052-3792247

רעיונות שיווקיים » שיווק » פרסום בוואטסאפ – על הטוב הרע והלא נורא של מדיה חדשה זו

פרסום בוואטסאפ – על הטוב הרע והלא נורא של מדיה חדשה זו

לפני כשנה פרסמתי כאן פוסט העוסק בנושא פרסום בוואטסאפ, בו תיארתי את עקרונות היסוד שעומדים מאחורי ביצוע קמפיין פרסומי במדיה החדשה והמעניינת הזו.

הפעם אני רוצה להתמקד ביתרונות, בחסרונות ובעוד כמה דברים שחשוב שתדעו על פרסום בוואטסאפ, רגע לפני שאתם בוחרים במדיה זו ככלי פרסומי.

ראשית כמה מילות הקדמה:

פרסום בוואסטאפ הוא תחום חדש יחסית, ולכן מעט מאוד חברות בארץ מבצעות קמפיינים פרסומיים באמצעות הוואטסאפ. מרבית החברות שכן עורכות פעילויות של פרסום בוואטסאפ, פיתחו מערכות אוטומטיות שיודעות לשלוח הודעות למאות ואף לאלפי קבוצות וואטסאפ באופן אוטומטי.

אם זאת, חשוב לזכור, שבגלל שהמערכות האלו הן חיצוניות לוואטסאפ, ולא מאושרות על ידי החברה, יש לכך מחיר מסוים. כל שינוי שוואטסאפ עורכים באפליקציה עשוי להשפיע על אפקטיביות התוכנות הללו, כפי שמיד אסביר.

איך בדיוק פרסום בוואטסאפ עובד?

למי שלא קרא את הפוסט הקודם שלי בנושא פרסום בוואטסאפ (אגב מומלץ לקרוא), אסקור שוב את השלבים בהם מבצעים קמפיין כזה (אם תלחצו על התמונה משמאל תוכלו לראות בצורה ברורה את השלבים השונים): 

  • מכריזים על הפעילות מחוץ לוואטסאפ – במדיות חברתיות אחרות, בבלוג, דרך מובילי דעה או כל מדיה פרסומית אחרת
  • קוראים למשתתפים לצרף מספר טלפון שהוא המספר של המפרסם, ולפתוח קבוצת וואטסאפ אליה מזמינים חברים נוספים
  • במהלך הקמפיין המפרסם שולח מסרים מיידיים באמצעות הוואטסאפ, אפשרי לשלוח קבצי תמונה, קול, טקסט, וידאו (מומלץ עד 20 שניות) או שילוב בין שלושתם
  • המערכת הממוחשבת שולחת את המסרים באופן אוטומטי גם אם נפתחו מאות או אלפי קבוצות

מומלץ מאוד שהפעילות תכלול תחרות או אתגר בין הקבוצות – זה מה שמבדיל את פרסום בוואטסאפ מפרסום במדיות חברתיות אחרות – היכולת לבצע תחרות בין קבוצות. יש לכך אפקט מאוד גדול על חווית ההשתתפות ועל המוטיבציה של המשתתפים.

וכמובן, ברור שהפעילות צריכה להתאים לערכי המותג ולמסרים שאנו מעבירים בפעילויות פרסומיות במדיות נוספות.

לדוגמא, בקמפיין שביצענו לאחרונה עבור טבע נאות*, המסר בקמפיין היה "המותג הכי ישראלי שיש מציג את הדברים הכי ישראליים". בכל יום שלחנו סרטון באמצעות הוואטסאפ לקבוצות שנרשמו לפעילות, ובו הצגנו סרטון סביב אתוס ישראלי אחר. לדוגמא: קיבוץ, תנועת נוער, שוק הכרמל, פלאפל ועוד…

בסיום כל סרטון עלתה חידה, כאשר הקבוצה שפתרה הכי מהר את החידה זיכתה את הפותרים בכפכפי טבע נאות לכל חברי הקבוצה.

ההיענות לפעילות הייתה מדהימה. כ- 84,000 בני נוער נטלו חלק בפעילות, במעל 10,000 קבוצות וואטסאפ שונות. מדובר בכמות משתתפים גבוהה בכל קנה מידה של קמפיין במדיה חברתית, וכשמוסיפים לכך שכל משתתף היה חשוף למסר הפרסומי 5 פעמים במהלך שבוע הפעילות – מדובר ברמה מאוד גבוהה של חשיפה ומעורבות.

פרסום בוואטסאפ – הטוב:

  • מדיה חדשנית שיוצרת הרבה עניין סביב הפעילות. כמו שראינו בכמות המשתתפים הגדולה. בגלל שאין הרבה קמפיינים פרסומיים בוואטסאפ, הקהל עדיין נלהב ורוצה לקחת חלק בפעילות החדשנית.
  • המדיה צמודה ללקוחות כמעט 24 שעות ביממה. אין כמעט מדיות נוספות שיושבות צמודות ללקוח שלכם לאורך כל שעות היום. משתמשי וואטסאפ קוראים תכנים באפליקציה בממוצע פעם בשעה, כלומר כ- 16 פעמים ביום (הורדנו 8 שעות שינה ביום).
  • מאפשרת תחרות בין קבוצות. התחרות הקבוצתית היא אלמנט מאוד חזק שלא קיים במדיות חברתיות אחרות.
  • מאפשרת העברת מסרים שיווקיים בצורה מאוד מגוונת– קבצי קול, תמונות, סרטונים קצרים (עד 20 שניות) וטקסטים.
  • מאפשרת גם קמפיינים קצרי טווח לגיוס אוהדים וגם ניהול שוטף, תוך העברת מסרים שיווקיים על בסיס מתמשך. לאחר שנפתחו קבוצות הוואטסאפ במהלך הקמפיין, רוב המשתתפים אינם סוגרים אותן. וכך ניתן "לטפטף" להם מסרים פרסומיים אחת לתקופה, ללא עלות משמעותית. כמובן שצריך להקפיד לא "להציף" בפרסום בתדירות גבוהה מידי, שייתפס כספאם.

פרסום בוואטסאפ – הרע:

  • בגלל שהמדיה חדשה יחדית, עשויות עלולות לקרות תקלות בלתי צפויות. בקמפיין שתיארתי, של טבע נאות, כמות המשתתפים בפעילות הפתיעה את כולנו בעצמתה. מכיוון שמערכת משלוח המסרים מוגבלת בכמות ההודעות שהיא יכולה לשלוח כל שעה, נוצר "פקק" במערכת, וחלק מההודעות נשלחו באיחור של יום. זה כמובן לא השפיע על הזוכים, כי המערכת יודעת לחשב מתי התקבלה ההודעה ומתי ענו על החידה, אך זה יצר ריבוי פניות של משתתפים בדף הפייסבוק של החברה (וגם בהודעות בוואטסאפ ).
  • WUוואטסאפ מתנגדת לפרסום באופן כללי, ולכן מעמידה אתגרים בפני המפרסמים. לאחרונה הכניסה וואטסאפ פיצ'ר חדש שמאפשר לחסום את השולח. ההודעה "Report spam and block" מופיעה במצבים בהם מקבלים הודעת וואטסאפ ממספר שאינו מזוהה בספר הטלפונים של המשתמש. לחיצה של אחד מחברי הקבוצה על הפיצ'ר הזה, תביא לחסימת ההודעות לכל חברי הקבוצה, וכך אנו עשויים לאבד הרבה מאוד משתתפים בפעילות, שמצפים לקבל מסרים פרסומיים אך לא מקבלים אותם.

פרסום בוואטסאפ – הלא נורא :

  • האפליקציה פחות מתאימה ליצירת דיאלוג מתמשך – מערכות השולחות הודעות באופן אוטומטי מאפשרות מצד אחד שליחת הרבה מאוד הודעות בבת אחת, אבל אינן מאפשרות ניהול שוטף של דיאלוג עם הקהילה, כך שהתקשורת בקמפיינים מסוג זה היא יותר "חד צדדית", בדומה למדיות מסורתיות.
  • אפשר לבצע קמפיינים באופן ידני ולא אוטומטי – אבל זה גוזל זמן רב. פרסום בוואטסאפ ללא מערכות אוטומטיות, אלא באמצעות משלוח הודעות לקבוצות באופן ידני, מצריך הרבה מאוד עבודת כפיים ולא בטוח שהוא משתלם כלכלית. שיטה זו גם לא מתאימה לקהילות מאוד גדולות של עשרות אלפי קבוצות ומשתתפים.  לאחרונה לדוגמא, פנו אלינו ממחלקת הנוער של עיריה גדולה, להדרכה כיצד לבצע פרסום בוואטסאפ לפעילויות הנוער בקיץ, מבלי לבצע תחרות בין קבוצות ומבלי להשקיע כסף רב. למחלקת הנוער היה חשוב לעדכן את בני הנוער באופן שוטף על פעילויות הקיץ בעיר, באמצעות האפליקציה המובילה בקרב בני נוער. העיריה מפעילה מספר בני נוער שעובדים בקיץ בעיריה, אשר ישלחו את ההודעות באופן ידני ויענו לשאלות. זו דוגמא לפעילות שיווקיות פשוטה יחסית, שאינה כרוכה בקמפיין מושקע ובמערכות משלוח מסרים ממוחשבות, אך היא רלוונטית רק אם יש לכם "כח עבודה זול" שיכול להשקיע שעות במשלוח מסרים בצורה ידנית.

לסיכום: 

הפרסום באמצעות אפליקציית וואטסאפ, הוא תחום חדש ומרגש. נערכו עד היום מעט מאוד קמפיינים במדיה זו, ולכן המשתתפים עדיין מתלהבים ומצטרפים לפעילות יחסית ברצון. מומלץ ביותר לקיים קמפיין שכולל תחרות בין קבוצות, על מנת לנצל באופן מיטבי את המדיה. אם זאת, חשוב לזכור שבגלל שמדובר בתחום חדש יחסית, ולמעט מאוד חברות בארץ יש ניסיון בניהול קמפיינים פרסומיים בוואטסאפ, יש לקחת בחשבון תקלות במהלך הפעילות, באופן בו לא כל המשתתפים יקבלו את כל ההודעות שנשלחו.

 

* החברה שניהלה עבורנו את הקמפיינים והיא החלוצה בתחום של פרסום בוואטסאפ בארץ היא TEENK

הכותבת, ענבר בזק, מומחית לשיווק חברתי ולמיתוג עסקי ואישי. מנכ"לית משותפת במשרד דה מרקט.

One Response to פרסום בוואטסאפ – על הטוב הרע והלא נורא של מדיה חדשה זו

  • היי רוצה להנחייל את שיטת הפירסום אצלי בחברה ואשמח להפגש ולשמוע יותר פרטים
    שוקי מחברת אי גיל
    יבואני מותג אנרגייזר סוללות בארץ
    0546760260

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *