכם פגישת הכרות ללא התחייבות ולאפיין עבורכם את האתר המתאים לכם. שלחו לנו מייל או התקשרו אלינו 052-3792247.

ותמיד אנחנו מקבלים בברכה לחיצה על כתפורי השיתוף הנמצאים בחלקו העליון השמאלי של האתר (באזור הר' ההפוך…) או השארת תגובות בחלקו התחתון של העמוד.

3 Responses to עוד הנחיות לבניית אתר עסקי – צעד אחר צעד

  • בשל העובדה כי יש לנו "כ-8 שניות של תהילה" במהלכן עלינו "לתפוס" את הגולש, יש ליצור אתר מתוכנן היטב שיתרום למיתוג העסקי, יוביל לפניות של לקוחות, יגדיל את החשיפה כמו גם את המכירות.
    על כן, נעדיף לבנות אתר במבנה קלאסי ולא "מתחכם", "מיוחד" ו"שונה" מזה של המתחרים על מנת לא לאבד לקוחות בשל חוסר התמצאות – זממנו קצר, ומלאכתנו מרובה, לכן ננסה להקל על הגולש במציאת מבוקשו ככל שניתן, נשתמש בעיצוב גרפי אסתטי ובתכנים מעניינים ואטרקטיביים.
    עיצוב דף בית הינו חשוב ומשמעותי, שכן במידה שהגולש לא יקבל את מבוקשו מהאתר, הוא יצא ממנו במהירות, מה שיגרום למעשה לפגיעה בקידום האתר ולירידתו מטה במנועי החיפוש. על כן, עלינו לדאוג שהדף יהיה עדכני ותנועתי ולשלב בו חלון הודעות דינמי, עדכונים שוטפים וכדומה. בנוסף, המטרה היא גם להגדיל את חשיפת הדף העסקי ולכן, חשוב לשלב בדף כפתורי שיתוף למדיות חברתיות שונות כמו: פייסבוק, טוויטר, וואטסאפ, לינקדאין וכדומה על מנת שהגולשים לא רק יצפו בתכנים בעצמם, אלא ישתפו את הדף עם חבריהם במהירות.
    כמו כן, אחד המרכיבים החשובים ביותר של האתר הוא איזור ה"צור קשר". מומלץ שיהיה ממוקם במיקום בולט בכל אחד מדפי האתר, בצד השמאלי של המסך (ר' הפוכה). עליו להוביל לטופס התקשרות בעל מספר שאלות מינימלי (דבר המגדיל את הסיכוי שגולשים ישאירו את פרטיהם) שעונה על ה"הנעה לפעולה" שייעדנו.
    לסיכום, אנחנו צריכים תמיד לחשוב איפה יש באפשרותנו לחדש, להפתיע ולרגש את לקוחותינו ולהנגיש להם חוויית גלישה מהנה:)

  • המאמר מציג כלים שונים לבניית אתר עסקי יעיל, אפקטיבי ונוח לגולשים. בין היתר, על דף הבית של האתר עסקי להיות מעוצב בצורה נוחה ונגישה, כאשר הגולשים יוכלו לראות כבר בשניות הראשונות בכניסתם לאתר את כל הדברים החשובים להם: לוגו העסק, פרטים חשובים, פרטי התקשרות לעסק ועוד. עיצוב דף בית הינו קריטי שכן במידה והגולש לא יתמצא באתר, הוא יצא ממנו במהירות, דבר שיוריד את ערכו של האתר במשאבי החיפוש. בנוסף, במעלה הדף ובצד שמאל, דף הבית צריך לכלול סרגל כלים אשר יכלול את הנושאים העיקריים של האתר, על מנת להקל על התמצאות הלקוח באתר. דרך נוספת להקלה על התמצאות היא הופסת "פירורי לחם" שבכל שלב יאפשרו ללקוח לראות באיזה דף הוא נמצא, איך הוא הגיע אליו, ובקלות יוכל להגיע אל הדפים הקודמים שגלש בהם, שהובילו אותו לדף הנוכחי. כמו כן, מעבר להנגשת דף הבית והפיכתו לקל ונוח לגולשים, חשוב ליצור דף עדכני ודינמי – ולצורך כך ניתן לשלב בדף הבית חלון חדשות ועדכונים. בנוסף יש ליצור תוכן איכותי ורלוונטי, עם שילוב של תמונות וסרטונים שימשכו את הגולשים. כלים נוספים הם יצירת גלריית תמונות לצורך הצגת כל המוצרים של העסק. ועל מנת להגדיל חשיפה של דף העסק, חשוב לשזור במקום בולט בדף הבית כפתורי שיתוף למדיות החברתיות – פייסבוק, וואטסאפ, טוויטר – זאת על מנת שהלקוחות יוכלו לשתף את הדף בקרב חבריהם באופן קל וזמין, וכך עוד אנשים יחשפו לדף. בשימוש נכון בכלים הנ"ל ובכלים נוספים, ניתן ליצור דף עסק נגיש, נוח ומעניין לגולשים – ודף עסק פופולרי משפיע באופן משמעותי על הצלחת העסק.

  • אני חושבת שיש חשיבות רבה גם לייחודיות של האתר, במיוחד כאשר יש אתרים רבים מאותו הסוג. למשל, בתחום של אתרי החדשות. אתר מאקו עבר לאחרונה שינוי בדף הבית על מנת להיות נוח יותר לשימוש. באמת, דף הבית החדש מקל הרבה יותר על ההתמצאות באתר. אך לדעתי השינוי גם גרם לכך שמאקו הרבה יותר דומה עכשיו לynet ולאתרי חדשות אחרים. נראה שהוא למד קצת יותר מדיי מהמתחרים שלו ואיבד את הייחודיות שאפיינה אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *